Nissan Juke Nismo RS 1.6 DIG-T Recaro

Vjerovali ili ne, ovo je naš prvi susret s Juke-om…

Iako je na tržištu već nekoliko godina, nismo do sada imali prilike provozati nijednog „čudnovatog kljunaša“ za kojim vlada prava pomama, posebno kod vozačica. I dok je većini muških vozača i dalje enigma što je toliko privlačno u zaista nekonvencionalnom izgledu Juke-a, očito da u Nissanu više ne mogu pogriješiti, koliko god hrabri u dizajnu bili.

Možda do sada vozači nisu imali previše razloga za oduševljenje ovim crossoverom nastalim na bazi Micre i zbog slabašnih motora koji su bili u ponudi, izuzevši verziju Nismo koja je nudila respektabilinijih 190 KS. No, od sada će i oni koji vole gledati utakmice s društvom, ili još bolje, otići na neki brzinac Delte, rado sjesti u Juke i to stoga jer sad postoji i nova verzija – Nismo RS s 218 KS, ručnim mjenjačem i prednjim pogonom (postoji i verzija s 214 KS, CVT mjenjačem i pogonom na sve kotače). Zašto 4WD nije u ponudi s ručnim mjenjačem ne znamo, ali sigurno bi bilo zabavno voziti po snijegu malu raketu s pogonom na sve kotače. No, o tome neki drugi put.

Kao što smo rekli, Juke je zapravo Micra na steroidima. Vjerojatno je u tome, uz izgled, i tajna privlačnosti za ljepši spol jer izdignuta karoserija omogućava bolju preglednost, a i osjećaj sigurnosti dok vozite. I dok je normalni Juke zapravo gradski crossover koji je lako parkirati zbog malih dimenzija (svega 416 cm duljine), u slučaju Juke-a Nismo RS radi se o potpuno drugačijoj zvjerki. Da o tome nema dvojbe vidi se već na prvi pogled. Nismo RS nudi se u tri boje (bijela, crna i srebrna), a sve tri su ukrašene prednjim, bočnim i stražnjim spojlerima te difuzorom na repu tamno sive boje koji ne ostavljaju nimalo sumnje u potenciju ovog Jukea. Još kada u jednadžbu dodamo kotače od 18 inča sa širokim gumama te jednom vrlo širokom ispušnom cijevi u japanskom stilu tuninga kako i priliči proizvodu izašlom iz Nisma (Nissan Motorsport, inače poznat prvenstveno po tvorničkim preradama cestovnih i natjecateljskih legendi Skylinea i GT-R-a, te 350Z i 370Z), prilično je jasno o čemu je riječ.

Da je Nismo ozbiljno odradio posao i na mehanici, a ne samo na šminki, vidi se iz podataka da 1,6-litreni benzinac razvija 218 KS, za čiji je prijenos na podlogu zadužen šeststupanjski ručni mjenjač i diferencijal s mehaničkom blokadom. Upravo te zadnje stavke pokazuju da je ovo ozbiljna igračka, a ne pozer za odlazak u grad na subotnju špicu. Ako ste slučajno previdjeli vanjske značajke koje nagovještaju pravi potencijal Nisma RS, kada otvorite vrata dilema više neće biti.

Kakav je iznutra?

Prelijepa i vrlo sportska Recaro sjedala presvučena su kožom i alcantarom, a iste materijale naći ćete i na kolu upravljača. Upravo taj detalj viđali smo inače samo na supersportskim modelima Porschea poput GT3 RS, BMW M3 CSL i sličnima.

Kada se uspijete ubaciti u sjedala (malo povišena pozicija je u tom slučaju prepreka, jer morate savladati (pre)visoku bočnu stranicu na sjedalu), naći ćete se zagrljeni od Recara, a u rukama ćete držati volan koji mami na vožnju. Sve je na dohvat ruke, a radi uštede prostora, inače ne baš raskošne kabine i smanjenja broja gumbića, odabirom na tipki D-mode bira se jedan od tri moda rada motora, dok istim tipkama u slučaju da podešavate ventilaciju i klimu upravljate smjerom puhanja ventilatora. No, sve to pada u drugi plan kada krenete na vožnju.

Kakav je u vožnji?

Odmah ćemo reći, zvuk koji dolazi iz ispušne cijevi neće vas oduševiti. Iako impozantnog izgleda, široka cijev straga ostavlja optički dojam, no ne i slušni. Ali zato ponašanje u vožnji služi Jukeu na čast. Vrlo agilan i voljan motor koji jedva čeka da ga potjerate, čak i u najslabijem ECO modu ima snage i želje da kada se turbo uključi u rad pojuri prema naprijed. Bojali smo se da će kao kod nekih sličnih automobila koji nude nekoliko modova odnosno mapi rada motora prvi, pa čak i drugi biti preslabi i neupotrebljivi, ali nije tako. Uglavnom, u ECO modu možete voziti potpuno normalno kao da imate vrlo solidno motorizirani kompakt koji će rado i pojuriti, a istovremeno će vam omogućiti gradsku vožnju s potrošenih manje od 10 litara 98 ili 100-oktanskog benzina.

U NORMAL modu još će više doći do izražaja turbo i njegova prisutnost, dok je posljednji mod rezerviran za ceste s idealnim uvjetima ili pak za odlazak na stazu. Za pohvalu je svakako ručni mjenjač koji svojim kratkim hodovima vraća dobre uspomene vremena kada su pravi sportski automobili imali isključivo takav način prijenosa snage na kotače i kod kojih o vještini vozača i njegovoj sposobnosti manipuliranja pedalama i desnom rukom dolazi skoro pola zadovoljstva vožnjom. Druga polovica dakako otpada na performanse koje su za ovakav crossover impresivne. 7,0 sekundi za ubrzanje do stotke neće nikoga ostaviti ravnodušnim, a još više će vas impresionirati Jukeovo ponašanje u jurnjavi zavojima. Čak i velika snaga na prednjim kotačima i turbo boost, koji se itekako osjeti u vašim leđima, nikada ga ne izbacuju iz ravnoteže u zavojima. Impresivno djeluje sigurnost i lakoća kojom se Nismo RS usmjerava u zavojima te praćenje zamišljene putanje. Čak ni namjerne provokacije, poput gasa u sredini zavoja, nisu ni najmanje poremetile izlazak iz zavoja i koliko god zvučalo ka klišej, ali djeluje kao na tračnicama. Idealno bi bilo ga isprobati na nekoj stazi, no na cesti nismo mogli doći ni blizu granice proklizavanja ili zanošenja. Pretjecanja su pravo zadovoljstvo jer je egzekucija sigurna i kratkotrajna, a posebno je zadovoljstvo vožnja vezanim zavojima, jer povišena karoserija omogućava bolji pregled onoga što je ispred vas od standardnih jurilica koje su obično još niže od svoje slabije braće.

Iz svega navedenog očito je da nam se Juke Nismo RS svidio. Ne ulazimo sad u rasprave oko toga tko će kupiti ovakav auto i kome on treba. Činjenice su da je mala karoserija okretna u gradu i laka za parkiranje (posebno s doplaćenim paketom kamera kojima imate uvid u sve oko vas na parkiralištu), da je prtljažnik vrlo malen (354 litara), da mjesta straga nema dovoljno za smještaj odraslih putnika na dulje ture, i ono što je nas najviše smetalo, vrlo malen spremnik goriva. Obzirom na karakter Nisma RS i sva nastojanja da se vozite uljuđeno kada ste na autocesti, spremnik se prazni naočigled i skoro je nemoguća misija stići od Zagreba do Splita s jednim spremnikom. Nije to velika greška koja bi umanjila pozitivne dojmove koje je ovaj Juke ostavio na nas, ali moramo ju spomenuti.

Druga je stvar cijena. Za 30.000 eura koliko košta ovako opremljeni Juke Nismo RS (u verziji s prednjim pogonom, ručnim mjenjačem i oba doplaćena paketa Recaro i Comfort) mogu se birati i ozbiljne jurilice kojima ćete na stazi sigurno nadmašiti Nismo RS. No, kompletan paket i „pomaknuto“ razmišljanje Nissana u ovom slučaju nam se zaista dopadaju. Iako možda neće biti prodajni hit kod nas, lijepo je znati da još postoje proizvođači kojima ne mora svaki model biti isključivo vezan uz profit, već da vole pokazati da imaju hrabrosti i ludosti napraviti nešto posebno. A takvi automobili nakon nekog vremena postaju kultni, kao i brojni heroji na četiri kotača kojih se sjećamo s nostalgijom i respektom, a koji su nastali danas politički nekorektnih 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća.

Za Odvažan izgled, okretnost u gradu, motor koji nudi pregršt snage uz malu potrošnju, ručni mjenjač, diferencijal sa zaustavljačem, odlična sjedala, stabilnost, kočnice

Protiv Skromna ponuda prostora u kabini, malen prtljažnik, mali spremnik goriva (česta zaustavljanja na benzinskim postajama), dosta visoka cijena, isključiva kombinacija ručnog mjenjača i prednjeg pogona

*Cijena testiranog modela: 235.000 s uključenim doplatama za Recaro paket 10.000 kuna i Techno paket (kamera za vožnju unazad, xenon svjetla, around view monitor) 8.000 kuna. Osnovni model Nismo RS je 217.000 kuna, a verzija s pogonom na sve kotače i CVT mjenjačem 239.990 kuna