Jeep Compass 1.5 e-Hybrid Limited
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Do sada smo vozili nekoliko izvedbi Compassa, neke bolje i neke malo manje dobre, no činjenica je da je Compass jedan od aduta svoje marke koji čini glavninu prodaje.
Rezultat je to naravno odličnog dizajna koji s baby-Grand Cherokee izgledom sigurno privlači kupce. Osim toga, svojom veličinom koja je broj veća od Renegadea predstavlja idealnu mjeru za jedini auto u obitelji jer nudi praktičnost, prostranost i dobra vozna svojstva. Iako, kao i kod svakog Jeepa i Compass možete dobiti s 4×4 pogonom, no većina se ipak odlučuje za varijante s prednjim pogonom. Niža cijena, ali i realne potrebe rijetko će osim kod pravih hard-core off roadera zatrebati pogon na sve kotače.
Novost kod ovog Compassa je mild-hibridni pogonski sklop. Nakon klasičara poput benzinaca i dizelaša, pa onda i PHEV-a, Jeep je odlučio ponuditi elektrificiranu varijantu i za one koji nisu baš skloni kampiranjima na rijetko dostupnim punjačima, već žele smanjiti emisiju CO2, ali bez da mijenjaju navike vožnje i posjedovanja auta.
Kao što ste mogli već pročitati u našem izvještaju s prezentacije, Jeepovi su inženjeri uspjeli napraviti vrlo kompaktan pogonski sklop koji se sastoji od novog 1,5-litrenog benzinskog motora i malog elektromotora koji razvija 15 kW i 55 Nm okretnog momenta. Zahvaljujući njemu kratke dionice poput parkiranja ili manevriranja mogu se obavljati samo na struju. Isto tako se benzinski motor isključuje kada se oduzme gas pa se na taj način klasični motor rjeđe koristi, što svakako doprinosi manjoj potrošnji i nižem CO2.
Za prijenos je zadužen Getragov sedam-stupanjski automatski mjenjač s dvije spojke pod nazivom TCT. U teoriji, mjenjači s dvije spojke su najbolji automatski mjenjači, posebno za one koji vole sportskiju vožnju i kontrolu nad vožnjom. Trenutne izmjene to svakako potvrđuju, kao i instantno pretvaranje okretaja motora u ubrzanje, za razliku od CVT-a kod kojeg taj spoj motora i kotača kao da nije direktan. No zbog dosta kompliciranog načina na koji elektromotor-generator pokreće samo parne stupnjeve prijenosa u nekim situacijama, s Compassom mjenjač djeluje nedorađeno.
Ako krećete lagano sa semafora, sve će biti OK, auto će krenuti u drugom stupnju. No, ako dodate malo više gasa, prebacit će u prvi stupanj prijenosa i dosta naglo trznuti. Isto tako, prilikom usporavanja zna se malo pogubiti pa stupnjeve naniže mijenja uz pokoji neočekivani trzaj. Ni lagano kočenje ne ide baš glatko, sustav za regeneraciju kao da vodi svoj život i nikada ne znate koliko ćete zapravo jako kočiti kada stisnete pedalu kočnice. Sve to se manje-više gubi pri bržoj vožnji otvorenom cestom, ali u finesama gradske vožnje i neophodnog finog doziranja kretanja i kočenja moglo bi to i bolje funkcionirati.
Iako je ideja vodilja prilikom stvaranja ovog Compassa bila da omogući normalnu vožnju i iskustvo kao s klasično pogonjenim vozilom (filozofija preuzeta ia FIAT-a 500 Hy), detalji poput mjenjača pokazuju kako se ipak radi o malo drugačijem pristupu i iskustvu u vožnji.
Ono što je dobro jest da potrošnja u realnim uvjetima u gradu ne prelazi devet litara, a ako se zaputite negdje izvan grada, ta brojka može pasti i ispod šest litara, što pokazuje da je u osnovi ovaj koncept ispravan. Ipak, 130 KS koliko razvija novi motor, čak ni uz pomoć elektromotora nije baš dovoljan za neku agilniju vožnju, a ni ubrzanja prilikom pretjecanja ne oduzimaju dah.
Očekivali smo malo više, jer su nam još svježi u sjećanju Compassi s 1,3-litrenim turbo benzincem od 130 KS koji je bio odlična mjera kao i 1.6-litreni dizelaš od 130 KS. Oba su i dalje u ponudi za ljubitelje klasike, no mogu se dobiti samo s ručnim mjenjačima. Šteta je da performanse nisu malo bolje, jer je kompletan dojam da bi Compass mogao ponuditi i osjetno bolje vozne karakteristike obzirom na dobro pogođen ovjes i solidno ponašanje u vožnji. Po tom pitanju sve ono dobro što smo rekli u prijašnjim testovima Compassa vrijedi i u ovom slučaju. Okretan u gradu, više nego solidan na autocesti i magistralama.
Ukoliko se želite uključiti u trend hibrida, a ne želite drame ili inkomodaciju oko traženja punjača, onda su ove mild-hybrid izvedbe dobar put. No, uz cijenu od 35.821,89 Eura (269.900 kn) za osnovni paket opreme Longitude ili 39.538,12 Eura (297.900 kn) za testirani Limited trebat ćete se dosta voziti da vam se početna investicija isplati. Ipak, ulaz u plug-in svijet hibrida još je puno skuplji pa ako želite automatski mjenjač i komociju klasično pogonjenog auta, onda bi ovaj Compass mogao biti za vas.
Za: dizajn, praktičnost, imidž, niska potrošnja
Protiv: nervozan mjenjač, nekonzistentno regenerativno kočenje