Citroën C5 Aircross Max Hybrid 136 e-DCS 6

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Iza ovog kompliciranog naziva skriva se najsvježija varijanta jednog od najpopularnijih, ali i najboljih Citroëna – C5 Aircrossa. Najveći SUV u ponudi francuskog proizvođača već je dugo prisutan na tržištu i imali smo prilike voziti ga u različitim izvedbama, od prvog testa iz 2019., tada s još vrlo popularnim dizelskim motorom od dvije litre i 180 KS. Uslijedio je mali dizelaš 1.5 s 130 KS, da bi prije točno godinu dana isprobali i top model, hibridni PHEV od 225 KS.

Izvana smo već dobro upoznati s redizajniranim C5 Aircrossom i tu većih promjena nema. I dalje je to za europske standarde srednje veliki SUV koji bi poželjela svaka obitelj. Svakako treba spomenuti LED Vision svjetla koja fantastično odrađuju svoj posao. Veliki prtljažnik od 580 litara progutat će sve potrepštine i za dulja putovanja, a ako to nije dovoljno, pomicanjem stražnjeg reda sjedala može se doći i do 720 litara bez obaranja naslona.

Mjesta ima dovoljno za smještaj tri odrasle osobe, bez problema s koljenima ili glavama koje udaraju o krov. Godine se ipak vide kod infotainmenta jer putem njega morate upravljati svim funkcijama, no dobro je što možete kreirati svoje prečice za funkcije koje želite imati na dohvat ruke prilikom svakog pokretanja (za isključivanje pomoći vozaču recimo…).

Danas hibridi vode glavnu riječ pa je na test stigao i „mali“ hibrid koji pokreće poznati 1,2-litreni PureTech turbo trocilindrični motor koji je obnovljen u svim kritičnim dijelovima pa je tako 40% motora zapravo novo. Kao glavne promjene navest ćemo samo novi turbo punjač varijabilne geometrije te lanac koji sad pokreće razvod ventila, a ne zupčasti remen s kojim je bilo dosta problema.

Tu je i novi šest stupanjski mjenjač s dvije spojke koji mijenja stari, dobro znani EAT8 iste tehnologije. Novi mjenjač razvijen je od strane belgijskog Punc Powertraina koji se specijalizirao za mjenjače i pogone, a poseban je po tome što je u njega integrirano elektromotor od 28 KS i 55 Nm. Sve skupa teži svega 75 kg. Elektromotor koristi malu litij-ionsku bateriju kapaciteta svega 500Wh koja se puni gotovo trenutno pri svakom kočenju ili nizbrdici tako da se uvijek možete osloniti na dodatni električni boost.

U praksi to znači da ovaj C5 Aircross razvija 136 KS umjesto 130, no puno je važniji osjećaj prilikom ubrzanja te možemo potvrditi da je dojam kao da vozite auto ovih gabarita od barem 150 ili 160 KS. Interesantno je da motori mogu, ali i ne moraju raditi u sprezi. Sve ovisi o uvjetima vožnje, pritisku pedale gasa i brojnim drugim parametrima, a sve u svrhu što većeg smanjenja emisije CO2, ali poboljšanih performansi tijekom vožnje. Za sve to zaslužan je novi mjenjač. Citroën garantira da će performanse ovog sustava ostati iste kroz osam godina eksploatacije, odnosno 150.000 km. Motor radi u Millerovom ciklusu kako bi sagorijevanje bilo što bolje te iskoristivost što veća. Upravo zbog toga je snaga porasla za navedenih 6 KS u odnosu na stari 1.2 PureTech.

Ovakav sistem svoju najbolju stranu pokazuje naravno u gradskim gužvama gdje je moguće voziti 40-50% vremena samo na struju pa ne treba čuditi da nam je prosjek testa iznosio svega 6.5 litara. Naravno, prednosti hibrida najočitije su u gradskim gužvama, a najmanje su evidentne na autocesti gdje elektromotor gotovo da i ne dolazi do izražaja. 150 kg više u odnosu na standardni model uzimaju svoj danak, ali ne toliko kao kod PHEV izvedbe. Umjerena vožnja otvorenim magistralnim cestama, kakva zapravo i najbolje pristoji C5 Aircrossu, može spustiti potrošnju i ispod šest litara, dok jurnjava autocestom može istu i udvostručiti ako imate tešku nogu na gasu.

Ono što svakako treba spomenuti prilikom svakog testa C5 Aircross je njegovo ponašanje u vožnji. Za razliku od recimo C4x ili C5x, kod Aircrossa su gume pravih dimenzija (205/55/19) kakve i priliče automobilu tih gabarita pa bez obzira što se radi o visokom SUV-u, vožnja zavojima je bolja nego kod navedene braće iz koncerna. Kod njih relativno uske gume vrlo brzo dolaze do granice prijanjanja u zavojima, dok kod C5 Aircrossa to nije slučaj. Pa ako još prebacite u ručni mod mjenjača (M) zahvaljujući polugama iza upravljača moći ćete zadovoljiti i sportaša u sebi. Naravno, ne radi se o vrtoglavim performansama, ali 10.2 sekundi za ubrzanje do 100 km/h te okruglih 200 km/h max brzine omogućit će vam da na odredište stignete brzo i sigurno.

I za kraj smo ostavili ono najbolje, a to je cijena. U današnje vrijeme stvarno skupih automobila ovaj C5 Aircross koštat će vas, s opcijama poput metalik boje, paketom Urban Techno, paketom Black i Techno svega 37.435 Eura, što je zaista odlična vrijednost za uložen novac, posebno kad znamo da neki kompaktni sestrinski modeli mogu koštati 50 pa i više tisuća eura.

Za: praktičan, komforan i štedljiv SUV solidnih performansi te niskih troškova.
Protiv: neki detalji odaju godine, ali ništa što bi trebalo smetati budućim vlasnicima