FIAT 500e Icon Cabrio Launch Edition

Tekst: Goran Vrhovec

Kada se pojavio 2007. godine, novi 500 odmah je zasjeo na tron malih gradskih automobila i od tada ne silazi s vrha. Naravno, u FIAT-u znaju kako napraviti dizajn koji će se svima svidjeti pa uz pametne i minimalne preinake po pitanju izgleda, rijetko koji auto može parirati malom šminkeru iz Torina.

I kada smo već mislili da ne može bolje od Rive, Spiaggine i sličnih limitiranih edicija koje su besramno koristile bogatu povijest FIAT-a i suradnju s najpoznatijim imenima iz nautičke branše, stigle su prve fotke nove 500-tke koja dolazi isključivo na električni pogon.

Fantastično uklopljena LED svjetla, još uglađenije površine, detalji koji 500 izdižu na potpuno novu razinu (što nas ne čudi jer je novi 500 dvostruko ili više skuplji od prethodnika), ali izvedeno na tako primamljiv način i s toliko ukusa da jednom kada ga vidite uživo, teško ćete mu odoljeti. Kvake na vratima više ne strše, već su udubljene u vrata, a sve u nastojanju da karoserija bude što fluidnija.

Novi je 500 veći (iako to nikada ne bi rekli), ima novi interijer, platformu, ovjes i karoseriju. Da se radi o zaista potpuno novom modelu govori činjenica da sa starim 500 dijeli svega 4% komponenti. Obzirom na cijenu koja kreće od 270.000 kn pa naviše, ne treba biti genije da se odmah shvati da ovo nije auto za široke narodne mase. Stoga ćemo ih vjerojatno malo viđati na našim cestama, kao uostalom i glavnog konkurenta koji nam pada na pamet – jednako privlačne Honde e koja kreće od 330.000 kn.

Ovdje valja spomenuti da postojeći benzinsko-hibridni bestseler 500 neće nestati, već će i dalje predstavljati core prodaju FIAT-a bez obzira na sva naklapanja oko električne budućnosti EU i ostalih zemalja.

Tih par centimetara koje je 500e dobio najbolje se vide iznutra. Prostranost je osjetno bolja, a čiste linije u interijeru to vizualno još više naglašavaju. Materijali upotrjebljeni u interijeru su ili reciklirani ili eko koža, što je logično obzirom na električni pogon. No, moramo priznati da za razliku od drugih „električara“ u 500e se čovjek ne osjeća kao da je sve oko njega napravljeno od starih vešmašina.

Tu su i detalji poput tipke kojom se otvaraju vrata iznutra na struju, ali i back-up u vidu sakrivene normalne kvake za slučaj nužde. Instrumentna ploča je 7“ ekran te onaj 10.25“ središnjeg infotainmenta. Minimalizam po pitanju tipki sve čini znatno urednijim i otmjenijim nego što je to bio slučaj do sada.

U skladu s Dolce Vitom koju ovaj 500 svakako predstavlja, logično je da je nama na test došla upravo izvedba koja u prelijepom retro stilu nudi otvaranje platnenog krova sve do prtljažnika.  Iako ga ne možemo svrstati u prave kabriolete, za vožnju gradom i zagrebačkim brežuljcima uz uživanje u svježem zraku više vam sigurno neće trebati.

Za pogon je zadužen elektromotor snage 118 KS. Sa svojih 220 Nm okretnog momenta dostupnih u svakom trenutku živahnost koju 500e pokazuje, iznenadit će sve nenavikle na „strujiće“. Uz lagano, jedva primjetno zujanje u vožnji vaš boravak u 500 bit će sigurno ugodan. Kada zatreba, uključit ćete se u promet bez ikakvih problema, što zbog malih dimenzija, što zbog startnog motora. Do stotke mu treba devet sekundi, no do 50 km/h mu treba manje od četiri pa ako netko do vas nije krenuo „u pucanj“, teško da će vas ikad stići prije sljedećeg semafora.

Svi znamo da su električni auti odlični po pitanju ubrzanja, no ono što je glavna briga svih eventualnih kupaca još uvijek je njihov doseg. Po tom pitanju 500e stoji jako dobro, jer nam je s punom baterijom doseg iznosio 300 km. To znači da ako idete samo na posao i natrag, vjerojatno ćete ga morati puniti jednom tjedno. Ako se vozite više, naravno da ćete češće biti i na punjaču, ali nikada nećete, barem u svakodnevnim relacijama imati jedno oko na indikatoru napunjenosti baterije, što je inače neizbježno slučaj kod „strujića“. Pritom moramo navesti da su gornje brojke ostvarene u ljetnim mjesecima, s upaljenom klimom.

U 500e bit će vam lijepo i ako odete na izlet izvan grada, sve dok ne jurcate autocestom. Lokalne ceste odlično mu leže. Nisko težište zbog baterija (500e je oko 290 kg teži od hibrida) djeluje vrlo povoljno na vozna svojstva u zavojima i na stabilnost. Snaga koja je dostupna u svakom trenutku, bez obzira na trenutnu brzinu mogla bi vas natjerati i na bržu vožnju nego što biste očekivali. Ipak, preporuka je da u takvim slučajevima spustite krov i predate se užitku umjerene brzine, uživanciji svježeg zraka i okolnih mirisa u prelijepom interijeru nove 500-tke.

Čak i ako se zaigrate pa odete dalje nego što ste mislili, na brzom punjaču od 50 kW punjenje s 18% do 80% trajalo je malo više od pola sata. Ako imate vremena, do 100% će vam trebati oko sat i pol. Postoje tri moda vožnje – Normal, Range i Sherpa. Normal je kao što mu ime kaže, normalni mod, Range je za fanatike električnih automobila jer dozvoljava vožnju jednom pedalom, odnosno svaki put kad oduzmete gas imate osjećaj da ste stisnuli kočnicu.

Tako se maksimizira rekuperacija energije i produljuje doseg za par kilometara, ali to preporučamo stvarno za ljubitelje i to kada su sami u autu. Treći način je Sherpa i u njemu nećete moći ići brže od 80 km/h. Pritisak na gas se nježnije prenosi u motor, a potrošači poput klime i grijanja sjedala se isključuju za maksimalnu iskoristivost baterije. Naravno, mogu se ponovno uključiti ako za njima ima potrebe.

Sve u svemu, 500e nije razočarao, dapače. Osim fantastičnog izgleda i u praksi je dokazao svoje kvalitete i iskoristivost za razliku recimo od Honde e. Činjenica je da ga cijena od 300.000 kn neće učiniti hitom na našem tržištu, čak ni ako se dočepate poticaja, no u nekoj dobrostojećoj obitelji kao drugi ili treći auto će svakako naći svoju primjenu.

Za: izgled izvana i iznutra, fantastični detalji, više nego solidne performanse, iskoristiv doseg
Protiv: cijena, čak i uz poticaje…