Ford Explorer 3.0 Ecoboost PHEV ST Line
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Originalnih američkih automobila u EU ima vrlo malo. Razloga za to je više, od činjenice da se američke verzije bitno razlikuju od onih namijenjenih Starom kontinentu, pa do gabarita jer su američki standardi cesta i parkirališta potpuno drugačiji od onih na koje smo mi navikli.
Pa ipak, nakon dugih desetljeća sivog uvoza, čini se da su Ameri ipak odlučili prilagoditi neke svoje modele prodaji i izvan svog kontinenta. Prvo na pamet padaju Fordov Mustang, zatim Corvette, ali i neki remake modeli Dodgea poput Challengera i Chargera. I dok europski automobili koji idu „preko bare“ koštaju manje, američki koji idu u drugom smjeru uvijek koštaju puno više od onih namijenjenih domaćem tržištu.
Razlike postoje zbog potpuno drugih zahtjeva koje klasični europski vozači i prometna infrastruktura stavljaju pred svoja vozila. Tako recimo europske verzije imaju bitno kvalitetniji i tvrđi ovjes te kapacitetnije kočnice. Zbog suludih ograničenja brzina koja su vladala gotovo 50 godina u Americi, za njihova vozila bilo je važno samo da budu što udobnija, dok je bilo kakvo zadovoljstvo u vožnji bio nepoznat pojam. Obzirom na duge ravne ceste, ništa im drugo nije ni bilo važno. Europljani za razliku od njih (barem neki) se smiju voziti puno brže po svojim autocestama, a na magistralnim se traži dobra kontrola karoserije i stabilnost pri promjenama smjera.
Ovaj podulji uvod bio je neophodan da se vidi zašto su američke marke toliko oklijevale ponuditi neke modele na europskom tržištu. Jedan od njih je i naš današnji laureat – Ford Explorer. Radi se o najskupljem Fordu koji se može nabaviti u Europi, a može ga se dobiti samo u jednoj izvedbi, odnosno top modelu kojeg pokreće trolitreni Ecoboost V6 benzinac koji uz pomoć hibridnog sustava razvija 457 KS i impresivnih 825 Nm. Kod ovakvih brojki jasno je da onda ni gabariti ni masa ne igraju veliku ulogu.
S 5.05 m duljine Explorer spada u velike SUV modele klase Q7, X7 i Mercedesa GL, no po američkim standardima je ipak samo „mid-size SUV“. Sa sedam sjedala u kabini i ponudom prostora većom od nekih studentskih stanova, svaka obitelj vjerojatno sanja ovakvo prijevozno sredstvo. Prtljažnik nudi 625 litara korisnog prostora, a obaranjem sjedala kapacitet će se povećati do maksimalnih 2.5 m3. Desetbrzinski automatik brine za maksimalnu ekonomičnost, ali i performanse kada se za njima ukaže prilika.
Obzirom da se Explorer nudi samo u jednoj varijanti motora i opreme, jedino što kupac može birati je boja. Sve ostalo dolazi u serijskoj opremi! Predugo bi trajalo da sad navodimo što sve dobivate u njemu, ali spomenimo samo PHEV hibridni sustav, pogon na sve kotače, B&O audio sustav, sve zamislive sigurnosne elemente te prostor i za najveće (barem) europske obitelji. Raskošna unutrašnjost obiluje kožom i jednom kad se smjestite unutra zaista ne želite izaći tako brzo.
Sve je podređeno udobnosti, pa čak i dobro profilirana sjedala koja više nego solidno drže tijelo u zavojima ne zamaraju ni na duljim putovanjima. Upravo to je jedna od glavnih osobina Explorera.
Gutač cesta ili transkontinentalni ekspres bili bi možda bolji nazivi. Velika rezerva snage, bilo s napunjenom baterijom ili bez nje, uvijek će bez oklijevanja potjerati Explorer do brzina koje se smiju doseći samo na njemačkim autobahnovima.
Posebno su impresivna ubrzanja od 140 km/h uz kickdown kada se upregne svih 457 ponija i dok uživate u zvuku trolitraša začas se nađete na 190-200 km/h. Nevjerojatnom lakoćom možete uznemiravati razne BMW-e i ostale koji misle da polažu pravo na lijevu traku autoceste samo zato jer voze određenu marku. Slika velike Fordove maske i svjetala u visini limuzinskih krovova u retrovizoru nikoga ne ostavlja ravnodušnim i ubrzo se prestroje u desnu traku. Mi smo bez problema stigli do deklariranih 230 km/h i to s takvom lakoćom da vjerujemo da ima tu još dosta rezerve, samo što nismo imali više mjesta da isprobamo.
Osim jurnjave autocestom, Explorer se odlično snalazi i na lokalnim cestama. Impresionirao nas je ovjes koji odlično drži pod kontrolom veliku i tešku karoseriju da se ne naginje, a istovremeno nudi i udobnu vožnju na 20“ kotačima. Ako zapnete iza nekog kamiona, prva kratka ravnica bit će dovoljna da ga ostavite daleko u prošlosti i to na način koji lako izaziva ovisnost. Obzirom na dimenzije i performanse zaista nije teško osjetiti se nadmoćnijim od svih drugih učesnika u prometu.
Kako se radi o PHEV odnosno Plug-In hibridu valja reći da se, ukoliko imate sreće da ga negdje napunite, možete voziti i na struju. Deklarirana 42 km dosega nismo uspjeli ostvariti, ali nismo se ni trudili. Realnije zvuči 35, ali ni to nije bitno. Važno je da se baterija nikada ne isprazni do kraja, čak i ako ga nikad ne punite na struju, uvijek ćete otprilike 1/3 vožnje odrađivati na električni pogon.
To drži potrošnju pod kontrolom pa smo mi u tjedan dana druženja trošili prosječno 11 litara na prijeđenih 100 km. To je odličan rezultat obzirom na performanse, ali i dimenzije Explorera i zapravo još jedan veliki adut u Fordovom rukavu za europske kupce.
U gradu naravno da treba malo prakse da se Explorer počne voziti bez suvišnog stresa. Impozantan izgled i tu je od pomoći pa s prebacivanjima iz trake u traku nema problema, pa čak ni s uključivanjem u promet, jer vas drugi sudionici itekako uvažavaju i puštaju i kad ne bi trebali. U gradskoj vožnji, odnosno u manevrima poput parkiranja primijetili smo jedini nedostatak koji je možda i individualan za testni auto.
Radi se o dosta naglom kretanju kada automatski mjenjač ubacite u D ili R. Potrebna je vrlo nježna noga na gasu jer se prvo ne dogodi ništa, da bi odjednom snaga bila naglo isporučena. Drugim riječima, ako trebate parkirati na uskim prostorima, potreban je dodatan oprez i doslovno „gmizanje“ s ler gasom. Vjerojatno bi taj dio trebao biti odrađen na struju i možda se softverski može podesiti kako bi u tim situacijama vozač bio manje pod stresom.
Ako zanemarimo ovu zadnju opasku, možemo reći da nas je Explorer pozitivno iznenadio, da ne kažemo oduševio. Dosadašnja iskustva s američkim vozilima su bila hit-and-miss kako bi oni to rekli, no s Explorerom su očito pogodili u centar. Iako nismo ljubitelji SUV-ova, a još manje PHEV-ova, za Explorer bi se uvijek našlo mjesta i u našoj garaži.
Za: dizajn, prostranost, bogata oprema, performanse, ekonomičnost, držanje ceste
Protiv: nagla isporuka snage pri manevrima naprijed-natrag