Jeep Compass 2.0 MJT 4WD Limited
tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Crossovere, SUV-ove i ostalu im izdignutu braću danas nalazimo kod skoro svakog proizvođača i u svakoj klasi. I dok se u većini slučajeva radi o markama koje su se silom prilika (čitaj: zbog zarade) odlučile ući u taj sve popularniji segment, red bi bio da predstavimo i jedan model proizvođača koji u svojoj paleti nema nijedan auto koji NIJE terenac.
Govorimo naravno o američkom Jeepu, sinonimu za sve prave off-roadere. Osim klasičnog Grand Cherokeeja koji je kod nas iznimno popularan te hard core terenskih izvedbi poput Wranglera i Sahare, Jeep se nije previše trudio ponuditi nešto za današnje kupce. Prvi koraci u tom smjeru od prije desetak godina u vidu Compassa i Patriota nisu baš slavno prošli, što zbog katastrofalnog dizajna, što zbog potpunog nerazumijevanja europskog ukusa.
No, sve se promijenilo dolaskom FCA, odnosno spajanjem Fiatove grupacije s Chryslerom. Počeli su se raditi sve ljepši automobili s tradicionalnim DNK-a Jeepa, ali moderni i oku ugodni. Na bazi vrlo uspješnog Fiata 500X predstavljen je vrlo dobro prihvaćen Renegade, da bi kasnije stigao i današnji junak – Compass. Srećom, samo je ime ostalo od brzo zaboravljenog prethodnika, dok je izgled, mehaniku, ali i sposobnosti naslijedio od modernih i vrlo uspješnih rođaka.
Izgled već na prvi pogled jasno daje do znanja da se vizualno Compass oslanja na top model Grand Cherokee. Izvanredno uspješno Talijani (da, ne mislite valjda da su Amerikanci imali nešto s ovim dizajnom?) su skrojili karoseriju SUV-a koji je broj veći od Renegadea, a broj manji od kod nas gotovo nepoznatog „normalnog“ Cherokeeja, koji je zapravo jedini crna ovca u trenutnoj ponudi. Upravo je na Compassu zadatak boriti se s Nissanovim Qashqaiejm, standardnom ove klase. Nema osobe kojoj novi Compass nije zapeo za oko, s otmjenim prednjim svjetlima, robusnom karoserijom izdignutom od tla u stilu pravih terenaca.
Naravno, kao i kod svih SUV modela nude se opcije i s pogonom na samo prednje kotače, što je za 99% korisnika više nego dobra i dovoljna varijanta. No, kako je riječ o Jeepu, brendu koji je „izmislio“ terence, logično je da u ponudi budu i pravi 4×4 modeli. Tako je i naš testni primjerak bio jedan od top modela u ponudi. Pokretao ga je dvolitreni dizelaš od 170 KS, s automatskim mjenjačem s 9 stupnjeva prijenosa i pogonom na sve kotače. U ovoj izvedbi radi se o autu koji stvarno nudi gotovo sve što jedan moderan Jeep može pokazati.
Atraktivan izgled odiše prestižom zbog bliskosti s Grand Cherokeejem, a u tome najviše se ističu prednja svjetla. Karakteristična maska sa sedam okomitih proreza tradicionalno je obilježje Jeepova po čemu ga prepoznaju i oni koji inače nemaju previše interesa za automobile. Takve su stvari dokaz tradicije i prepoznatljivosti koje brendovi njeguju desetljećima kako bi postali sinonim, nešto slično kao što Porsche radi sa svojim 911-icama. Produljena platforma Renegadea poslužila je kao baza pa Compass nudeći više mjesta u unutrašnjosti od manjeg brata te djeluje puno ozbiljnije.
U unutrašnjosti naš je Compass nudio gotovo sve. Predugo bi trajalo nabrajanje svega, no već i ime Limited predstavlja sinonim za jednu od najbogatijih oprema u ponudi. Motor je četverocilindraš koji znamo i iz Alfinih modela poput Giuliette. 170 KS i 350 Nm s lakoćom se bore sa skoro 1.7 tona teškim vozilom. Iako broj stupnjeva prijenosa na prvi pogled može izazvati nevjericu, stvar u praksi radi vrlo dobro. Živahan start je zagarantiran, a zahvaljujući tolikom broju stupnjeva uvijek ćete biti u onom optimalnom, bez obzira gdje se nalazili. Međuubrzanja su solidna, a vožnja autocestom ugodna i ekonomična. Pri 100 km/h okretaji ne prelaze brojku od 1500, a potrošnja 5,5 litara. Idealna je brzina do 140 km/h jer tada nema još ni šuma vjetra, potrošnja ne raste preko 6,5 litara, a okretaji preko 2000. Takav tempo je idealan i za naše podneblje. Bez obzira što je riječ o modelu koji ima pogon na sve kotače, u normalnoj vožnji naglasak je ipak na prednjoj osovini, naravno, zbog što niže potrošnje. No, za razliku od većine konkurenata, Compass u ovoj izvedbi nudi i prave off-road karakteristike.
Zahvaljujući Active Drive sustavu moguće je prilagoditi sve sustave vožnje ovisno o podlozi na kojoj se nalazite pa se ne morate zamarati podešavanjem diferencijala, blokada, ESP-a i ostalog. Sve to radi Compass za vas pa ako vas na putu prema moru primi da bi malo istraživali Velebit, Compass će vam to omogućiti bez problema. Ovjes je vrlo dobro pogođen, što kod terenaca nije nimalo lako. Treba držati visoku karoseriju pod kontrolom da se ne ljulja u zavojima, a opet mora biti dovoljno mekan da ne skakuće po uspornicima ili grubljem terenu. Jeep je ovdje obavio dobar posao i složio kompromis koji će odgovarati velikoj većini vozača.
Iako smo navikli da današnji automatici imaju polugice iza upravljača za ručne izmjene stupnjeva, Compass to nije nudio. Iskreno, koliko god smo zagovornici te opcije, činjenica je da u Compassu to nije neophodno. Ako baš želite kočiti motorom, ručno ćete prebaciti nekoliko stupnjeva niže na mjenjaču i koristiti niže „brzine“ za usporavanje i olakšavanje života kočnicama. U normalnoj vožnji za time nema potrebe i najbolje je ostaviti mjenjaču da sve radi za vas.
Iako je testirani primjerak Compassa pokazatelj što sve Jeep nudi za ovaj model, većina kupaca bit će više nego zadovoljna i slabijom izvedbom pokretanom 1,6-litrenim Multijetom od 120 KS. Za gradske kauboje više nego dosta. No, ako imate avanturističkog duha, onda ćete biti jako zadovoljni što ste odabrali Jeep. Za razliku od sličnih proizvoda drugih brendova, Compass se itekako snalazi i van ceste. Ako vam je off-road svakodnevica, onda imate na odabir i Trailhawk hard-core varijantu s još višom karoserijom te većim napadnim i odlaznim kutovima karoserije za ekstremnije off-road vožnje.
Kao zaključak možemo mirne savjesti reći da je s Compassom Jeep sjajno odigrao svoju partiju. Izgledom se naslonio na velikog brata Granda, mehanički na manjeg Renegadea kako bi troškovi bili što niži. S druge strane ponudio je i sve vrijednosti koje tradicionalno vežemo uz ime Jeep. Ako ne volite mainstream i želite svojim autom pokazati svoj stav, s Compassom ne možete pogriješiti. Za mirnu savjest tu su i pet godina garancije ili 120.000 kilometara, niski troškovi održavanja i predvidivo dobro držanje vrijednosti pa vam ni cijena za ovakav top model od 308.491 kn neće zvučati pretjerano.
Za: atraktivan i prepoznatljiv izgled, bogata oprema, odličan pogon na sve kotače, snažan, a štedljiv motor
Protiv: u nekim situacijama motor zna biti glasan