Citroën C5 Aircross PHEV 225 Shine
Tekst: Goran Vrhovec
Redizajni koji se događaju oko četvrte godine obično služe za standardno zatezanje bora i eventualno uvođenje pokojeg novog motora u ponudu. Ipak, ne manje bitno je i to što u obnovljenim modelima proizvođači ispravljaju tzv. dječje bolesti koje svaki auto na početku svoje karijere ima. Stoga su zapravo redizajnirani modeli najbolje kupnje za one koji ne moraju imati uvijek najnoviji model parkiran ispred svoje kuće.
S C5 Aircrossom družili smo se već u dva navrata i dojmovi su bili pozitivni. Međutim, iako je redizajnom izvana zahvaćen samo prednji dio, posao je odrađen maestralno i C5 Aircross se transformirao u zaista upadljiv i atraktivan SUV. Dokaz da par poteza perom i LED svjetla kada se koriste kako spada, mogu kompletno promijeniti dojam već dobro znanog auta. U ostalim segmentima izvana nema značajnih promjena, radi se i dalje o (za naše prilike) velikom SUV-u koji će biti san za mnoge hrvatske obitelji.
U kabini nema tektonskih promjena, osim što je sada mjenjač standardno mali prekidač za razliku od prijašnjeg joysticka. Novi je i 12“ ekran osjetljiv na dodir koji uz sve naravno nudi i Apple CarPlay i Android Auto konekciju. Prednost većeg ekrana je što sada na njemu stalno možete vidjeti temperature klima uređaja pa ne morate više ulaziti u menije da bi ih pronašli tamo negdje duboko zakopane. Ipak, mi bismo radije da su u donjem redu skupa s drugim prekidačima.
Sjedala su i standardno vrhunska i udobna, a opet i s dostatnom potporom za agilniju vožnju zavojima. Drugi red sjedala i dalje nudi tri odvojena sjedala, a može se pomicati 15 cm naprijed-natrag, ovisno trebate li više mjesta za putnike ili prtljagu.
Naš testirani model bio je po dobrom običaju top model u ponudi, a to je sada PHEV hibrid od 225 KS. Pogonsku kombinaciju čine dobri stari 1,6-litreni turbo benzinac koji razvija 181 KS i 300 Nm okretnog momenta te elektromotor od 110 KS i 360 Nm. Kombinacija je to koja osigurava 225 KS ukupno, čime je zapravo ne baš lagani (1.8 tona) C5 Aircross idealno motoriziran. U skladu s PHEV filozofijom moguće se voziti i samo na struju, no baterija od 13.2 kWh smještena u podu prtljažnika osigurat će vam maksimalno 45 kilometara prijeđenih na struju. Idealno ako živite u nekom gradu sa ZEV (Zero Emission Zones) zonama kojih na sreću kod nas još uvijek nema.
Vožnja na struju odvija se bez problema i bez većih kompromisa po pitanju voznih svojstava. Ako ste nježni na pedali gasa stići ćete do 135 km/h bez da se upali benzinski motor. Ako imate gdje puniti ga, onda se možete voziti sa zaista minimalnim troškovima po gradu (posebno ako imate strpljenja čekati na neki besplatni punjač). Ipak, ako C5 Aircross koristite kako treba, a to znači da se njime ide i na dulja obiteljska putovanja, onda je itekako bitno imati back-up u vidu benzinskog motora da putujete bez stresa i da performanse budu adekvatne. Kao i kod 99% PHEV hibrida, i C5 Aircross se puni samo preko malog (i sporog) A/C punjača, što znači da ćete praznu bateriju na njemu napuniti za cca 3 sata. Dobro ako ga koristite doma, ali sporo ako odete u neku od trgovina koje imaju punjače na parkingu, jer tri sata nije lako „ubiti“, a da ne potrošite novac na drugoj strani.
Sama vožnja je bolja nego prije. Zbog povećane težine (baterija) ovjes je dorađen i osjetno bolji od onih koje pamtimo u prijašnjim modelima C5 Aircross. Tvrđi ovjes je još uvijek vrlo udoban, čak i na lošim cestama, a karoserija se bitno manje naginje u zavojima, što je uvijek dobrodošla stvar na visokim SUV modelima. Do sada su nas francuski modeli naučili da mogu imati dvije krajnosti – ili vrlo udoban ovjes uz karoseriju koja se ljulja ili pak vrlo tvrdi koji poskakuje na bilo kojim nepravilnostima na asfaltu. Ovo je zapravo najbolji ovjes koji pamtimo u nekom Citroënu, što nije mala stvar obzirom na broj testiranih modela do sada.
Upravljač je direktan, iako malo (standarno citroënovski) prelagan, ali omogućava precizno vođenje C5 Aircrossa u svim situacijama. Od ne baš jednostavnih manevara u gradu kod parkiranja pa sve do jurcanja autocestom ili pak ugodne vožnje nekom magistralom, vožnja u njemu podsjeća na krstarenje. Iako, ako to vozač poželi, zahvaljujući polugicama iza volana i odabirom SPORT moda vožnje oba motora radit će punom snagom. U suradnji s osamstupanjskim mjenjačem osigurat će dovoljno temperamenta za pretjecanja ili jurnjavu kada obitelj ostane kod kuće. Ni takve dulje vožnje neće vas umoriti, jer su Advanced Comfort sjedala zaista udobna, a opet ne zamaraju.
U hibridnom modu (koji se najčešće koristi jer kombinira oba pogonska stroja) potrošnja naravno prvenstveno ovisi o napunjenosti baterije. Pošto smo mi rijetko kada došli na red da ga napunimo, vozili smo se uglavnom na benzin. Standardno mali PHEV tank od 45 litara svejedno se ne prazni brzo pa smo tako u tjedan dana imali prosjek od 8.2 litre. Obzirom na veličinu, težinu i performanse ovog C5 Aircrossa, to smatramo odličnim rezultatom.
Naravno, ako ga imate gdje puniti stvar se drastično mijenja pa ni potrošnje od 2.5 litre nisu nemoguće za ostvariti, ali ako je 8.2 „worst-case scenario“ mislim da se nitko ne bi bunio da sutra vidi C5 Aircross ispred svoje kuće. Jedino što će mu za to trebati 49.205 eura bez doplata od 7.000 eura na testiranom modelu. Ako pak ugrabite poticaje, onda ćete naravno proći dosta povoljnije. No i sada Citroën nudi bonus od četiri zimske gume (što nije zanemariva stavka) kao i petogodišnje jamstvo.
Za: dizajnerski puno ljepši nego prije, osjetno bolji ovjes, udobnost, niska potrošnja, dobre performanse
Protiv: sporo punjenje strujom, relativno mali doseg na struju, kontrola klima uređaja