Renault Megane R.S. Trophy FAP 300

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

test Renault Megane R.S. Trophy
Po dobroj, staroj tradiciji Renault nas iz generacije u generaciju svojih kompakata časti i onim najatraktivnijim izvedbama. Riječ je naravno o R.S. (Renault Sport) modelima koji već dugi niz godina slove kao najbolje jurilice u cjenovno dostupnim okvirima.

O Meganeu R.S. već ste mogli čitati kod nas, a konačno nam je u ruke pao i pravi top model, znan pod imenom Trophy. Iako ovo „top model“ možda baš i nije skroz točno, jer u skladu sa svojom tradicijom, Renault je napravio još ekstremniju izvedbu – Trophy-R, no bit će ih svega 500 i obzirom na eksorbitantnu cijenu, mirne duše možemo Trophy proglasiti top modelom. Tim više što je snaga kod jednog i kod drugog ista – 300 KS.

test Renault Megane R.S. Trophy

U odnosu na „normalni“ R.S., Trophy je dobio dodatna poboljšanja, uz onu koja je dostupna i za normalni R.S. uz doplatu. Tako je 1,8-litreni motor zahvaljujući doradama, poput novog turbo punjača s keramičkim ležajevima ojačao za 20 KS pa umjesto 280 ima spomenutih 300 KS. U Trophyju je Cup ovjes serijski i dodatno spušta karoseriju čime dobiva sjajan, pravi mehanički diferencijal sa zaustavljačem. Tu je i potpuno novi ispušni sustav koji u sebi ima ventil pa kada se vozite u normalnom modu gradom, iako ne baš nezamjetan, nije uvijek u centru pažnje. No, kada se prebacite u Sport ili Race program, pucanje pri svakom abgasu sigurno će okrenuti sve glave prema vama. Još ako imate auto u boji kakvu smo mi imali, prelijepu Sirius žutu (doplata 12.300 kn)…

Osim toga, Trophy ima i sustav upravljanja stražnjim kotačima. To znači da se pri malim brzinama stražnja osovina okreće za par stupnjeva suprotno od prednjih, na taj način smanjujući krug okretanja, dok se pri višim brzinama stražnji kotači okreću u istom smjeru kao i prednji povećavajući stabilnost.

foto: Renault

Osim dizajnerskih detalja, koji se uglavnom svode na aerodinamičke (usisnici, odvodi toplog zraka, difuzor), Trophy pobuđuje pažnju i dok stoji na parkingu. Stariji gospodin ispred Kauflanda nije se pet minuta mogao odvojiti od njega, snimajući ga iz svih kuteva. Posebno impresioniran bio je kotačima i „narezanim“ bimetal diskovima. Crvena Brembo kliješta također ne odmažu tom impresivnom izgledu.

foto: Renault

Slična je priča i unutra. Prelijepa i vrlo udobna (ali skupa, 19.200 kn doplate) Recaro sjedala u kombinaciji koža-alcantara dominiraju kabinom, kao i vrlo profiliran upravljač u istoj kombinaciji materijala, s crvenim krugom na vrhu u skladu s relijaškim i trkaćim pedigreom kakav pristoji Trophyju. Kupci mogu birati varijantu s ručnim ili EDC mjenjačem s dvije spojke. Kao pravi hard-core trkač, naš Trophy je bio manualac. 400 Nm, koliko razvija 1,8-litreni motor spremno vas na svaki pomak papučice gasa utisne u ta lijepa sjedala, a osjećaj je zarazan, čak i za putnike koji nisu baš ljubitelji brze vožnje.

U normalnom modu performanse su odlične i nemate onaj osjećaj da je motor umjetno „zadavljen“, što je često slučaj kada možete birati modove rada, ali pravi potencijal ipak se vidi tek kada stisnete gumb R.S. na središnjoj konzoli. Tada se prazan hod malo povisi, ali i papučica gasa postane osjetljivija, zvuk glasniji, a ruke vam se lagano oznoje…

O kakvom je autu riječ najbolje govore hvalospjevi koje Trophy žanje i u stranoj štampi, posebno u usporedbama s nekim sličnim ekstremnim jurilicama. Možda nije najjači po pitanju snage, ali osjećaj koji pruža u vožnji, kao i vremena koja ostvaruje na stazi stvarno vas ostavljaju u nedoumici kakvom ga to čarobnom prašinom špricaju inženjeri u Dieppeu.

Mjenjač je kratak i precizan pa zahtijeva odlučne pomake desne ruke. Kvačilo nema previše prostora za nedoumice, već vas sili na odrješite izmjene te pravilno i pravovremeno predviđanje kada ćete se voziti u kojem stupnju prijenosa. Ubrzanja su brutalna, praćena soundtrackom od kojeg vam puls odmah skoči za barem 20 otkucaja. Teško je zamisliti koju samokontrolu vozač mora imati ako se želi voziti u Sport modu, bez da krši većinu propisa o vožnji.

Svega 5.7 sekundi treba Trophyju do stotke, a „manjak“ od 200 ccm koliko mu nedostaje do svih konkurenata u praksi se ne primjećuje. Međuubrzanja čine pretjecanja pravim zadovoljstvom i zapravo se stalno morate obuzdavati da ne pretjerujete i ne pretječete cijele kolone. Sve što brzo ide mora još brže i stati, a tu je Trophy također primjer za ostale. Brembo kliješta stiskaju velike „narezane“ diskove i tek kad probate takvu kočnicu zapravo shvatite koliko su normalni auti podkapacitirani na tom polju. Napredak u kočnicama je evidentan posljednjih desetljeća, ali Trophy to diže na jednu potpuno novu razinu.

Upravljač je vrlo direktan i daje puno informacija što se događa s impresivnim gumama koje imaju nimalo lagan zadatak prenošenja te snage na podlogu, uz skretanje i kočenje. Na sreću, Torsen diferencijal sjajno obavlja svoj posao, ali zahtijeva koncentraciju. Ako se vozite kao što Trophy očekuje od vas, onda se upravljač mora držati čvrsto, posebno na izlasku iz zavoja.

Onoga trena kad 400 Nm nahrupi na kotače, velika je tendencija da se unutarnji kotač zavrti u prazno. Tada Torsen prebaci snagu na vanjski kotač i usmjeri auto prema izlasku iz zavoja, ali na ne baš nježan način. Ovo je zvijer koju treba zauzdati i to je ono što volimo kod ovakvih automobila. Nema opuštanja, već uhvatiti za rogove i u borbu.

4Control sustav radi perfektno i zapravo tek u Trophyju se vidi koliko ovaj sustav ima prednosti. One civilne varijante Laguna i Talismana koje smo probali nisu odavale sve prednosti, no sada je to evidentno. Minimalni pomaci upravljača precizno usmjeravaju Trophy prema vrhu zavoja, a ljepljive gume drže ga na zadanoj putanji (osim naravno ako ne želite, jer Trophy se može voziti gotovo kao da imate stražnji pogon). Uz minimalnu provokaciju oduzimanjem gasa prije zavoja i naglijim skretanjem, rep će pobjeći van i namjestiti se za još brži izlazak iz zavoja.

U Sport modu ESP vam dopušta malo igranja time, ali uz sigurnosnu mrežu da ne možete pretjerati. A kada se nađete na stazi, R.S. tipkom uđete u Race mod i ESP se potpuno isključuje te je dalje sve na vama… Sve navedeno jasno pokazuje da je Renault s Trophyjem opet nadmašio konkurenciju i stvorio jurilicu po kojoj će se drugi mjeriti.

Da se radi o prvoklasnom vozačkom stroju pokazuje i činjenica da će se najatraktivnije kup natjecanje ovih prostora voziti upravo Trophyjem, na stazama u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini te Srbiji, uz sudjelovanje vozača iz svih zemalja bivše države. Obzirom da znamo iz prve ruke o kakvom je autu riječ, sigurni smo da nas čekaju itekako uzbudljive i atraktivne utrke.

Za: izgled, vozna svojstva, sjedala, motor, kočnice, ovjes, 4Control sustav

Protiv: infotainment sustav bi mogao biti logičniji i jednostavniji za upotrebu