Vožnja i bolovi u kralježnici
Foto: Medeor
Mnogi vozači koji dnevno provode više vremena na cesti često se žale na bolove u kralježnici i napetost u području ramena. Bol je najčešće lokalizirana u vratnom i lumbalnom dijelu, ali posljedično može zahvatiti i područje lopatice ili noge (išijas).
Ukoliko već imate poznate tegobe s kralježnicom, primjerena fizikalna terapija vam može pomoći, ali kako pravilno spriječiti nastajanje bolova? Kojih pravila se vozači moraju držati, odnosno kako pravilno sjediti u vozilu i namjestiti vozačko sjedalo?
Za odgovore na ta, ali i brojna druga pitanja obratili smo se dipl. osteopatu i bacc. fizioterapije Bojanu Nasteskom, osnivaču i ravnatelju zdravstvene ustanove Medeor.
Što kod vozača najčešće uzrokuje bolove u leđima?
Najčešći uzroci bolova u leđima uzrokuju dugotrajna opterećenja, smanjena fizička aktivnost, loša posturalna prilagodba, odnosno loša pozicija sjedenja kao i neadekvatna pozicija sjedala.
Zašto nas na duljim putovanjima boli u području ramena i vrata?
Funkcija mišića podrazumijeva voljno izvođenje pokreta, ali i održavanje posture tijela. Svaka dugotrajna statička pozicija glave i ramena uzrokuje dugotrajnu napetost iste skupine mišića, čime se s vremenom stvara umor mišića koji pak uzrokuje pojavu bola.
Proizvođači u većini novijih, ali i skupljih modela nude sjedala s lumbalnom podrškom. Je li to dovoljno za prevenciju bolova ili je uz to potrebno nakon duže vožnje stati na odmorištu i lagano se protegnuti?
Lumbalna podrška je izuzetno poželjna, jer se podržavanjem lumbalnog djela utječe i na pravilnu poziciju ostalog djela kralježnice, budući su svi dijelovi kralježnice međusobno povezani.
Podrška lumbalnom djelu kralježnice mora biti akedvatna, što znači da treba biti namještena točno u razini struka, a to je ujedno i središte lumbalnog udubljenja (lordoze). No kako volim i svojim klijentima naglasiti, kod dužih vožnji je važno, s vremena na vrijeme, odmoriti i razgibati cijelo tijelo.
Na koji način bi vozači trebali pravilno sjediti?
Pravilna pozicija prilikom sjedenja podrazumijeva adekvatnu pozicija sjedišta. Važnost se pridaje podržavanju tijela čime održavamo dobru posturalnu poziciju, ali i djelujemo na smanjenje naprezanja mišića, a ugoda u vožnji ostaje cijelo vrijeme prisutna.
Donji dio sjedišta ne smije biti postavljeno prenisko. Idealno bi bilo da je odnos pozicije trupa i kukova pod 90° ili nešto veći, što je teško postići u nekim automobilima, naročito sportskim. Naslon mora biti postavljen tako da trup tijela ne bude položen previše naprijed niti nazad. Idealno bi bilo da je trup u odnosu na natkoljenice pod kutem oko 100°. Ovdje pomažu bočne podrške naslona i sjedišta koje sprečavaju pojačanu aktivaciju mišića tijekom vožnje.
Još je važnija lumbalna podrška. Ona može biti implementirana u sjedištu ili se u tu svrhu koristi adekvatna lumbalna rola.
Na tržištu postoji nekoliko vrsta lumbalnih rola kao pomoć za pravilno sjedenje. Mogu li se one postaviti na vozačko sjedalo?
Postoji više vrsta lumbalnih rola, a kvaliteta se očituje u pravilno odabranim materijalima, pravilne anatomske izrade, trakama za jednostavno postavljanje na putničko sjedište radi sprečavanja klizanja. Idealnom su se pokazale McKenzie lumbalne role koje sadrže sve spomenute parametre kvalitete.
Osim materijala i izrade, u ponudi se nalazi nekoliko vrsta rola sukladno visini i subjektivnom osjećaju ugode. Osim toga su i estetski lijepo izrađene.
Na što treba obratiti pažnju kod kupovine vozila?
Ljudi koji imaju probleme s kralježnicom trebaju odabrati automobile koji nisu preniski, opremljene kvalitetnim sjedištima. Dobro je odabrati lumbalnu podršku pri kupnji automobila, ali samo onu koja se može namještati u svim smjerovima kako bi je svaki vozač mogao idealno namjestiti.
Ipak, prednost je na strani kvalitetnih lumbalnih rola zbog stvaranja bolje posturalne prilagodbe i boljem sprečavanju nastanka bolova uslijed dugotrajne vožnje.
Koje se vježbe za prevenciju bolova mogu samostalno izvoditi kod kuće?
Ova tema je izrazito bitna kod svih, a tako i kod onih koji dugo sjede za volanom. Svi koji smo ikada vozili duže rute, svjesni smo potrebe za odmorom i istezanjem s vremena na vrijeme.
Zašto organizam „traži“ da se razgibamo? Kada se duže vrijeme ne krećemo, tijelo se statički opterećuje, a meke strukture unutar tijela tendiraju skraćenju, čime se stvara osjećaj nelagode i boli. Ako vozač ima zdravstvene probleme u području kralježnice kao što su diskopatija, hernija diska i sl., bolovi se mogu pojačati te proširiti u područje donjih ekstremiteta. Uzrok tome je pritisak diska na živac, koji može biti spriječen ili ublažen rekreativnim vježbanjem.
Rekreativno vježbanje je poželjno kao dio svakodnevne fizičke aktivnosti i u periodima odmora za vrijeme vožnje kroz vježbe istezanja i kraće šetnje.
Kada je potrebno potražiti stručnu medicinsku pomoć?
Kod profesionalnih vozača, ali i onih koji su svakodnevno za upravljačem, česte su pojave sindromi prenaprezanja kao i bolni sindromi kralježnice. Mnoge bolesti i bolna stanja povezana su s vožnjom automobila. Ovdje možemo spomenuti vratni i prsni bolni sindrom, lumbago, lumboishialgiju, povećanu bolnu napetost mišića, tenzijsku glavobolju, tendinitise i entezitise više gornjih ekstremiteta, lokalizirane boli u ramenima, laktovima, šakama, trtici, kukovima, koljenima ili između lopatica, oticanje donjih ekstremiteta, trnjenje u rukama ili nogama, loše posturalne odnose (pojačana torakalna kifoza, ispravljena vratna i lumbalna lordoza), smanjen opseg pokreta zgloba i dr.
U takvim slučajevima je izrazito važno potražiti stručnu pomoć s ciljem smanjenja bolova, povećanja pokretljivosti, ali i sprečavanja nastanka sekundarnih posljedica ukoliko se isti ne liječi.
Kako bi vožnju učinili ugodnom i spriječili neugodne bolove, potrebna je svakodnevna tjelesna aktivnost, pravilno postavljena sjedišta u automobilu, odabir adekvatne lumbalne potpore, povremen odmor na putu uz istezanja i kraće šetnje, a u slučajevima većih bolova i bolnih sindroma, neophodna je stručna medicinska pomoć.