Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180 Shine

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

test citroen c5 aircross
SUV vozila sve su važnija u portfelju svih proizvođača pa ni PSA grupacija nije imuna na njihovu popularnost. Uz vrlo dobre prodajne brojke Peugoeot modela 3008/5008, na istoj platformi je i bratska firma Citroën napravila svoj veliki SUV – C5 Aircross.

Riječ je o top modelu u trenutnoj ponudi Citroëna, što se vidi iz duljine (455 cm), visine (186 cm) i širine (169 cm). Iza tih dimenzija, kao i najjačeg dizelaša te najbogatijeg paketa opreme ukrašenog dodatnim doplatama, stoji i poprilična masa od 1610 kg. Stoga smo bili sretni što je testirani model pokretao najjači dizelaš u ponudi, 177 KS snažni dvolitraš BlueHDI tehnologije. Uz njega standardno ide odličan osamstupanjski automatik poznatog njemačkog specijalista ZF-a.

Ono što treba svakako pohvaliti kod C5 Aircross je dizajn. Uvijek specifičan u svom izražaju, Citroën ni ovaj put nije razočarao i ponudio je auto kakav nitko drugi ne nudi. Zaobljene linije dobro skrivaju prave dimenzije, a kombinacije boja karoserije i Airbumpsa koji štite karoseriju od sitnijih ožiljaka iz gradskih vožnji čine ga mladenački razigranim, za razliku od nekih konkurenata koji silom žele postići što ozbiljniji izgled.

Interijer možemo opisati jednom riječju kao raskošan. Osim bogate ponude prostora za putnike sprijeda, ni oni straga neće imati razloga za prigovor, posebno kada se stražnja sjedala odmaknu do kraja. Tada prtljažnik nudi 580 litara prostora za vašu prtljagu. Ako putnici na stražnjim sejdalima nisu odrasli ili ih uopće nema, pomicanjem stražnjih sjedala prtljažnik raste na punih 720 litara. Treba svakako spomenuti i da je svako od stražnjih sjedala individualno i može se podešavati zasebno.

Dvobojna Nappa koža na sjedalima, vratima i prednjoj konzoli doplata je od skoro 23.000 kn na najbogatiji paket Shine, no izgledom vrijedi svake kune. Čokoladno smeđa s crnom diže interijer na potpuno novu razinu. Sve se nastavlja modernim kokpitom te dvama velikim ekranima infotainmenta i ploče s „instrumentima“. Ručica mjenjača u skladu je i s bratskim Peugeot modelima (vidi 508) kao i neki prekidači na središnjoj konzoli. No, opet je okruženje dovoljno različito od i-Cockpita da se ne kaže da ta dva top modela dijele interijer.

Imenom C5 definitivno se vuku paralele s bivšom limuzinom C5 koja je bila posljednjih Citroën koji se mogao nabaviti s hidrauličkim ovjesom. Duga tradicija koju je takav ovjes imao u modelima od klasičnog DS-a, kolokvijalno znanog kao „žaba“, s C5 je otišla u povijest. Ipak, barem djelomično podsjećanje na te dane možete doživjeti u novom C5 Aircrossu. Iako ima klasični ovjes, koristi i zanimljivo rješenje nastalo u godinama Citroënove dominacije u WRC-u. Radi se o hidrauličnim „stoperima“ ili malim spremnicima hidrauličke tekućine s progresivno sve manjim kanalom kroz koji ona može strujati. To se događa samo u dva ekstremna slučaja: kada je amortizer potpuno rastegnut ili kada je potpuno sabijen. Naravno, u WRC-u je ovo rješenje napravljeno da bi omogućilo stabilnost u ekstremnim uvjetima poput skokova, dok je u C5 Aircrossu zamišljeno kao dodatak udobnoj vožnji.

Za pogonski sklop motora i mjenjača možemo reći da je skoro savršen. 400 Nm koliko razvija motor mjenjač prenosi na prednje kotače. Moramo priznati da je to mala šteta, jer bi s pogonom na sve kotače sposobnosti velikog SUV-a bile još bolje, ali činjenica je da većina takvih vozila nikada u svojoj karijeri ne vidi ništa osim asfalta. Dosta veliki razmak između karoserije i podloge omogućava mu pokoji izlet van ceste, no nemojte se baš uputiti njime na neuređene off-road staze.

Njegov forte usprkos izgledu su brze ceste. Na autoputu je kao riba u vodi, a niski koeficijent otpora zraka od svega 0.29 omogućava tihu i štedljivu vožnju. Namjestite brzinu na nekih 140 km/h i plovite brzo, sigurno i štedljivo prema svojoj destinaciji. (Pre)lagan upravljač neće vas navesti na brzo vijuganje nekim zavojitim cestama, iako bi zbog tipke „Sport“ to mogli pomisliti. Ona samo malo poveća otpor upravljača, ne dajući mu ništa direktniji prijenosni odnos niti više osjećaja. Ako se spustite na cestu tipa D1, C5 Aircross pokazat će se u najboljem svjetlu. Snažan motor odlično ubrzava veliku karoseriju (8.6 s 0-100), no ono što više oduševljava su međuubrzanja kod pretjecanja. Svega šest sekundi trebat će mu od 60 do 100 km/h, čime se stvarno može ponositi.

Odlična zvučna izolacija sakrit će dizelaški zvuk i doista ćete uživati u odličnom audio sustavu dok jurite kroz prirodu Velebita. U tim uvjetima ovjes se ponaša odlično i dobro podupire veliku i tešku karoseriju bez ljuljanja. Malo nas je zasmetalo što se na lošoj podlozi ne ponaša onako kako smo očekivali od velikog Citroëna pa se zna dogoditi da ga neravnine, ili još gore – udarne rupe protresu do temelja. Dio krivnje možda otpada na velike 19 inčne naplatke koji su doplata u odnosu na 18 inčne serijske, no čak i ti veći imaju dovoljno gume na sebi da ne bi trebali tako prenositi udarce na putnike u kabini.

Kada se sve zbroji, radi se o zaista praktičnom i luksuznom obiteljskom vozilu. Zanimljiv izgled, prostrana kabina te odličan motor i mjenjač čine ga sigurnim i štedljivim gutačem kilometara s kojim se vrlo lako sprijateljiti. Mali minus pišemo mu zbog ponašanja na lošim prometnicama, jer nažalost ceste kod nas i u Francuskoj ipak nisu iste. Ako očekujete „lebdenje“ na kakvo smo navikli kod „žabe“, CX-a i sličnih slavnih prethodnika, onda ćete biti razočarani. Ako pak vozite uglavnom na otvorenim cestama i autoputevima, onda ćete definitivno uživati.

Za: izgled, prostranost, praktičnost, performanse, mjenjač, potrošnja

Protiv: osjetljivost na loše prometnice