Jeep Wrangler Sahara 2.2 Unlimited

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Postoje automobili koji se s pravom smatraju ikonama. Njih će već iz daljine prepoznati i oni kojima auti ne predstavljaju baš ništa u životu. Tako će recimo Porsche 911 kao „Porsche“ prepoznati i klinci i penzići u staračkom domu, no isto tako, svatko od njih ni sekunde neće dvojiti o čemu se radi kada vidi Jeep Wrangler.

O povijesti Jeepa pisali smo dosta puta, njegovo nastanak i ratni put kroz sve ratove u kojima su Ameri sudjelovali te desetljeća vojnog službovanja sve do Pustinjske oluje zaslužuje samo respekt. Samo ime nastalo je od G.P., odnosno General Purpose kada je u 2. svjetskom ratu američka vojska objavila natječaj za vozilo opće namjene. Willys je najbolje pogodio što se traži, a ostalo je, kako volimo reći – povijest.

Iako već odavno ne služi vojsci, Jeep je s modelom Wrangler održao tradiciju hard-core terenca s kojim se jedino mogu mjeriti Mercedesov G Wagen, bivši Land Rover Defender i Lada Niva. Danas sveprisutni SUV modeli nude raznolike mogućnosti izvan asfalta (od nepostojećih, do solidnih), no za pravi off-road trebate nešto od gore navedenih. A tata za sve je upravo Wrangler.

Naravno, u skladu s vremenom u kojem živimo, nova je generacija Wranglera u obje svoje izvedbe (Sahara kao „civiliziranija“ i Rubicon kao ekstrem namijenjen prvenstveno vožnji izvan asfalta) malo ispolirana iznutra pa nudi bolje materijale, više zvučne izolacije, bogatiju opremu te snažne motore i automatske mjenjače.

Uz sve navedeno, zadržano je ono po čemu je Wrangler sa svim svojim prethodnicima poznat. Radi se o pravoj šasiji na koju je montirana karoserija pa tako ne treba čuditi mogućnost skidanja vrata, pojedinih dijelova krova ili preklapanja vjetrobrana što bi teško bilo izvedivo da imamo samonoseću karoseriju. Predimenzionirani ovjes, pojačane poluosovine i brojni drugi detalji koji su napravljeni u heavy duty izvedbama, kako Amerikanci to vole nazvati, garancija su dugovječnosti i sposobnosti podnošenja svega što pred njih možete staviti.

O dizajnu ne moramo previše govoriti, radi se kao i uvijek o evoluciji. Prepoznatljiv kvadratni oblik, sa sedam okomitih proreza na masci koji se stilizirano provlače i kroz interijer pravi su trademark Jeepa. Ulazak u vrlo visoku kabinu zahtijeva navikavanje i malo spretnosti, ali kada se smjestite osjetite moć i privilegij. Malo tko, pa čak i putnici u luksuznim Range Roverima sjede na toj visini.

Kabina je izuzetno prostrana, a ravno staklo ispred vas, zajedno s potpuno ravnim vratima odaju vojno porijeklo Wranglera. I pogled naprijed zahtijeva navikavanje, jer kad ste zadnji put sjedili u autu u kojem vidite kompletan poklopac motora i blatobrane? Povratak u neka prošla vremena…

Isto kao i „panti“ koji drže vrata koja možete demontirati jednostavnim podizanjem. Paneli krova djeluju kao od fiberglasa, ali mir u vama osigurava pozamašni cjevasti okvir, kao pravi roll-bar zbog kojeg možete demontirati skoro kompletan krov bez da se strukturna čvrstoća imalo naruši. I kabina je primjer „kockastog“ dizajna, bez ikakvih „kerefeka“, ali dobrih materijala i više nego solidne preglednosti.

Ručica automatskog mjenjača je pozamašna i za nju treba imati dosta snage, što samo dokazuje da ovo nije auto za šminku već stroj sa svrhom. Pored ručice mjenjača je manja koja služi za selekciju vrste pogona koju želite. Od samo stražnjeg, preko automatskog odabira koji šalje moment po potrebi i na prednje kotače, preko stalnog 4×4 pa sve do 4×4 s redukcijom za izvlačenje iz najvećih problema.

Motor u našoj petvratnoj (ima i kraća, trovratna izvedba) Sahari bio je dobro poznati 2,2-litreni MultiJet II kakav smo upoznali u Alfama zadnje generacije. Ovdje je izgubio 10 KS pa sad razvija okruglih 200 KS, ali mu je dodatno prilagođena krivulja okretnog momenta kako bi se što bolje ponašao u specifičnom Wrangleru. Motor radi dosta mirno i ne preglasno, no kamionski doživljaj je jednostavno nemoguće izbjeći. Sjedite skroz na lijevoj strani, volan je gotovo okomit i treba malo vremena da se naviknete na gabarite, posebno desnog ruba. Prebacivanjem osambrzinskog automatskog mjenjača u D i otpuštanjem kočnice Wrangler kreće, jer moćni dizel pršti od okretnog momenta.

Već prvi metri pokazuju da se morate re-kalibrirati s današnjih auta i njihove mekoće, udobnosti i općenito „soft“ prirode. Ovo je stroj i zahtijeva sigurnu i snažnu ruku, od volana pa nadalje. Ali zato kada se naviknete preskakati preko „ležećih“ koje ni ne osjeti, vrlo brzo ga poželite za svaki dan, posebno za gradska hrvanja s rubnjacima i razrovanim prometnicama. Zahvaljujući pravilnom obliku, ali i parking senzorima na sve strane, parkiranje nije nikakav problem ako ste savladali prvobitni respekt njegovih dimenzija.

Vožnja asfaltom je zapravo umirujuća. Sve oko vas vam govori da se vozite u specifičnom autu i po prvi put nakon dugo vremena zapravo shvatite da je Wrangler odličan antistresni program. Preko 120 km/h ga ne želite voziti ,što zbog šuma vjetra, što zbog slušanja diferencijala i ostalih mehaničkih sklopova. Iako vrlo visok, zbog kompletne krutosti ovjes radi ono što se od njega očekuje i ako na umu imate popriličnu masu i ostale parametre, Wrangler može biti zabavan i po zavojima. A čak i kišom natopljena Jadranska magistrala nije njegovim gumama predstavljala nikakav problem.

Prilikom pretjecanja preporučamo korištenje ručnog mijenjanja stupnjeva i zapravo ćete ostati zapanjeni kojom lakoćom Wrangler ubrzava u tom slučaju. Našim putem od Karlobaga sve do Rijeke lijevalo je kao iz kabla, no prestigli smo apsolutno sve koje smo na toj dionici sustigli. Težina mu omogućava siguran kontakt gume s podlogom i nijednom nismo osjetili ni najmanje proklizavanje.

Pravi off-road isprobali smo prije toga na Velebitu. Prelijepe Baške Oštarije i fantastičan pogled na Pag ovaj put je pokvarilo oblačno i kišno vrijeme, no to su samo bili dodatno otežani uvjeti u kojima smo imali prilike isprobati našu Saharu. Divlja staza koja vodi do samog vrha one slabijih živaca bi vjerojatno pokolebala, no uzdajući se u više od 70 godina iskustva s takvim terenima, nismo htjeli propustiti ovu priliku.

I za nagradu, kad smo stigli na vrh počela je padati kiša pa smo zatvoreni u kabini pričekali da prođe taj najgori val pa da napravimo još koju fotku.

Zapravo tek s ovakvim autom shvatite koliko toga propuštate na putovanjima. Osim što vas smiruje u normalnoj vožnji smanjujući rizik od plaćanja kazni i bodova na vašoj vozačkoj, Wrangler vam pušta na volju želite li stići na odredište u što kraćem vremenu ili uz dodatne avanture po putu koji niste mogli ni sanjati.

Sve što smo naveli naravno nije jeftino pa tako Sahara košta od 495.986 kn u osnovnoj verziji, ili kao u testiranoj Unlimited 544.005 kn. Nikako nije malo, ali znamo da naša suluda davanja na nove automobile čine svaki, a posebno terenski auto pravim luksuzom. Dobra je stvar što ako imate tvrtku ili obrt Wranglera možete dobiti i u N1 izvedbi pa uštedjeti dobar dio gore navedenih cijena zahvaljujući odbitku PDV-a i odsustva PPMV-a.

Ako koga zanima, potrošnja nam se kretala ispod 9,5 litara u gradu, što je obzirom na masu i aerodinamiku fantastičan rezultat. Ako se držite zvučnih upozorenja na autocesti (pritom mislimo na šum vjetra oko vas) onda ćete trošiti okruglih osam litara, dok je po Jadranskoj magistrali potrošnja pala skoro za litru i iznosila svega 7,2 litre. Zaista impresivne brojke kada se sve uzme u obzir i ako pregrmite početno ulaganje, jer nećete bankrotirati zbog potrošnje. Petogodišnje jamstvo ili 120.000 km dodatni su razlog za miran san.

Za: prepoznatljiv izgled, prestiž koji budi kod ostalih u prometu, prostrana kabina, solidnost mehanike, terenska svojstva, iznimno ekonomičan a snažan motor

Protiv: šum vjetra pri višim brzinama, kamionski osjećaj u vožnji