Stigao je 911 (992) GT3 RS
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Porsche
Svaki put kada Porsche predstavlja novi GT3 RS, iznova se čudimo koliko se još rezerve skriva u modelu 911. Iako već zadnjih dvadeset i kusur godina slušamo kako je legendarnu 911-icu teško poboljšati, od prvog GT3 (996) do danas svjedoci smo da u Weissachu uvijek uspiju ponovno otkriti toplu vodu.
Današnja prezentacija pokazala je upravo to, da put prema savršenstvu nema kraja, ali i da se stiglo jako, jako blizu. Novi GT3 RS najekstremniji je GT3 ikada. Do sad su se GT3, pa čak i GT3 RS uvijek oslanjali na serijske 911 barem po izgledu, no već na prvi pogled vidi se da je ovaj put Porsche povukao sve adute iz svog trkaćeg arsenala. I laik će odmah primijetiti razlike u odnosu na civilnije izvedbe.
Osim evidentnih linija, proreza, ventilacijskih otvora, difuzora, spojlera (najvećeg ikada stavljenog na jedan serijski 911) glavni novitet skriva se na samom početku, odnosno u nosu. Prvi put 911 ima jedan središnje smješten hladnjak umjesto uobičajena tri. Rješenje s utrka iskorišteno je zbog toga da bi uobičajena mjesta za hladnjake bila iskorištena za aerodinamične dodatke koji povećavaju downforce.
Usput je zbog tog smještaja stradao prednji prtljažni prostor, ali vjerojatno vlasnike GT3 RS-a to neće previše dirati. Oni će se zato moći pohvaliti da pri 200 km/h novi GT3 RS razvija čak 409 kg downforcea, što dovoljno govori o bliskosti ovog serijskog modela s trkaćom braćom.
Naravno, ovakve brojke ne dolaze samo od drugačijeg smještaja prednjeg hladnjaka, već od puno aero detalja od kojih je većina aktivna pa se prilagođavaju brzini i stazi. Pri 285 km/h ta sila se povećava na čak 890 kg, što znači da se brzi zavoji mogu bez problema prolaziti punim gasom jer osim odličnog mehaničkog gripa za visoke brzine brine i aerodinamika.
Iz Formule 1 stigao je i DRS koji u određenim uvjetima omogućava „otvaranje“ stražnjeg spojlera da se smanji otpor zraka i poveća brzina prilikom pretjecanja. Istovremeno, prilikom naglog kočenja sva aerodinamička pomagala se automatski postavljaju u mod za maksimalni potisak, odnosno otpor zraka.
Srce auta je naravno motor, a on je pravi dragulj jer se radi o četvreolitrenom atmosfercu koji sada razvija 525 KS i vrti se do vrtoglavih 9000 okretaja. Ono što svakako treba pohvaliti jest činjenica da je pri razvijanju ovog motora Porsche koristio sintetsko gorivo pa je tako ovaj motor spreman i za budućnost (u Formuli 1 sintetsko gorivo dolazi 2026. godine). Ono što je još važnije, i što posebno veseli sve ljubitelje pravih automobila jest činjenica da ni Porsche ne baca sve karte na struju već će zadržati motore s unutarnjim izgaranjem.
Što se tiče mjenjača, riječ je o poboljšanom PDK (automatski s dvije spojke) i sedam brzina. Izgleda da je Porsche konačno shvatio da kupci ovako ekstremnih modela ne mare previše o svakom gramu CO2 koji njihov auto ispušta, pa je zadnjih desetak godina puno predugi prijenosni odnos konačno zamijenjen kraćim.
Stoga je maksimalna brzina „svega“ 296 km/h, dok su stari modeli išli uredno do 320 i više. No, puno je bitnije ubrzanje, a ono je po službenim brojkama sada 3.2 sekunde za sprint do stotke (u praksi znači i manje, poznavajući Porsche). To ujedno znači i da na zavojitim brdskim cestama sada možete uživati u ovom sportašu „šaltajući“ na volanu skraćene stupnjeve, a ne samo koristiti prvi i drugi stupanj prijenosa kao što je bio slučaj do sada.
Naravno, ovakvi auti imaju toliko tehničkih poslastica da bi mogli do sutra pisati o njima i detaljima koje je Porsche promijenio ili poboljšao u odnosu na normalni GT3 i prethodne izvedbe RS-a. Mi ćemo završiti s cijenom koja se u Njemačkoj kreće od 229.517 eura. Besplatno možete dodati Clubsport paket (aparat za gašenje požara, trkaći pojasevi u šest točaka i roll-bar). Poželite li Weissach paket koji sa sobom nosi puno više karbonskih dijelova karoserije i podvozja, te po prvi puta i magnetske polugice mjenjača iza volana za još bolji i direktniji dojam mijenjanja brzina (također preuzeto iz trkaćih Porsche modela), ta priča košta dodatnih 25.000 eura.
Sve u svemu, Porsche je pokazao da mu po pitanju trkaćih automobila za cestu i stazu nema premca. Ostaje nam da još vidimo koliko je uspješno s novim GT3 RS zadržana ona poznata upotrebljivost i u svakodnevnom prometu.