Aston Martin DBX
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Posljednjih godina svjedoci smo da se ni najprestižniji automobilski brendovi ne žele odreći profita koji leži u SUV modelima. Porsche je prije dvadesetak godina pokrenuo “SUV lavinu” s Cayenneom i time financijski ojačao kao nikada do tada, stoga smo sada već navikli i kod nas vidjeti Maserati Levante, pokoji Lamborghini Urus pa i Bentley Bentaygu. Rolls Royce Cullinan ipak je rijetka ptica čak i na razvijenijim tržištima, a takav će slučaj vjerojatno biti i s modelom koji danas predstavljamo – Aston Martin DBX.
Aston Martin se u 108 godina postojanja profilirao kao proizvođač poznat po uspjesima na najpoznatijim utrkama, a koji „proizvodi“ isključivo ekskluzivne i sportske automobile za gospodu (i pokojeg tajnog agenta…). Ovo „proizvodi“ stvarno treba shvatiti uvjetno, jer se radi o manufakturi u pravom smislu te riječi.
Osim što cjenovno spada u sam vrh ponude SUV-ova (testirani model u Njemačkoj košta 258.000 €), jasno je tko je klijentela na koju se cilja. Napravljen je na potpuno novoj i jedinstvenoj samo za njega lijepljenoj aluminijskoj platformi, za razliku od većine ranije spomenutih koji dijele platforme unutar svojeg koncerna. DBX bi trebao u SUV segment prenijeti sva ona svojstva sportskih automobila i performansi zbog kojih Aston Martin uživa status auta pravog britanskog gentlemana.
Iako se radi o prvom Astonu nakon dugo vremena koji nema samo dvoja vrata (limuzina Lagonda je davna prošlost, dok se za 2022. najavljuje SUV na struju pod tim imenom), DBX izgleda kao pravi Aston. Od prednje maske karakterističnog izgleda, preko savršenih proporcija zahvaljujući tzv. Zlatnom omjeru koji dizajneri Aston Martina vjerno prate u svim svojim djelima na četiri kotača pa sve do stražnjeg dijela sa svjetlima karakterističnog i prepoznatljivog oblika preuzetog iz sportskih modela ove marke.
Bez iznimke Astonovi modeli smatraju se najljepšim automobilima uopće danas u prodaji, uglavnom zaslugom Mareka Reichmana i njegovog tima dizajnera. Pa iako u DBX stane čak pet putnika i puno prtljage (694 litara ukupno) i dalje se radi o punokrvnom Aston Martinu. Kao neka nit vodilja kod konfiguriranja svog DBX-a ponuđeno je osam „baza“ (Bohemian Escape, Malibu Opera, Mojave Minimalist, Regatta, Aspen Escape, Metropolitan Spritz, Capri Machine i Urban Fighter) na kojima kupac može nastaviti s „krojenjem“ svog Astona snova.
Unutarnje uređenje je također prepoznatljivo. Ako ste ikada vozili neki Aston iz zadnja dva desetljeća, onda ćete prepoznati tipke mjenjača (koje sada počinju koristiti i drugi mainstream proizvođači) kao i stakleni gumb kojim se pokreće motor. O kvaliteti materijala doista nema smisla previše trošiti riječi. Najfinija koža u kombinaciji s plemenitim drvom nigdje tako dobro ne harmoniraju kao kod britanskih proizvođača, a Aston Martin je svakako jedan od vodećih po tom pitanju.
Naravno, individualizacija po pitanju boja kože, konca prošiva, vrste drveta, lakiranog ili ne, karbonskih umetaka i sličnih detalja kojim od svojeg Astona možete napraviti jedinstveni primjerak ne manjka. Ako vam standardna ponuda nije dovoljna za vaš ukus, tu je i poznati Q odjel koji će vam ponuditi sve, od još kvalitetnijih materijala pa sve do ispunjavanja svih vaših zamisli bez obzira kakve one bile.
No, da bi jedan Aston Martin bio sve ono što očekujemo, najvažniji je ipak motor. DBX pokreće četverolitreni V8 motor kojem pomaži dva turbo punjača. Snaga je 550 KS i 700 Nm i na sve kotače se isporučuje preko sjajnog 9-brzinskog ZF mjenjača. Zahvaljujući varijabilnoj distribuciji momenta na svaki kotač bez obzira na podlogu i grip s DBX-om ste uvijek vi u prednosti u odnosu na uvjete na cesti.
Tu su i karakteristična dvostruka ramena naprijed i multilink straga pa bez obzira što se radi o SUV-u, ovjes zapravo podsjeća na supersportaše, a ne obiteljsko prijevozno sredstvo. Recimo i to da je ovjes zračni i da DBX ima podešavanje visine ovisno o načinu vožnje i podlozi. Hod je 95 mm pa ako ste se kojim slučajem i zaputili van asfalta, tehnologija će se pobrinuti za vas.
Čak i gume od 22 inča (sprijeda 285/40, straga 325/35) imaju dovoljno „mesa“ da vožnja van asfalta ne bude neugodno iskustvo. Amortizerima se može podešavati tvrdoća, a 48V sistem za sprečavanje naginjanja karoserija čini 2.2 tone teški DBX iznimno agilnim za njegove dimenzije.
I motor i mjenjač dolaze iz Mercedesovog AMG odjela, no to zaista ne vidimo kao problem, jer osim vrhunskih performansi (4.5 sekunde do 100 km/h i 292 km/h najveće brzine), ovaj moderni V8 briljira i okretnim momentom i potrošnjom. Vozač ima na odabir šest modova vožnje ili individualni u kojem se sve može podesiti po vlastitim preferencijama (mekaniji ovjes, direktniji volan, oštriji odaziv na gas, glasniji ispuh….)
Navedene performanse zahtijevaju određeni respekt. Iako se radi o dosta velikom vozilu, dojam u vožnji nije takav. Odličan volan je brz i precizan, ali ne i nervozan kao što to zna biti kod nekih konkurenata i daje puno povratnih informacija. To će vam itekako dobro doći ako kao i mi nađete neku malo prometnu zavojitu cesticu gdje možete isprobati DBX. Odlično se ponaša do otprilike 90% brzine kojom se može voziti na nekoj cesti.
Pritom naravno ne mislimo na zakonsko ograničenje, već na maksimalnu brzinu kojom se može sigurno voziti na nekoj dionici. Fiksne ručice mjenjača smještene iza upravljača odlično funkcioniraju i zahvaljujući njihovoj duljini dostupne su objema rukama i u zavojima. Brzine se mijenjaju trenutno i uglađeno, ali ipak uz definirani udarac u leđa ako ga potjerate do kraja. Morate dobro paziti na broj okretaja kada stisnete gas u „drugoj“ ili „trećoj“, jer do limitatora okretaja imate svega sekundu ili dvije.
Naravno, usprkos svoj magiji koju su inženjeri u Aston Martinu prosipali po DBX-u fizika se ne može prevariti, ali činjenica je da se DBX može voziti iznimno brzo, a istovremeno sigurno. Iako to vlasti vjerojatno ne bi gledale s odobravanjem, brzinski prosjeci na lokalnim cestama mogu biti suludo visoki bez ikakvih rizika po vozača, no prednji diskovi promjera 410 mm i stražnji od 390 uspješno zauzdavaju zahuktali DBX bez zamora. Isto tako činjenica je da ako ga vozite na 70% mogućnosti nitko neće biti brži od vas, bez obzira sija li sunce ili pada kiša.
Recimo još koju i o potrošnji, iako se to čini deplasirano u ovom cjenovnom rangu. Zahvaljujući odličnom motoru i mjenjaču te relativno maloj masi, potrošnja je vrlo prihvatljiva. U laganoj vožnji po propisima na lokalnim cestama potrošnja nam se kretala oko 11 litara.
Kada smo ga ubacili u Sport+ mod i potjerali do granica, naravno da se to diglo na nekih 20-ak, ali sve u svemu prosjek od 14,5 litara je stvarno bio više nego prihvatljiv.
Kao zaključak možemo reći da je DBX sve, pa i više nego što smo očekivali. Već smo vozili jako brze SUV-ove, ali nijedan do sada nije tako uspješno ukomponirao dizajn, stil, materijale i performanse kao DBX. Tko zna, ako u nekom budućem filmu agent 007 ima obitelj, znamo u čemu će ih voziti…
Za: dizajn, kvaliteta materijala, performanse, imidž
Protiv: cijena