Abarth 595 1.4 T-Jet 180 Esseesse

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Kao što već dobro znamo, ako itko zna izvući korist od svoje bogate povijesti u utrkama, onda su to Talijani. Počevši od nomenklature svojih modela pa nadalje, izvor je jednostavno nepresušan.

S Abarthima 595 smo se već imali prilike družiti. Oznaka 595 također je povezana s naslijeđem Abartha koji je nastao iz 500 Nuove povećanjem zapremine i drugim klasičnim tuning zahvatima iz tih vremena. No, dok danas 595 označava model s tri različite snage (145 Elaborabile, 165 Turismo i 180 KS Competizione), postoji i najprestižnija verzija zvana Esseesse. Jednako motorizirani Competizione košta 217.000 kn, Esseesse je okvirno 25.000 kn skuplji. U čemu je onda stvar i kako je uopće došlo do njega?

Ako vas buni taj naziv Esseesse, recimo samo da je to od talijanski izgovor oznake SS koja je krasila najjaču izvedbu tog modela. S pune 32 konjske snage ne bi se reklo da se radi o moćnom trkaćem stroju, ali ako uzmemo u obzir da je to skoro tri puta više nego je razvijao civilni 500 (13 KS) od kojeg je nastao, onda je jasno o kakvom se stroju tu radilo.

To se naravno potvrdilo i na stazama diljem svijeta gdje su mali Abarthi bili klasa za sebe u svojim konkurencijama.

I tako smo došli do današnjeg 595 Esseessea koji je pred nama. O dizajnu ne treba trošiti previše riječi. Mala bomba izgleda odlično iz svakog kuta pa čak i oni neupućeni će primijetiti da s ovim mališanom nešto nije baš normalno.

Decentna crna boja malo će smanjiti pozornost policajaca od inače standardne žute, crvene ili limeta zelene boje. Crna boja karoserije, kontrastna bijela bočna traka s potpisom i žuta kliješta od kočnica vizualno si odgovaraju, a točka na „i“ ovog „neupadljivog“ Abartha su dvije velike ispušne cijevi u karbonskom finišu slovenskog majstora Akrapoviča, za razliku od četverocijevne Monza Record verzije kakvu imamo serijski na Competizioneu.

Iznutra se razlike u odnosu na Competizione vide prvenstveno u materijalima. Sjedala su i dalje Sabeltove školjke i izgledaju fantastično. Sada presvučene kožom, za razliku od tkanine u Competizioneu, a sa stražnje strane se vidi da su od karbona, što svakako snižava težinu, a povećava cijenu.

Volan je kombinacija kože i alcantare i savršeno je profiliran za dobar grip. Mjenjač je i dalje kugla smještena ispod 7“ infotainmenta i kontrola klima uređaja. Kao i u svim Abarthim, tako se i u ovom sjedi previsoko, no to ćete zamjećivati dok ne upalite motor.

Prije nekoliko godina u Ženevi imali smo prilike na Abarthovom izložbenom prostoru pogledati simulaciju različitih ispušnih sustava koji se nude za Abarthe i iako u osnovi nema prevelike razlike, činilo nam se da je Record Monza mrvicu glasnija od Akrapoviča.

Tako je i u praksi, ali to shvatite vrlo uvjetno jer prilikom svakog paljenja Esseessea sigurno će svi susjedi znati da vi krećete na posao. Radi se možda od 3% „tišem“ sustavu, no obzirom na razinu od koje se kreće, ovo je kao da palite trkaću Lanciu Deltu Integrale.

Za gradsku vožnju svakako savjetujemo da se vozite u „defaultnom“ modu kada turbo ne puše više od 0.5 bara po okruglom mjeraču kraj brzinomjera. I s tom mapom može se lijepo voziti, dovoljno brzo, ali i relativno štedljivo. U gradskim gužvama potrošnja nam se kretala oko 8,7 litara, što je stvarno dobar rezultat, posebno kad uzmemo u obzir 180 KS i turbo i masu od preko 1.1 tone. Mala karoserija (366 cm) idealna je za gradsku vožnju, a zahvaljujući temperamentu nikad nećete zakasniti s ubacivanjem, prestrojavanjem ili nekom drugom nepodopštinom u prometu.

Ovjes je tvrd, ali nije neudoban. Iako zbog malog međuosovinskog razmaka od svega 230 cm i velike snage mora biti tvrd, čak ni neravnine na našim prometnicama nisu mu problem. Osjeća se krutost karoserije, a samim time i ovjes radi ono što treba. Druga velika prednost tog osnovnog moda vožnje je što ćete tako dulje imati vozačku u džepu, jer jednom kada otkrijete što se sve skriva u Sport modu, svi prometni propisi padaju u vodu.

Osim promjene grafike na brzinomjeru, turbo punjač sada ide skroz do 1.5 bara, a njegovo fijukanje sprijeda savršeno se nadopunjava s grgljanjem straga. Da, postoji turbo rupa i to ne čudi obzirom na malu zapreminu, ali upravo taj klasični turbo karakter se nama sviđa. Do 2000 okretaja ne događa se puno toga, ali kad prijeđete 2500 počinje show. Za ubrzanje do 100 km/h Esseesseu treba svega 6.7 sekundi.

Sreća je da se u Abarthu ipak vode pravom filozofijom pa su prijenosi kratki, kakve i očekujemo, za razliku od recimo Porscheovih CO2 manualaca. Stoga je desna ruka u vožnji stalno na mjenjaču, ali kratki i precizni hodovi te potisak u vašim leđima nakon svake izmjene stvarno izazivaju ovisnost.

Mi smo se zaputili Jozefinom prema Ogulinu kako bismo izmjerili potrošnju i tada se u normalnoj vožnji kretala oko šest litara. Uz malo truda došli smo i na manje od pet, zahvaljujući turbo punjaču i vožnji na „valu“ momenta. No, to nije ono zbog čega se kupuje ovakav auto. Skrenuli smo lokalnom cestom prema Slunju, gdje prometa gotovo da i nema i tamo isprobali što sve Esseesse može.

Osim zvučnih podražaja tu su do izražaja došla odlična sjedala koja uz sva pretjerivanja u zavojima čvrsto drže tijelo gdje treba. Kratke ravnine idealne su za njega jer se može kombinirati druga-treća-četvrta pa natrag, i koliko god se zaigrali dobro je znati da četveroklipni Brembo sprijeda uvijek drži sve pod kontrolom. Čak ni prelasci nejednakog asfalta nisu ga ni najmanje poremetili u putanji, a kočenje u zadnjem trenu pred zavojem pravo je zadovoljstvo.

Lijeva ruka mora čvrsto držati volan jer 250 Nm koji dolaze tako naglo dobro se osjete, ali u tome i je stvar. Treba ga uhvatiti za rogove i ukrotiti, tada je gušt najveći. Koliko smo uživali najbolje pokazuje činjenica da su nam se često palila sva četiri žmigavca pri kočenju, no i to je poznata stvar da je taj „hazard warning“ malo preosjetljiv za one koji se znaju voziti. Nismo stigli izmjeriti potrošnju u takvoj vožnji, ali po slobodnoj procjeni kretala se oko 12-13 litara, što i nije previše obzirom na količinu adrenalina koju ste izlučili.

Na kraju, vrijedi li Esseesse 25.000 kuna više od Competizionea? Realno, ne. Performanse su identične, osjećaj u vožnji isti. Da, vidi se po opremi i vrhunskim detaljima da je ovo top model i to će nekima biti dovoljan razlog da ga kupe. Jer kada uzimate igračku koja ne može biti jedini auto, onda vam ni razlika između 217.000 i 250.000 kn sigurno nije glavni argument za odluku.

Za: izgled, motor, mjenjač, performanse, zvuk, sjedala, naslijeđe
Protiv: previsoka pozicija sjedenja, cijena