Ford EcoSport 1.0 125 Business
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Kada se prije četiri godine pojavio po prvi put, EcoSport kao Fordov predstavnik u segmentu crossovera nije postigao zapažen uspjeh. Zapravo suprotno, čak i na britanskom, tradicionalno Fordu naklonjenom tržištu reakcije su bile mlake, da ne kažemo negativne.
Razloga za to je bilo nekoliko… Nedefiniranim dizajnom, koji za razliku od konkurenata nije nudio ni privlačnost pa čak ni simpatičnost, djelovao je više kao pravi off-roader. Još je gore bilo to što je podbacio tamo gdje Ford tradicionalno blista – na ovjesu, odnosno ponašanju u vožnji. Zato je izgubio i rezervni kotač smješten na stražnjim vratima, jer to možda priliči nekom Defenderu ili G klasi, ali ne i urbanom crossoveru.
Ta prva generacija zaobišla je naše tržište iz raznih razloga, tako da je ova nova verzija zapravo premijera EcoSporta kod nas. Očito su povratne informacije proteklih godina dospjele do odgovornih pa su se zbrojali i ponudili tržištu puno zanimljiviji i dorađeniji auto. Dizajnom i dalje podsjeća na veći SUV Kugu, no zadržao je malo napuhanu karoseriju koja bi zapravo mogla biti i monovolumenska.
Kabina je modernija i naravno glavnu riječ vodi infotainment sustav s ekranom popriličnih dimenzija od 8“. Osjetna je bolja kvaliteta izrade, posebno u kabini, što i ne čudi jer je proizvodnja prebačena u najmoderniju Fordovu tvornicu trenutno, onu u Rumunjskoj.
S prostorom ne bi trebalo biti problema, jer kabina za svoje dimenzije nudi stvarno raskošnu komociju pa bi četvero putnika njime moralo bez problema odrađivati svakodnevne zadatke. Ni prtljažnik nije loš sa svojih 334 litara zapremine (ako ga uspijete otvoriti, jer se Ford potrudio da vam sakrije kvaku kojom se otvara). Kad uspijete u tom naumu, vrata se otvaraju u stranu što može biti zgodno u nekim situacijama, no ako ste se parkirali u nekom shopping centru „na rikverc“, bit ćete u problemu.
Što se ergonomije tiče, većih zamjerki nema, ali ima i dalje nekih tvrdoglavosti vezanih uz ručice iza volana kojima se upravlja suprotno od nekih ustaljenih običaja. Zato je većina drugih funkcija prebačena na infotainment sustav i njima se pristupa preko ekrana osjetljivog na dodir, što će svakako cijeniti mlađe generacije kojima je EcoSport i namijenjen.
Ipak, dotjerani detalji u atraktivnoj boji karoserije lako ga odvajaju od prošle izvedbe, no glavne su promjene ispod lima i pritom ne mislimo na motor. Tu nije bilo razloga za poboljšanjima jer testirani model pokreće sada već legendarni i brojnim nagradama ovjenčani trocilindraš zapremine jedne litre. Pod nazivom EcoBoost proglašavan je godinama za najbolji motor na svijetu u svojoj, ali i općoj kategoriji, a dolazi u raznim Fordovima i u različitim izvedbama te rasponom snaga od 100 pa do punih 270 KS u natjecateljskim aplikacijama.
Obzirom na to, 125 KS u testiranom modelu onaj je sweetspot koji bismo poželjeli u Fiesti pa nam onda i u EcoSportu neće teško pasti da ga isprobamo. Ručni šestbrzinski mjenjač zaslužuje preporuke jer znamo da uz motore i ovjes Ford zna složiti i kvalitetne mjenjače, za razliku od recimo, Opela. Dakle, sastojci su svi tu pa da vidimo kako to funkcionira u praksi.
Deklarirano ubrzanje od 11.2 sekunde za sprint do stotke ne govori puno. Na cesti je puno zanimljiviji onaj potisak u leđima koji osigurava turbo punjač i koji vam omogućava lagana pretjecanja bez rizika. Međuubrzanja su njegov forte i vještiji će vozač EcoSportom zagorčati život mnogim bržim autima na nekim lokalnim cestama. Ovjes je bitno unaprijeđen i drži karoseriju pod kontrolom, bez prevelikih naginjanja, no fiziku je nemoguće prevariti i ipak se osjeti više težište od recimo Fieste. Ipak, ako vozite obitelj ionako nećete ispitivati krajnje granice prianjanja već ćete uživati u infotainmentu i glazbi iz sedam zvučnika s mislima na odredište kuda ste se zaputili.
180 km/h maksimalne brzine više je nego dovoljno za ipak povišenu karoseriju pa se da zaključiti da su preporučljive putne brzine na autocesti oko 140 km/h zbog razine buke od vjetra i još prihvatljive potrošnje. Za pohvalu je da ni u gradu ne gubi na udobnosti vožnje usprkos nešto tvrđem ovjesu, no to je tajna koju neki njemački proizvođači znaju i ljubomorno čuvaju. Dio zasluga ide i ne pretjerano velikim kotačima od 16 inča s dovoljno „debelim“ gumama. Ako poželite skrenuti s asfalta, EcoSportu to neće biti problem jer ga od tla dijeli čak 20 cm, što je inače više nego dovoljno i za pravi off road.
Pogon na sve kotače nije dostupan, ali ima sustava koji će vam olakšati takvu vožnju, poput HLA sistema za kretanje na uzbrdici. Male dimenzije (radi se o najkraćem crossoveru na tržištu) garantiraju mu okretnost u gradu, a izdignuta karoserija dobru preglednost i mirnija penjanja na rubnjake.
Na kraju recimo i da agilni motorčić od 125 KS može biti štedljiv kada to hoćete, ali može i popiti ako tražite od njega maksimalni angažman. Nama je potrošnja u gradu bila 7,5 litara. Ako ga znate koristiti na pravi način, „vani“ ćete proći s dvije litre manje, ali ako ćete ga cijediti, računajte i na dvije litre više. To je čar turbo benzinaca.
Recimo za kraj da je EcoSport s ovim redizajnom zapravo postao ono što je trebao biti od početka – zanimljivi crossover s kvalitetama koje ne nalazimo kod većine njegovih konkurenata. Na neke specifičnosti se treba naviknuti, ali činjenica je da u moru raznih crossovera svih marki treba ponuditi nešto posebno da bi se istakli. Svakako treba naglasiti vrlo bogatu opremu u Business paketu koja sadrži gotovo sve osim autonomnog kočenja, dakle potpuni električni paket, tempomat s limitatorom brzine, Sync 3 infotainment sustav s ekranom osjetljivim na dodir od 8“, upravljač i ručicu mjenjača presvučeni kožom i još mnogo toga.
Za: neobičan dizajn, prostrana i ugodna kabina, kvaliteta izrade, sjajan motor, dobar ovjes, okretnost u gradu i mogućnost vožnje izvan cesta
Protiv: izgled „ne sjeda“ svakome, neka nekonvencionalna rješenja u ergonomiji i stražnja vrata.