Priprema auta za zimu
Niske temperature skrivaju mnoge zamke za vozače, od kojih su neke vidljive na prvi pogled, a neke baš i ne, već skrivene čekaju i ugrožavaju našu sigurnost. Neke izravno utječu na sigurnost naše vožnje, a neke nam mogu zagorčati život kada to najmanje treba, za vrijeme hladnih jutara.
Što se tiče sigurnosti u vožnji, prva i najglavnija stvar za sigurnu zimsku vožnju su gume. Mnogi naši vozači misle da su s dobrim radijalnim gumama dobro opremljeni i za zime kakve vladaju u našem podneblju. Posebice ako nema snijega na cestama. Tu griješe i to jako. Čak i najbolje ljetne gume koje možete nabaviti nemaju gotovo nikakva svojstva ni na suhom asfaltu kada temperatura istoga padne ispod 7°.
Razlog za to je mješavina koja se koristi za izradu ljetnih guma. Iste moraju imati dobra svojstva po ljeti, kada temperatura asfalta prelazi i 50 stupnjeva. Stoga, mješavina ljetnih guma mora imati svojstva koja će se dobro pokazati u temperaturnom rasponu od ekstremnih 50+ pa do zimskih, već spomenutih 7 stupnjeva. Njezine šare obično sadrže kanale za odvod vode koja se može naći na kolniku, ali joj nedostaju mnogi detalji koje mora imati zimska guma. Stvar se višestruko pogoršava ako su na vašim kotačima razne Economy, ECO, Low CO2 ili slične gume koje imaju mali otpor kotrljanja radi smanjenja potrošnje. One su pravi horor već na mokrom asfaltu i ljeti, a na snijegu i ledu mogu biti put u smrt.
Glavna razlika između ljetne i zimske gume je u smjesi koja se koristi na gazećem sloju. Uz pomoć aditiva koji se dodaju, konstruktori guma mogu točno odrediti svojstva koja zimska guma mora zadovoljiti. Nakon toga dolazi šara, odnosno raspored profila na gumi. Zimske gume imaju grublji profil od ljetnih, da bi u slučaju snijega na cesti grip bio bolji i da ne bi došlo do proklizavanja. Smjesa zimske gume dobro se ponaša na temperaturama oko i ispod nule, i to je razlog zašto ne treba nikako štedjeti pri nabavci zimskog seta guma. Drugim riječima, zimske gume se ne stvrdnjavaju pri niskim temperaturama, za razliku od ljetnih koje itekako gube elastičnost.
Koliko god se pričalo o „univerzalnim“ ili „all season“ gumama, savjet je da ih zaobiđete u širokom luku. S njima na kotačima niti imate pravu i pouzdanu ljetnu gumu koja će se dobro ponašati na vrućem asfaltu, a isto tako nemate ni pravu zimsku gumu na koju se možete osloniti kada krećete na put preko Gorskog kotara ili Like u zimskim mjesecima. Naravno, pri vrlo velikom snijegu jedina su pomoć lanci ili odmor dok se uvjeti na cesti ne poboljšaju, no prave zimske gume su obavezan dio zimske opreme, i to ne samo zato jer zakon to nalaže. I najmanja šteta na vašem vozilu nastala zbog ljetnih guma bit će višestruko veća nego cijena nabavke zimskog seta obuće za vaše vozilo. Ukoliko imate zimske gume za vaše vozilo od ranije, provjerite da nisu starije od 5 godina te da je njihov profil dubine najmanje 4 mm. Obratite pažnju da na svim kotačima imate iste gume, jer jedino tako možete očekivati sigurno ponašanje automobila u svim uvjetima.
U Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15. studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.
Kada smo riješili taj dio krenimo na sve ostale zamke koje zima skriva te kako smanjiti mogućnost neugodnih iznenađenja kada ujutro krećete na posao.
- Akumulator: vrlo vjerojatno negdje u glavi imate sliku nesretnih vozača i vozačica koji ujutro bespomoćno pokušavaju „zaverglati“ svoj automobil, a on ne daje znake života. Akumulator posebno pati na niskim temperaturama, a od njega se upravo tada očekuje da sigurno pokrene motor vašeg vozila. Dodatna je poteškoća ako vozite automobil s diesel motorom, koji zbog visoke kompresije zahtijeva vrlo veliku snagu da se uopće „okrene“. Stoga, pripazite da nivo kiseline u akumulatoru uvijek bude na propisanoj razini, inače se nemojte začuditi ako akumulator izdahne kada to najmanje trebate. Ovo naravno vrijedi samo ako imate akumulator kojem se razina kiseline može kontrolirati i po potrebi nadolijevati destiliranom vodom. Ako imate neki od tipova koji su „maintenence free“, onda se samo možete nadati da će potrajati barem do slijedećeg proljeća. No, ako je stariji od dvije godine, neugodna iznenađenja su uvijek moguća.
- Antifriz: tekućina koja se koristi u rashladnim sustavima većine današnjih automobila (koji imaju motore s „vodenim“ hlađenjem). U motoru se treba nalaziti cijele godine, ne zato što preko ljeta treba štititi od smrzavanje, već zbog svojih svojstava kao što su zaštita od korozije sustava i više temperature vrelišta nego što ga ima voda. Prije zime valja ga prekontrolirati u smislu da se provjeri njegova otpornost na smrzavanje (minimum bi morao biti -25 stupnjeva, poželjno je da brojka bude i veća). Antifriz bi trebalo mijenjati iz sistema svake dvije godine da motor bude pravilno zaštićen od svih mogućih posljedica zime. Eventualna greška po pitanju zaboravnosti i smrzavanje rashladnog medija u motoru dovodi do pucanja bloka motora i izdataka od kojima bolje i ne razmišljati. Antifriz služi osim svoje primarne svrhe i kao medij koji cirkulira kroz grijač kabine. Da bi grijanje radilo, svi ventilacijski otvori moraju funkcionirati. Ako uz sve navedene mjere opreza dolazi do zamagljivanja vjetrobrana, vrlo vjerojatno treba promijeniti filter za pelud jer je začepljen.
- Većina benzinskih crpki u zimskim mjesecima ima diesel gorivo koje je otporno na niske temperature i ne dozvoljava vrlo neugodno izlučivanje parafina koje se događa pri niskim temperaturama. Ako ste ipak u situaciji da morate napuniti spremnik na nekom mjestu za koje niste sigurni u kvalitetu goriva, obavezno u spremnik dodajte aditiv protiv te vrlo neugodne pojave. U slučaju izlučivanja parafina, najmanje što se može dogoditi je da dođe do začepljenja filtra za naftu i onemogućavanja rada motora. Savjet za sve vozače: u zimskim mjesecima obavezno imati barem napola pun spremnik goriva, a ako krećete na bilo koji, pa i najkraći put, napunite ga do kraja. Nikad ne znate gdje će doći do zastoja u prometu zbog snijega, neke nesreće na cesti ili sličnog problema, a ostati bez goriva i mogućnosti grijanja u autu dok stojite zasigurno vam nije ugodna pomisao.
- Tekućina za pranje stakala: vrlo bitan čimbenik sigurnosti u vožnji. Dok ljeti u sistemu za pranje za silu može biti voda, valja ju izbaciti iz tog sustava prije nego temperature stignu do nule. Razlog za to je sigurno smrzavanje vode u cijevima koja vode od spremnika do brizgaljki. Prvo, cijevi mogu popucati od širenja, drugo, brizgaljke će se zalediti i neće više funkcionirati. Ne morate puno razmišljati da si zamislite situaciju iza nekog šlepera kada se vozite po bljuzgi, a vi ne možete oprati svoja stakla…
- Ako vozite auto s benzinskim motorom, obavezno provjerite svjećice i po mogućnosti ih promijenite da bi auto što lakše „palio“ u rano jutro.
- Napravite servis da budete sigurni da su svi sustavi motora optimalno podešeni. Prvo zbog lakšeg i sigurnijeg startanja motora, drugo zbog smanjenja ionako povećane potrošnje goriva koja je neminovna u vožnji za zimskih uvjeta. Naravno, bitno je i da vam sva svjetla (uključujući pokazivače smjera) i kočnice dobro rade.
- Metlice brisača: možete ih odvojiti od vjetrobrana na način da između njih i stakla stavite komad stare cerade namjenjene za pokrivanje vozila ili da kompletan brisač presavijete. Na taj način spriječit ćete njihovo smrzavanje i lijepljenje za staklo, jer nakon što se to dogodi, neminovno je oštećivanje metlica brisača, što će se manifestirati lošim ili nikakvim brisanjem vode sa stakla za vrijeme kiše ili snijega kada ih najviše trebamo. Uvijek prije paljenja vozila provjerite da su brisači ugašeni! Gume na vratima premažite glicerinom kako se na niskim temperaturama ne bi slijepile za rub vrata i pri otvaranju se oštetila.
- Ako je zapao snijeg preko noći, prvo očistite vrata na koja ćete ući u auto. Zatim upalite motor da radi u „leru“ da se bar malo zagrije dok vi čistite sve, od krova pa naniže. Vrlo je važno da očistite cijeli auto. Krov pogotovo, jer pri kočenju snijeg može pasti na vjetrobran i na taj način potpuno onemogućiti da vidite što se događa ispred vas. Zatim su na redu svi prozori da biste vidjeli promet oko vas. Neugodno struganje leda sa stakla možete elegantno izbjeći posebnim sprejem za odleđivanje, čijom se uporabom led trenutno uklanja. Na kraju ne zaboravite svjetla zbog pravilne signalizacije koja je obavezna, posebno u teškim uvjetima vožnje. Bez obzira koliko bilo hladno u automobilu, kada upalite motor potpuno zatvorite grijanje kabine. Razlog za to je da na taj način smanjujete optok rashladne tekućine i omogućavate motoru da brže postigne radnu temperaturu. Tako ćete brže moći odmagliti stakla iznutra i zagrijati kabinu).
- Ako imate automobil koji se otključava ključem, svakako imajte spreman odleđivač u spreju ili bočici, ali ga ni u kom slučaju ne ostavljajte u autu, jer u tom slučaju nećete imati koristi od njega.
- Krećete li na put, obavezno se informirajte o stanju na cestama kojima ćete proći, jesu li prohodne, ima li snijega na njima te provjerite koje benzinske postaje rade u mjestima kroz koja prolazite.
Držeći se ovih savjeta smanjit ćete mogućnost da vas zimski uvjeti vožnje neugodno iznenade. Držite se pravila „vidjeti i biti viđen“, držite povećan razmak kada su skliske ceste u pitanju i želimo vam siguran i ugodan put na vaše odredište.