Lexus UX 250h e-CVT F Sport
Tekst: Dubravko Kuleš
Imate između 350 i 400.000 kuna za kupnju auta. Razmišljate, kao i većina, o Audiju, BMW-u… Probajte se odmaknuti od klasike i osjetite duh avangarde. Nije grijeh biti poseban i ponekad se prikloniti odabranoj manjini. Zapravo, kad probate Lexus shvatite da je to jako, jako dobro.
Samo nekoliko dana od druženja povodom 30 godina postojanja Lexusa imali smo prilike, nakon duljeg vremena, opet se uvjeriti u čemu je posebnost ove marke. Da, Lexus se vratio u Hrvatsku i nudi točno 10 modela. Model UX, ili Urban Crossover predstavljen je 2018., dakle jedan je od najnovijih Lexusovih modela. Dostupan je u benzinskoj izvedbi 200 ili hibridnoj 250h, kakvu smo imali na testu.
Ideja o rođenju Lexusa je nastala 1983. godine kad je predsjednik Toyote dr. Eiji Toyoda svojem timu postavio pitanje: Možemo li stvoriti luksuzni automobil koji će biti izazov najboljima?. Odgovor je stigao 1989. u obliku LS 400, a sve ostalo je, kako se kaže – povijest. Prvi Lexus s oznakom „h“ je bio GS 450h iz 2006. Dakle, prije punih 13 godina. Ili, ako vam to nije dovoljno, potvrda pouzdanosti je brojka o 1,6 milijuna prodanih modela s hibridnom tehnologijom, ali i zadovoljstvu kupaca po kojem je Lexus uvijek vodeća marka.
UX je najnoviji uradak koji hibridnu tehnologiju dijeli s novom Corollom i dolazećim, osvježenim C-HR-om. No, Lexus ima jednu dodatnu komponentu. Automobile ovakvoga dizajna nekada smo gledali u SF filmovima, a i oznaka UX 250h zvuči futuristički. Sada je, na početku drugog desetljeća 21. stoljeća to realnost koju možete kupiti, voziti, imati u garaži. Odlučite li se za UX, a susjed je izabrao nešto sigurno, „provjereno“ i njemačko, ne možemo reći da je pogriješio, ali vi imate razloga za osmjeh jer niste obukli uniformu i odmaknuli ste se od mase, a opet imate sigurno, provjereno i vrlo vjerojatno – jeftinije.
UX izgleda futuristički, ali ne prenaglašeno da istovremeno ne može biti otmjen, profinjen i, ako vam je to važno, da izgleda skupo i prestižno. Sprijeda dominira velika, čak ogromna maska motora te pozamašni, okomito postavljeni otvori za zrak na samim bokovima branika. Profil otkriva dinamične linije, otvore blatobrana s ublaženim genima novoga RAV-a te 18“ naplatke iz F Sport paketa. Stražnji kraj je elegantan, a ističe se linija sa 120 LE (Light Emiting) dioda u najužem dijelu tanka tri milimetra povezujući svjetla. Ako vam se ne sviđa siva boja testnog automobila, Lexus nudi 13 različitih boja karoserije.
Kakav je iznutra?
Unutrašnjost je po mnogo čemu impresivna, posebna, ali tu smo našli i najviše nedostataka. Materijali su na vrhunskoj razini i sve drugo bilo bi razočaranje, ali ipak… Vidljive i često dodirivane površine su dopadljive oku i vrlo ugodne pod prstima, ali što se pogled i ruka spuštaju niže to je dojam lošiji, jeftiniji i manje otporan na grebanje. Sve u UX-ovom interijeru izgleda jednostavno, kako vizualno tako i funkcionalno. Da, mnogo toga je ponuđeno, ali korištenje nije naporno i kad se sve prouči problema neće biti.
Posebno nam se dopao upravljač koji izvrsno sjeda u ruke. Na njemu su polugice za ručnu izmjenu stupnjeva, ako poželite izbjeći rad e-CVT mjenjača. F sport oprema nudi bolja sjedala, obložena kombinacijom tkanine i kože s crvenim umetkom po sredini te crvenim šavovima, ali ne samo na sjedalima nego na ručici mjenjača i upravljaču.
Sjedala se električnim putem podešavaju u osam smjerova i to je ok, ali kao i kod Toyote voljeli bismo izdašnije pomicanje upravljača prema visini. Infotainment sustav nudi brojne mogućnosti i stvarno nema smisla nabrajati sve, ali ćemo spomenuti da zaslon nije osjetljiv na dodir nego se sve obavlja daljinskim putem preko Remote Touch Pada koji radi zadovoljavajuće, možda je nekad preosjetljiv pa „pobjegne“ željena funkcija.
Kao specifičnost spomenimo dva valjkasta prekidača na vrhu kućišta mjerača. S lijeve strane se isključuje ESP, a s desne bira način rada (Normal, Eco ili Sport). Na mjestu gdje se često nalazi prekidač za ESP, Lexus je postavio ASC (Active Sound Control) tipku koja kroz zvučnik simulira sportski zvuk motora, posebno pri ubrzanjima ili usporavanjima. Odabirom sportskoga moda ispred vozačevih očiju nestaje „hibridni“ eko mjerač i javlja se crveno osvijetljen brojač okretaja. Isto tako, može se birati klasična opcija s mjeračem goriva i indikatorom temperature rashladne tekućine ili se efektnim pomicanjem glavnoga mjerača u desno pojavljuje zaslon s podacima putnog računala. Naravno, moguće je, kao i kod Toyotinih hibrida, odabrati grafike s protokom energije i podacima o rezultatima ekološke vožnje.
Vrlo zanimljiv detalj nalazimo na početku središnjeg naslona za ruku. Tu su vrlo ergonomski postavljeni prekidači za kontrolu audio uređaja s retro kotačićima za odabir radio postaje i jačinu zvuka. Da, sve ovo izgleda jako dobro, ali ne može se izbjeći osjećaj skučenosti. Na prednjim sjedalima je još ok, mada su ramena i ruka suvozača vrlo blizu, dok je na stražnjoj klupi tijesno, a mali prozori doprinose klaustrofobičnom osjećaju.
Sjedi se više nego u kompaktu, ali niže nego što bi se očekivalo za SUV, makar i gradski. Glavni nedostatak takve pozicije je smanjena preglednost no položaj za upravljačem je generalno dobar. Očekujete li prostran prtljažnik, UX neće oduševiti.
Kakav je u vožnji?
UX 250h pokreće četvrta generacija hibridnog sklopa Lexus Hybrid Drive. Ovo nije bio prvi susret s najnovijom generacijom hibrida jer smo ga već imali prilike isprobati u aktualnoj Corolli. Oznaka „250h“ znači dvolitreni benzinski motor snage 152 KS pri 6.000 o/min i 190 Nm pri 4.400 o/min. Tu je i dodatnih 109 KS i 202 Nm elektromotora pa hibridni sklop raspolaže s ukupno 184 KS. To je 13 KS više od izvedbe UX 200, ali hibrid je ipak osjetno sporiji jer postiže tek 177 km/h (-13 km/h), ali zato do 100 km/h ubrzava za 8,5 sekundi ili 0,7 sekundi brže od benzinske izvedbe. Tijekom testa potrošnja je bila oko 6,3 l/100 km, na auto cesti se penje na 6,9 litara.
Hibridna upravljačka jedinica je sada 20% manja i 10% lakša oda ranijih sustava. UX 250h najviše koristi od LHD sustava ima u gradskoj vožnji. Budući da nije plug-in, ne mogu se prelaziti dulje relacije samo na struju, ali u gradskoj „stani-kreni“ vožnje uz malo vježbe, osjećaja i laganog pritiska papučice gasa može se dosta voziti samo na struju bez uključivanja benzinskog motora. Doduše, takva vožnja je prilično spora, ali je ekonomična i ekološki prihvatljiva.
UX, mada mu je primarno da bude štedljiv i luksuzan, može biti dosta brz. Posebno je uvjerljiv s međuubrzanjima i siguran pri pretjecanjima kad trenutno reagira na pritisak papučice gasa. Za dinamičnu vožnju čak i nije potreban Sport mod, ali ako baš želite… No, svaku želju za jurnjavom ubija CVT mjenjač s jednim varijabilnim stupnjem prijenosa. Sve što smo uvijek pisali o CVT-u vrijedi i ovdje. Pritisak na papučicu gasa uzrokuje povećane okretaje i buku dulje nego što bismo željeli i treba ponešto vremena da se okretaji smire, a buka smanji. Kad se to dogodi, a ne želite voziti brže od cca 130 km/h, onda je sve u razini prihvatljivog, čak i udobnog, ali povećanjem brzine na, recimo 160 km/h, buka u UX-u je u sferama neželjenoga, i to ne samo ne samo motora nego su izraženi šum vjetra i buka s ceste.
Upravljač je ugodno mekan i lagan što je odlično u gradskoj vožnji no ne i na zavojitoj cesti. Ovjes je nešto tvrđi i pomalo neudoban na oštrijim neravninama, ali zato je naginjanje u zavojima dobro kontrolirano. U F Sport opremi ovjes je sportski podešen, a uz doplatu od 8.100 kuna u opremi F Sport Premium se može dobiti AVS (Adaptive Variable Suspension) za još precizniju vožnju zavojima.
Trebam li ga kupiti?
Ukoliko se želite odmaknuti od njemačke uniformiranosti, onda o Lexusu svakako treba razmisliti. Kao alternativu UX-u prihvaćamo Volvo XC40 ili Land Rover Evoque, no nekako se čini da Lexus ipak odaje još više stila i posebnosti, mada možda ima nekih mana u usporedbi s LR-om ili Volvom. S UX-om ćete pokazati, ako i to želite, da osim stila imate i novaca. S izvedbom 250h iskazujete ekološku osviještenost i sklonost novim, naprednim tehnologijama. Morate se pomiriti s nešto manjom ponudom prostora i ponekim neudobnim prelaskom preko grube gradske neravnine, CVT mjenjačem i svime što s njim dolazi, ali sve ostalo je na strani UX-a. Niska potrošnja u gradskoj vožnji, maksimalna sigurnost i vrlo pozitivan imidž su elementi na Lexusovoj strani. Osim toga nema te brige s kvarovima, jer osim što se radi o pouzdanom automobilu za zlu ne trebalo tu je pet godina jamstva i 10 godina na bateriju.
Cijena za 200 Finesse kreće od 278.000 kuna, dok testni 250h F Sport s prednjim pogonom košta 371.000 kuna. Najviše što možete potrošiti za UX je 440.000 kuna. Mislite li da je puno, pogledajte što nudi konkurencija za taj iznos novaca.
Za: atraktivan izgled, hibridni pogon, bogata oprema, vrhunska sigurnost, niska potrošnja u gradskoj vožnji
Protiv: ponuda prostora, CVT mjenjač, buka pri većim brzinama, ponekad neudoban ovjes