Porsche Road Tour 2017
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: kojiauto.hr
Po dobrom starom običaju, jednom godišnje iz Porschea dođe poziv na jednodnevno druženje s aktualnim modelima štutgartskog proizvođača sportskih automobila. Ni ova godina nije bila izuzetak od te dobre tradicije, jedino je mjesto događanja bilo novo pa smo se tako rano ujutro morali zaputiti do Splita, točnije Solina i tamošnjeg Porscheovog salona gdje nas je čekala ergela koju ćemo voziti tijekom dana.
I dok nas je putem pratila kiša, nadali smo se da će u Dalmaciji ipak prevladati suho vrijeme, usprkos najavama jakog juga. Tmurni oblaci nisu se razišli kada smo stigli, ali barem nije ništa curilo, za razliku od dana prije na čemu su ljudi iz Porschea bili zahvalni g. Vakuli. Iako smo već dosta puta učestvovali na ovakvim događanjima, njemačke procedure moraju se poštivati i slijedi obavezno kratko predavanje o načinu vožnje, zamjenama vozača u vozilima, sigurnosti, pa i lekcija o pravilnom sjedenju u Porscheu iz usta finskog instruktora Jukke.
Kada smo i to prošli, trebali smo odabrati čime ćemo krenuti put Zadra. Vaš novinar odlučio je za početak sjesti u 718 Boxster S. Novi model, za koji ako niste pažljivi promatrač i znalac možda ne znate da sada ima četverocilindrični bokser motor koji uz pomoć turbo punjača razvija 350 KS. Motor je smješten u sredini, ispred stražnje osovine i predstavlja idealan ulazak u Porsche obitelj sportskih vozila. A i ova impozantna konjica ipak je bila najmanja u tamošnjoj ponudi pa je Boxster bio dobrodošao način na „prebacivanje“ iz auta od stotinjak konja na tri i pol pa do šest puta više snage.
Iz Splita smo krenuli u koloni preko brdskih cestica do Dugobaba da bi se zatim premjestili u Cayman S, vjerojatno najbolji sportski auto na svijetu. Ovo je hrabra tvrdnja, ali stojim iza nje, o tome nešto kasnije. Krenuli smo na autocestu i iako nismo imali prilike rastegnuti se do maksimalnih brzina, s cruisingom od 180-200 km/h bili smo prilično brzi konvoj. Na sljedećem odmorištu došao je red na crveni 911 Turbo S. Monstrum od 580 KS s pogonom na sve kotače imat ćemo prilike bolje upoznati kasnije na Zadarskom aerodromu, na kojem ćemo se ponovno uvjeriti u brutalno efikasnost istoga po pitanju ubrzanja uz pomoć launch controla, no do tada ga vozimo po autocesti i normalnim prometnicama.
Ono što uvijek fascinira kod Porscheovih modela jest njihova uglađenost i bez obzira na ekstremne performanse nekih, njihova svakodnevna upotrebljivost. Tako i 911 Turbo S, koji s pravom izaziva strahopoštovanje nakon par stotina metara djeluje kao najnormalniji auto kojim možete razvažati djecu u vrtić i odlaziti na posao. I tako je sve dok malo jače ne nagazite pedalu gasa. Čak ni zvukom neće usmjeriti previše pažnje na sebe, ali zato brojkama sigurno hoće. U par navrata smo isprobali ubrzanje na kratkim sprintovima dok smo imali malo više „lufta“ u odnosu na vodeći auto kolone. Nevjerojatno je kako se lako i brzo naviknete na toliku zalihu snage, koja je potpuno dobroćudna zahvaljujući svoj sili pomagala koja brinu da Turbo S bude maksimalno vozan i iskoristiv bez obzira na iskustvo vozača. Naravno, fiziku se ne može prevariti i zato je osnovno pravilo da se na ovakvim eventima možete igrati s postavkama ovjesa, selektorom moda vožnje, aktivnim ispuhom itd., no jedino čemu ne smijete ni primirisati je PSM, ili po naški ESP. On mora uvijek ostati aktivan jer se iz dobroćudnog medvjedića svaki od ovih automobila vrlo brzo može pretvoriti u pravog grizlija ljudoždera.
Kada smo došli na zadarski aerodrom, kraća procedura oko ulaska na pistu dala nam je vremena da malo prokomentiramo sreću s vremenom i usporedimo dojmove. Sada ćemo u kontroliranim uvjetima isprobati Cayman S, koji sa svojim potpuno novim ovjesom ionako primjerno ponašanje na stazi i cesti dovodi na sasvim novu razinu. Idealan balans, vrhunska geometrija te fantastični PDK mjenjač jednostavno vas motiviraju na traženje granica, i vjerujte na riječ da kad mislite da ste blizu granice da ste blizu svoje granice, sigurno ne one Caymana. Otkad smo vozili prvu generaciju ovog malog coupea ljubav prema najmanjem coupeu Porsche familije traje i dalje, a novi 718 je samo potvrđuje. Da imamo 600-700 tisuća kuna za sportski auto, Cayman S bi sigurno bio prvi odabir. Svatko tko voli sportsku vožnju, a može si priuštiti Porschea, jednostavno mora isprobati Caymana. Odabir ručnog ili PDK mjenjača ostavljamo vama, no doživljaj vožnje je neponovljiv.
Glavni party trik 911 Turbo S svakako je launch control start. Sa selektorom u Sport+ modu procedura je jednostavna. Lijevom nogom stisnete kočnicu, a desnom stisnete gas do kraja. Kada se na ekranu prikaže Launch control activated, treba samo maknuti lijevu nogu s kočnice, ostati pribran i ne pomaknuti desnu nogu s pedale gasa stisnute u pod… To nije nimalo lako, posebno ako prvi put radite ovu „vježbu“. Ubrzanje koje Porsche deklarira za Turbo S u ovoj situaciji je 2.9 sekundi do stotke. Kako je Porsche uvijek konzervativan u svojim deklariranim brojkama, u praksi to znači 2.7-2.8 sekundi. Teško je to opisati riječima, no znajte da je prva sekunda kretanja stvarno naporna za oči i sve unutarnje organe koji se razmještaju po vašoj unutrašnjosti dok se trudite izvući svaki djelić snage koju Turbo S tako brutalno efikasno pretvara u ubrzanje. Prava je šteta što je već nakon par stotina metara kraj i tada se možete uvjeriti u nevjerojatnu moć zaustavljanja Porscheovih PCCB diskova, šesteroklipnih kliješta naprijed i četveroklipnih na zadnjim kotačima.
Ipak, pravi novitet ovog eventa bile su nove Panamere. Na raspolaganju smo imali dvije, Turbo i Diesel S. Panamera Turbo je sa svojih 550 KS do pojave Alfe Giulie Quadrifoglio bila vlasnik rekorda na Nordschleifeu u kategoriji vozila s četiri vrata, što dovoljno govori o performansama ove limuzine. Efikasnost i uglađenost, kao i uređenje interijera koje postavlja nova mjerila za unutrašnjosti premium segmenta jednostavno se moraju doživjeti da bi se povjerovalo. Interijer sličan Panameri uskoro će imati i ostali modeli iz Porsche game.
Na povratku prema Splitu sjeli smo u dizelsku izvedbu, njenih 422 KS trenutno su najjača snaga jednog motora koji ide na plinsko ulje. Nevjerojatan okretni moment (taj motor ugrađuje se i u Bentley Bentaygu) osigurava joj ubrzanje do stotke za manje od pet sekundi, ili pak ležerno krstarenje u osmoj brzini pri normalnim brzinama na autocesti jedva iznad 1000 okretaja. Pa ako tražite hipersposobnog gutača kilometara, onda je upravo ova Panamera idealna za vas. Ipak, pozamašne dimenzije koje se ne primjećuju toliko u vožnji brzim cestama ili autoputevima nisu baš idealne za lokalne ceste pa smo se za prelazak preko Skradina i poznate staze za brdske utrke opet odlučili za Boxstera S.
Osim što smo ispred sebe imali metu u vidu 911 Turbo S, pravo je zadovoljstvo isprobavati agilnost i glad za zavojima najmanjih Porscheovih modela. Posljednju dionicu imali smo sreću opet odraditi u perjanici Turbo S i laganom vožnjom doći do Splita iskorištavajući svaki tunel za spuštanje prozora i „skidanje“ bar dvije brzine da bi se čuo zvuk „filanja“ zraka kod punog pritiska turbo punjača.
Na kraju, što reći? Uvijek ugodno druženje s Porsche modelima nastavit će se i sljedeće godine, navodno na Hungaroringu ili Slovakiaringu i u trajanju od par dana. Možemo samo reći da jedva čekamo. Ako nekoga zanima, spomenimo da je potrošnja Boxstera S i Caymana S od Splita do Zadra i natrag uz ne baš sporu vožnju bila 13,3 litara, a najjačeg Turbo S-a 17,3 litara. Prije par godina toliko je trošila obična Carrera S od 355 KS, a sada s toliko prolazi Turbo s 230 KS više. Impresivan rezultat koji pokazuje da osim na brutalne performanse Porsche konstantno radi i na povećanju efikasnosti svojih sportaša.