Abarth 595 Competizione M/T
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Uskoro će biti dvije godine kako je Abarth i službeno došao na naše tržište. Do tada su zaljubljeni entuzijasti male paprene jurilice uglavnom sami uvozili, i to po puno višim cijenama nego što je to slučaj otkada je Autocommerce u svoju ponudu dobio i Abarth.
Priču o vjerojatno najpoznatijem tuneru u povijesti znaju svi kojima auti znače nešto više od pukog prijevoznog sredstva. Carlo Abarth legenda je motorsporta uz čije se trkaće automobile veže više pobjeda nego uz bilo koja druga razvikana imena. Po ustaljenom (i dobrom) običaju FCA koncern svako malo iz svoje prebogate povijesti izvuče neko ime i napravi modernu izvedbu nekad legendarnog auta prilagođenu današnjim zahtjevima. Iz tog razloga živimo u nadi da će Alfa Romeo, kada stane na svoje noge (a čini se da će to biti ubrzo ako je za suditi po prodaji Giulie i posebno Stelvia) možda opet zaživjeti, kao i Lancia s nekim Fulviama, Deltama Integrale i da ne nabrajamo dalje…
No, vratimo se u sadašnjost. Na bazi hiperuspješnog Fiata 500, koji i nakon više od 10 godina na tržištu nezaustavljivo ide dalje uz minimalne kozmetičke izmjene, već dugo se za one s viškom testosterona nude i Abarth izvedbe pod znakom škorpiona. I dok je standardni 500 vizualno izuzetno primamljiv svima, Abarthi već na prvi pogled daju do znanja da se tu radi o nečemu sasvim drugačijem.
Motor koji pokreće sve Abarthe trenutno je dobro znani 1,4-litreni agregat s turbo punjačem. U 595 verzijama razvija 145, 165, odnosno 180 KS kao u najjačoj izvedbi koju gledate, zvanoj Competizione. Isti je motor i u atraktivnom dvosjedu koji ste mogli vidjeti na ovogodišnjem Zagreb Auto Showu, samo što u njemu razvija 170 KS.
U 595 Competizione i njegovih osjetno manje od 4 metra skriva se prava mala bomba. No, već i Ferrari žuta boja s crnim detaljima te ogromni usisnici i aerodinamički detalji jasno daju do znanja da s ovom igračkom usprkos malim dimenzijama nije za igrati se. Pogled na prednje kotače i 305 mm diskove koje stišću četveroklipna Brembo kliješta nagoviješta mogućnosti malog nestaška.
Ono što u slabijim verzijama morate doplatiti, u Competizione ide serijski pa tako kada uđete u njega doslovno upadate u školjkasta, vrlo tvrda i profilirana sjedala koja će vam odmah dati do znanja ako imate koji kilogram viška, ali pobrinuti se da ostanete u formi ako često ulazite i izlazite iz Competizionea zbog vrlo visokih bočnih potpora. Sjedi se (pre)visoko i to je jedina ergonomska zamjerka koju smo imali na inače standardno talijanski ušminkan sportski kokpit s detaljima od karbona i alcantare.
Volan je odrezan na donjoj strani, a na vrhu nosi i oznaku kakvu su nekad imali svi trkaći auti da se u svakom trenutku zna u kojem smjeru gledaju kotači. Iako minijaturnih dimenzija za današnje pojmove, u 595 će se dvoje smjestiti vrlo udobno (ako volite sportske kabine i sve što ide uz njih), a ni prtljaga neće biti problem ako zadnju klupu iskoristite kao ispomoć za ne baš veliki prtljažnik. Ali kao da netko kupuje Abarth Competizione zbog prijevoza prtljage…
Ono što će buduće vlasnike puno više zanimati je to da uz njega serijski dolazi i Monza Record ispušni sustav s četiri (!) izlazne cijevi. Ako ste oduvijek željeli Ferrari, znat ćete kakav je osjećaj buditi susjede svako jutro. Koliko god oprezni bili, čim motor oživi svatko u ulici znat će da krećete na posao. Impresivno je koliko zvuk znači za sportski dojam, a za novu modelsku godinu u Abarthu su odlučili još dodatno pojačati baš to. Nisu dirali ni snagu ni ništa drugo, samo su ga još poglasnili. Ako je nešto bilo dovoljno dobro (čitaj glasno) i prije, onda je to bio ispušni sustav. Ali očito ne i za Talijane…
Ubacivši u prvi stupanj prijenosa na kratkoj metalnoj ručici mjenjača, raspršit će vam se sve sumnje po pitanju simpatičnosti malog Abartha. Zahtijeva odlučne pokrete i mirnu ruku na volanu, jer direktan volan sa svega 2.5 okreta ne oprašta nekoncentriranu vožnju. U Abarthu su pametno zaključili da u gradu nećete uvijek htjeti maksimalnu snagu, koja je neminovni mamac za vožnju u prekršaju pa se u normalnom modu turbo punjač zaustavlja na 0.5 bara. Za laganu vožnju čisto dovoljno, no ponekad djeluje kao da je Competizione kastriran ako malo jače pritisnete gas i očekujete eksploziju snage.
Da bi se to dogodilo, postoji tipka Sport zbog koje se mapa ubrizgavanja mijenja i omogućava turbo punjaču da iskaže svoj puni potencija na 1.5 bara. Tada 595 nakon malo razmišljanja doslovno poleti uz zvučnu kulisu koja budi mrtve. Ako ga malo dulje „razvlačite“ u recimo drugom ili trećem stupnju, prilikom promijene u viši stupanj čut će se i pucanje iz četiri cijevi straga. Snaga se oslobađa naglo, u skladu s klasičnim turbo karakterom sportskih automobila. Prilikom svakog stiskanja gasa treba dobro držati izvrsno profilirani volan, jer se mali divljak baca na sve strane, posebno ako se nađete u nekim kolotrazima.
Ako se vozite u skladu s očekivanjima, morate biti 110% koncentrirani, jer osim što pršti od snage, 595 Competizione svojim tvrdim ovjesom nije na „ti“ s neravninama (ili još gore, uspornicima kojima Zagreb obiluje). Autocesta nije njegovo prirodno obitavalište, iako mu držanje brzine nije problem. Njegov forte su zavoji i kratke ravnice gdje kočnice i turbo ubrzanja dolaze do najboljeg izražaja.
Zato smo otišli na Sljeme i do Laza, mjesta gdje se vozi Delta rally i gdje Competizione može pokazati sve što može. Ljepljive gume 205/40 drže ga u smjeru dok mu u zavojima pomaže i zaustavljač diferencijala bez kojeg bi gume, a i vaše samopouzdanje vjerojatno vrlo kratko trajali.
Nakon par minuta prave vožnje uvidjet ćete da za biti brz i uživati u procesu nije neophodno istovariti stotine tisuća eura. Naravno da će neki AMG ili M na ravnom ostaviti 595 daleko iza sebe (do stotke stiže za 6.7 sekundi), ali fućkanje turba uz gromoglasni ispuh te brze promjene stupnjeva s međugasom učiniti će od vas da se osjećate kao Ari Vatanen na Korzici. A taj osjećaj vrijedi puno više od 215.570 kn, koliko uz par doplata košta ovaj 595 Competizione.
Mogućnosti personaliziranja su neograničene kada je 595 u pitanju i šanse da netko ima isti takav gotovo da i ne postoje, što samo povećava ekskluzivnost Abartha.
Sigurno je da ovakav auto teško može poslužiti kao jedini odabir za obitelj, ali kao drugi ili treći auto u kojem želite performanse i zapaženost, teško da možete bolje odabrati. Kao i svi auti iz koncerna, tako i 595 Competizione dolazi s pet godina jamstva ili 120.000 km, što osigurava miran san i razbija eventualnu skepsu oko nabrijanog malog motora.
Recimo još da u gradu troši oko 9 litara, no ako si date gušta koristeći sve resurse na raspolaganju, kao što smo mi kad smo išli na Sljeme, računajte s tri litre više. No, tada će adrenalin juriti žilama i najmanja briga bit će vam potrošnja.
Za: atraktivan izgled, sportski detalji u kabini, performanse, zvuk, kočnice
Protiv: previsoka pozicija sjedenja, buđenje susjeda svako jutro