Alfa Romeo Tonale Ti 1.5 Hybrid 160
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Iako je već gotovo cijeli životni ciklus iza perjanica Alfine proizvodnje Giulie i Stelvia, tek nedavno je ta paleta povećana na tri modela. U skladu s vremenom u kojem živimo, radi se naravno o SUV-u, pod imenom Tonale, kojeg smo u predprodukcijskom izdanju vidjeli još tamo 2019. na zadnjem Ženevskom salonu.
Već tada bilo je jasno da Alfa ima veliki adut u rukavu, ali skoro tri godine je prošlo od tada, i obzirom na prodajne brojke, jasno je da je Tonale biti ili ne biti za Alfu. Tim više što su do 2027. najavili da će raditi samo električna vozila (!), pravi alfisti vjerojatno nisu mogli dočekati da Tonale stigne i na naše ceste, a plan je da svake godine do tada Alfa predstavi jedan novi model u ponudi.
Izgleda da se čekanje isplatilo. Po prvim statistikama, Tonale se prodaje na svim tržištima odlično, a kod nas ga vole posebno vozačice. To i ne treba čuditi, dovoljan je jedan pogled na njega i sve će biti jasno. U moru generički dizajniranih crossovera i SUV-ova Tonale je jedinstven, lijep i dinamičan – ono što BMW-u nikako ne polazi za rukom već dulje vrijeme. S dimenzijama za broj manjim od Stelvia (točnije 453 cm, 14 manje od Stelvia), Tonale je zapravo idealna mjera za naše ceste i grad.
Izvana radi se o tipičnoj Alfi kojoj se s dizajnerske strane ne može zamjeriti ama baš ništa. Mišićava karoserija obiluje dinamikom i dok stoji, atraktivna LED svjetla sprijeda nepogrešivo ukazuju na Alfu, kao i dominantni, ali ne pretjerano veliki Scudetto. Kotači su od 18“, poput naše zimske varijante pa do 20“. Obzirom na naše ceste, možda bi nabolje bilo ostati na njima ili eventualno odabrati 19“ kao zlatnu sredinu. Straga opet vidimo prepoznatljiv svjetlosni potpis kakav pamtimo još od 159-ke.
Bez obzira na atraktivnost izvana, vozaču je ipak najbitnije kako to izgleda unutra. Do sada je Alfa znala ponešto zabrljati na tom planu, ali ovaj put nije. Sve je upravo onako kako treba biti. Odličan ergonomski upravljač sjeda savršeno u ruke, a kao i na Giuliji i Stelviu (te Ferrarijima…) motor se pali gumbom na njemu.
Klasično oblikovana instrumentna ploča je naravno TFT ekran, ali u obliku dva velika okrugla instrumenta, baš poput onih na Alfama iz 60-ih i 70-ih godina prošloga stoljeća. Sve u svemu, ukusno riješeno da svi klasičari budu zadovoljni, a da se opet ide u tok s vremenom.
Testirani model pokretao je dobro već znani 1,3-litreni turbo benzinac u drugoj po jačini izvedbi zahvaljujući varijabilnoj turbini, onoj od 160 KS. Naravno, radi se o samopunjivom hibridu pa je tako u svakoj prilici za kretanje, manevriranje pri parkiranju i slično zadužen električni pogon. Benzinac se gasi kad oduzmete gas pa motor radi samo kada je to zaista neophodno.
Kao i u Jeep Compassu, pogon na struju svoju snagu prenosi direktno preko mjenjača, i to pokrećući parne stupnjeve prijenosa. To znači da će se većina kretanja s mjesta obavljati u drugom stupnju prijenosa. No, Tonale tada djeluje malo uspavano pa ako poželite ipak agilniji start, onda će „prešaltati“ u prvu i pritom zastati, da bi onda naglo krenuo kada shvati što očekujete od njega. Obzirom da se radi ipak o vozilu koje očito kupuju i vole žene, malo „peglanja“ po softwareu za taj dio ne bi bilo naodmet. Vrhunska šminka izvana i iznutra zaslužuje da i taj dio bude besprijekoran.
Jednom u pogonu, stvari kreću nabolje. TCT mjenjač s dvije spojke svoju dužnost obavlja trenutno i Tonale zapravo nabolje funkcionira kada ga vozite kako Alfe najviše vole. DNA okrenite u „D“ i sportsko srce odmah će zakucati brže. Performanse i dalje neće nikoga ostaviti bez daha jer će do sprint do stotke trajati nešto više od osam sekundi, no dojam je da je Tonale napravljen za puno više.
Očito je da će tek PHEV od 275 KS iskoristiti kompletan potencijal ovjesa i kočnica. To je naravno dobro jer su svi ti sklopovi očito predimenzionirani za ove početne verzije, što samo povećava aktivnu sigurnost. Sve moguće asistencije su već ugrađene u Tonale, a nas je posebno razveselilo to što se uvijek dosadni Lane Keep Assist može isključiti jednostavnim double-clickom na ručici pokazivača smjera.
Upravljač je iznimno direktan i nenavikli moraju u prvim kilometrima biti oprezni, jer je vrlo lako pretjerati i prijeći u tuđi prometni trak ili pak zajahati na rubnjak. Ali jednom kad se naviknete, Tonale postaje produžetak uma i vodi vas u željenom smjeru uz najminimalnije inpute. Opet nam tu pada na pamet Ferrari, jer jedino kod njih smo imali isti slučaj da je upravljač ponešto prelagan, ali iznimno direktan. Vožnja autocestom zahtijeva doslovno milimetarske pomake, dok je zapravo idealno mjesto za njega neka državna ili magistralna cesta. Tamo najbolje do izražaja dolaze sve ranije navedene prednosti poput upravljivosti, stabilnosti i kočnica. No, snage bi ipak trebalo biti više da bi Tonale djelovao uvjerljivo prilikom pretjecanja.
Vožnja u „D“ modu ima još prednosti, a to je stalno uključen benzinski motor i možete se na njega osloniti za ubrzanja, ali i kočenja motorom što posebno dolazi do izražaja pred zavojima i na nizbrdicama gdje bi inače bili „osuđeni“ samo na standardnu kočnicu. Ako vam se ipak ne da previše zamarati vožnjom i ručnim izmjenama, u „N“ modu Tonale će raditi sve za vas uz minimalni napor vozača i isto takvu potrošnju.
U gradu se ona kretala oko 6,5 litara, da bi na spomenutim magistralama to palo za još jednu litru. Kao i kod svih hibrida, autocesta je najzahtjevnija i tamo ćete se približiti brojci od osam litara. Sreća je da barem ne morate slušati CVT mjenjač svaki put kad poželite ubrzati…
Kao zaključak možemo reći da je s Tonaleom Alfa Romeo očito pogodio ukus i potrebe današnjih kupaca, što prodajne brojke itekako pokazuju. Je li to dovoljno i za prave Alfiste, vidjet ćemo, no dok se sve što proizvedu i proda – ne smijemo ništa prigovarati. Sigurno je da s Tonaleom nigdje nećete ostati neprimijećeni i da će svaki izlazak u grad i vaš styling biti dodatno upotpunjen atraktivnim linijama nove Alfe.
Za: izgled izvana i iznutra, bogata oprema, niski troškovi, vozna svojstva na otvorenim cestama
Protiv: neuglađen mjenjač prilikom kretanja i zaustavljanja, ovjes zaslužuje jače motore