Subaru WRX STi

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Postoje automobili koji su još za svog života prerasli u legende. Pritom ne mislimo samo na one nedostižne normalnim smrtnicima, poput limitiranih serija Ferrarija i sličnih plavokrvnih predstavnika automobilske aristokracije. Govorimo o cestovnim kultnim objektima obožavanja vojske fanova diljem svijeta, i to prvenstveno onih kojima asfalt nije jedina opcija u doživljavanju adrenalinskih injekcija.

U tim krugovima postoji vrlo malo modela koji su dosegli taj status. Prva je naravno Lancia Delta Integrale u svim svojim izvedenicama, drugi je Mitsubishi Lancer Evo u svojih 10 inkarnacija, a treća (samo u ovom nabrajanju) Subaru Impreza.

Japanska auto industrija harala je svjetskim relijem ’90-ih i 2000-ih godina, a ono što su pokojni Colin McRae, Richard Burns i još živući Peter Solberg napravili za ljubitelje relija i poklonike plavih jurilica sa zlatnim kotačima, nije ništa manje nego fenomenalan dokaz da nema bolje reklame od auto utrka i potvrde stare filozofije „pobjeđuješ u nedjelju-prodaješ u ponedjeljak“. Ti posebni modeli napravljeni radi homologacije za natjecanja oduvijek su privlačili posebnu publiku kojoj nisu smetali očiti nedostaci takvih modela za svakodnevnu uporabu (tvrd ovjes, turbo rupa, visoka potrošnja, loša vidljivost zbog ogromnog krila na zadnjem kraju…). Ti su fanatici sanjali da i oni imaju isti takav auto parkiran doma u garaži, „prodajući“ priču svojim boljim polovicama kako je riječ o pravim obiteljskim limuzinama (četiri vrata su bila tu) pa se čak i punicu tu i tamo moglo povesti bez previše prigovora. Neudobna vožnja? Ha, što se može, grozne su te naše ceste…

I dan danas, kada Subaru ima cijelu paletu modela, prvo na što svaki oktanoglavac pomisli kada se spomene taj proizvođač, pred očima mu je plava strijela sa zlatnim zvijezdama na boku, ili 555 oznakom. I dok druge automobile morate prati da bi sjali punim sjajem, kod Impreze, a danas WRX STi-ja istina je da je to jedini auto koji dobro izgleda i s naslagama blata na sebi. I dok danas 300 KS i pogon na sve kotače više nisu rezervirani samo za Subaru, već te sastojke nalazimo i u Golfovima, Audijima A3, Mercedesima A Klase i sličnima, uz puno bolji interijer, nižu potrošnju i veću uglađenost i dalje smo mišljenja da pravi vozači voze Subaru, a evo i zašto.

2,5-litreni turbo benzinac je naravno bokser konfiguracije. Osim okruglih 300 KS tu je i 407 Nm okretnog momenta koji se zahvaljujući pametnim diferencijalima (kojima se i vi možete poigrati ako želite) dijeli na sve kotače putem (pazi sad) ručnog šeststupanjskog mjenjača. Nikakvi zaglupljujući automatici sa ili bez dvije spojke, već klasične tri pedale i brza desna ruka, te puno samokontrole je sve što vam treba za istinski vozački užitak. Kada ste se udobno smjestili u dobro profilirano kožno sjedalo, ostat ćete razočarani materijalima oko sebe. Iako je evidentan napredak na tom polju iz generacije u generaciju, istina je da su europski konkurenti po tome dvije generacije ispred Japanaca. Iako je evidentna bogata oprema kojoj u biti ništa ne nedostaje, dojam je da je vaših skoro pola milijuna kuna (u slučaju testnog modela i više od toga) otišlo negdje drugdje… I to je istina.

Znamo odavno da u Subaruu očito ne mare za dizajnere, nego samo inženjere. Posebno je zadovoljstvo na međunarodnim prezentacijama Subaruovih modela pričati s njima i gledati s koliko žara će objašnjavati koliko su vremena i resursa utrošili na olakšavanje bregaste, uravnoteženje rada, bolji odziv na gas, ukrućivanje ionako najkrućih karoserija na tržištu (WRX STi ima 140% kruću karoseriju od zadnjeg modela!) itd. A zašto interijer izgleda tako kako izgleda? Koga to briga? Važno je kako se auto vozi, a je li mu osvjetljenje središnje konzole u bijeloj, crvenoj ili plavoj boji, Japance ne dira.

Ako volite suptilne aute, onda WRX STi nije za vas. Brojni otvori za hlađenje i usis, prošireni blatobrani, nevjerojatno veliko krilo na poklopcu prtljažnika koje vam zaklanja veći dio pogleda unazad u retrovizoru, četiri velike ispušne cijevi i zvuk koji nedvojbeno budi trkača u vama nisu za mamine maze. WRX STi ili obožavate ili mrzite, zbog svega što predstavlja i kako izgleda. Da, nepodoban je u ovo doba političke korektnosti iako motor zadovoljava Euro 6 normu, CO2 mu je veći nego kod Audija RS6 s njegovih 560 KS, policajci na granici ovlaš će pogledati vaše dokumente, ali će pitati „Koliko to ima konja?“, i budite sigurni da u nijednoj boji koju odaberete nećete proći nezamijećeno. OK, neke su možda malo manje uočljive, ali čak će i penzioneri sa zanimanjem doći do WRX STi-ja i dobro se zagledati u impozantni stražnji kraj i zagledati se u to što tamo piše. O sretnom ocu male bebe koji je s terase kafića u kojem je sjedio odjurio uslikati STi, uz riječi da je to njegov auto snova koji će prije ili kasnije imati, da ne govorimo…

Ovjes je beskompromisan, i lagana vožnja gradom otkriva neravnine za koje niste ni znali da postoje, iako se svakodnevno vozite istim putevima. Reakcija na gas može se korigirati Subaru Intelligent Drive sustavom koji vam omogućava tri različite mape rada motora, a time i uglađenosti vožnje. Čak ni autocesta nije njegov teren, iako ako vam se ne žuri, na autocesti možete uživati u odličnom audio sustavu i štedjeti benzin. U takvoj vožnji smo uspjeli trošiti nešto manje od 11 litara, što nam se čini kao pristojan rezultat za nemali turbo bokser u nosu koji se bori sa stalnim pogonom na sve četiri ljepljive gume. No, ako se spustite s autoceste i odete na staru Riječku, ili barem od Kašine do Laza, prebacite SI sustav u Sport ili Race pa će vam biti jasno zašto Subaru i dalje ima toliko vjernih sljedbenika diljem svijeta. Kada okretaji prijeđu oznaku od 3000 počinje eksplozija snage, a iznad 3500 i dalje sve ovisi o vašoj hladnokrvnosti i koordinaciji ruku i nogu. Mjenjač je brz i precizan, no mogao bi biti i malo brži, a žeđ za okretajima ne prestaje, što nije tako tipično za turbo motore stare generacije, i tu je evidentan taj stalan razvoj neprekidnih poboljšanja koji nikada ne prestaju pristizati iz Fuji Heavy Industries kada su njihova vozila u pitanju. Ipak, ono najbolje događa se između 3500 i 6000, i ako ga uspijete držati u tom području bit ćete nagrađeni navalom adrenalina i osjećajem da vozite na nekom brzinskom ispitu. Ubrzanja na izlasku iz zavoja se uvijek pretvaraju u ispaljivanje jer možete osjetiti svu silinu snage kako se ispod vas transferira u potisak koji osjećate u leđima. Kapacitetne kočnice uvijek će skresati vaš entuzijazam, a gume će se kada se malo zagriju doslovno lijepiti za asfalt. Ono što s normalnim automobilima ne bi nikada ni pokušali po pitanju brzine prolaska određenog zavoja, s WRX STi-jem se čini kao šetnja u parku. Prijenos snage možete podešavati središnjim diferencijalom, više na prednju ili stražnju osovinu, ovisno vozite li po asfaltu, makadamu, kiši, snijegu ili o vašim preferencijama, više podupravljanja ili preupravljanja. Granice su postavljene izuzetno visoko i nitko normalan na cesti neće doći ni blizu onoga što WRX STi može. ESP dopušta i malo igranja s proklizavanjima, a može se i isključiti, no treba uvijek voditi računa da ovakvi auti imaju izuzetno visoke mogućnosti, ali jednom kada ih prijeđete onda bolje da ste vozač kalibra ranije spomenutih Otočana i skandinavca. Ako vas ponese adrenalin i odvozite tako 20-ak minuta, osjetit ćete umor što zbog brutalnih ubrzanja, snažnih kočenja ili nemilosrdnih G-sila koje djeluju u zavojima. No, prema kući ćete voziti lagano i mirno kao bakica, jer ste sve što ste trebali ostavili tamo na vašoj omiljenoj cesti gdje vam ni Porschei ne mogu ništa.

WRX STi je alat, koji u rukama znalca može dati izuzetno puno i takvi će ga zbog toga cijeniti i obožavati. Da, ima puno uglađenijih, jednako snažnih, ekonomičnijih, ekološkijih automobila, koji čak i manje koštaju, no oni nemaju karizmu jednog od legendarnih automobila koji su pokorili rally svijet. A takvo naslijeđe se ne zarađuje u dizajnerskim studijima, već u prašini grčkog makadama, brdima iznad Monte Carla, finskom ledu i asfaltu Korzike. I zato, bez obzira na sve, određeni broj ljubitelja marke Subaru svake će godine na svakom tržištu odabrati upravo WRX STi. I to bez obzira na cijenu koja u slučaju testiranog, bogatije opremljenog modela iznosi punih 520.000 kn, dok je za „standardnu“ verziju potrebno izdvojiti nešto prihvatljivijih 460.000 kn. To su cifre od kojih boli glava, no valja reći da je osnovna cijena WRX STi-ja niža nego prošlog modela pa tako da nema nebuloznih davanja u vidu PPMV i PDV-a, Subaruova jurilica mogla bi biti vaša i za manje od 400.000 kn.

Za Beskompromisne performanse i mehanika, kultni status
Protiv Visoka cijena, zastarjeli interijer, visoki troškovi
Mišljenje Nije za svakoga, ima jednako brzih i modernijih automobila, ali karizma i zvuk boksera učinit će da se osjećate vozačkim bogom.