Priprema se najveći opoziv automobila u povijesti
Saga o Takata zračnim jastucima se nastavlja. Više od 100 milijuna vozila 13 različitih proizvođača bit će uskoro pozvano u servis zbog potencijalno smrtonosne greške na prednjim zračnim jastucima.
Prošli tjedan je proizvođač zračnih jastuka Takata službeno priznao da je skrivao dokaze o potencijalnoj grešci u njihovom sustavu napuhavanja zračnih jastuka. Kako se radi o jednom od najvećih svjetskih proizvođača, čije zračne jastuke ugrađuju brojni proizvođači diljem svijeta, ne čudi brojka ovom greškom potencijalno zahvaćenih vozila. Do sada je u samo u SAD-u greška u ovom sustavu dovela do 12 smrtnih slučajeva kao i 180 ozlijeđenih. Stoga je Takata pristala platiti milijardu (!) dolara kazne od čega 25 milijuna otpada na kaznu, 125 milijuna za kompenzacije stradalima te 850 milijuna proizvođačima koji su, ne znajući za grešku, koristili njihove zračne jastuke.
U čemu je problem?
Radi se o metalnom ulošku napuhivača u vozačkim i suvozačkim zračnim jastucima koji su u slučajevima sudara znali napuknuti i raznijeti komadiće metala po autu ranjavajući putnike. Američka agencija za sigurnost prometa na autocestama (NHTSA) već je nazvala akciju „najvećom i najkompleksnijom akcijom opoziva u povijesti SAD-a“. Uzrok problema je to što se kao eksplozivno sredstvo koje aktivira napuhivanje jastuka koristi amonijev nitrat.
Čisti amonijev nitrat sam po sebi čak i nije eksplozivan, ali u određenoj kombinaciji s vodom (vlage u atmosferi uvijek ima) i nekim drugim primarnim eksplozivom koji se koristi u zračnim jastucima (nekad je to bio natrijev azid) postaje vrlo eksplozivan. Amonijev nitrat je higroskopan (veže na sebe vlagu) i radi toga prelazi u različite kristalne oblike, više ili manje stabilne u određenim temperaturnim intervalima (postaje zapravo čvrsta masa). Kemijski gledano, amonijev nitrat je snažno oksidacijsko sredstvo i prilikom raspada, osim dušika i dušikovih oksida, nastaje i kisik pa jednom zapaljena smjesa radi prisutnog kisika postaje itekako eksplozivna. Upravo zbog toga se smatra da se većina nezgoda povezanih sa zračnim jastucima dogodila na vrućim i vlažnim područjima poput Floride.
Potencijalna prva greška koja je ukazala na problem pojavila se još 2006. godine kada su se neki zračni jastuci „prejako napuhali“. No, u prošloj godini broj slučajeva se utrostručio.
Koji su modeli zahvaćeni?
Smatra se da je oko 42 milijuna vozila u SAD-u a ostatak od 58 milijuna raspoređen po cijelom svijetu. Marke koje su zahvaćene su : Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Ferrari, Ford, Infiniti, Jaguar, Jeep, Land Rover, Lexus, Mazda, McLaren, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, SAAB, Subaru, Tesla, Toyota i Volkswagen.
Što sada slijedi?
Proizvođači pogođenih vozila kontaktirat će vlasnike i pozvati ih na besplatan servis neispravnih dijelova. Do 6. siječnja 2017. je zamijenjeno preko 13 miliona zračnih jastuka. Ukoliko želite znati ima li i vaše vozilo navedeni problem, možete se javiti službi za odnose s korisnicima proizvođača vašeg automobila ili provjeriti ovdje po broju šasije.