Mitsubishi i-MiEV Intense

Mitsubishijev i-MiEV (Mitsubishi Inovative Electric Vehicle), inovativno električno vozilo brat je blizanac Citroënovog C-Zero, kojeg smo testirali prije četiri godine kada se pojavio na tržištu. Tada nismo bili previše oduševljeni zbog premalog dosega s jednim punjenjem. Da vidimo što se promijenilo od tada.
Dizajnom se i-MiEV nije bitnije promijenio od predstavljanja 2009. godine. I dalje je to prvenstveno gradski automobil, i to pravih japanskih dimenzija, vrlo uske i visoke karoserije, koja omogućava smještaj četvero odraslih putnika, uz minimum prtljage, što i nije važno obzirom na gradske ture kojima je namijenjen. Minijaturne dimenzije od svega 3.4 metra duljine mu daju sposobnost provlačenja i parkiranja tamo gdje s normalnim autom ne bi nikada ni pokušavali, a izuzetno mali krug okretanja također je vrlo praktičan u gradskim gužvama. Bez obzira volite li nove tehnologije ili ne, želite li električni auto ili ne, valja odati priznanje Mitsubishiju da je uspio napraviti privlačan mali gradski auto tipično avangardnog izgleda, kakav obično karakterizira električna vozila. Visoka kabina omogućava smještaj odraslih putnika, no uzak trag kotača u kombinaciji s visokom karoserijom znači i da je i-MiEV prilično osjetljiv na bočni vjetar, a 15 inčni kotači djeluju zaista majušno obzirom na visinu karoserije.

Kakav je u vožnji?
I dok nas je blizanac C-Zero razočarao svojim izuzetno skromnim dosegom, očito je da je Mitsubishi za novu verziju predstavljenu 2014. godine poradio na nižoj potrošnji energije, jer unatoč istim baterijama (kapaciteta 16 kWh) sada nam je deklarirani doseg s „punim spremnikom“ bio oko 120, pa i koji kilometar više (u teoriji novog europskog ciklusa čak i 160 km). Pokretanje je kao i kod svakog drugog automobila ključem koji okrećete u kontaktnoj bravi, no kada očekujete zvuk anlasera ne dogodi se ništa, već nakon dvije sekunde zasvijetli lampica „ready“ i možete krenuti na vožnju. Mjenjač je naravno automatski, no mala ručica ima dosta pozicija u kojima može stajati pa nije tako lako krenuti bez gledanja u koju ste ga poziciju stavili. Lagano zujanje kada krenete jedini je znak da je motor u funkciji, a tipično za električne motore na gas kreću bez zadrške. Na oduzimanje gasa koče motorom puno jače nego njihova fosilno goreća braća pa za lagodnu vožnju od semafora do semafora treba malo privikavanja. Izmjene brzina ne postoje, jer elektro motori imaju konstantan okretni moment od nule pa naviše, tako da nema potrebe za pravim mjenjačem sa stupnjevima. Iako nevelike snage od 67 KS, i-MiEV nudi dovoljno dinamike za gradske borbe s ostalima na semaforima i prilikom prestrojavanja, zahvaljujući stalnih 196 Nm okretnog momenta. U standardnom ciklusu od kuće do grada pa nazad do redakcije, što je dvadesetak kilometara, pokazalo se da putno računalo precizno izračunava doseg i potrošnju baterije. Ako ga tada prikopčate na struju napunit će se do vrha za otprilike tri sata. Ako ste ga malo više koristili pa je zaliha energije pala ispod pola, trebat će mu i pet sati. Sve je to OK ako imate stan ili ured u prizemlju, odnosno garažu, no ako ste na 19. katu nebodera, onda se baš nećete usrećiti jer je broj javnih punionica i dalje vrlo skroman, a i teško da ćete na punionici na  Savskoj cesti provesti 8 sati čekajući da se vaš auto napuni. A možda je već netko tamo došao i prije vas pa na red možete doći tek navečer…

Naravno, doseg varira o načinu vožnje, ali još više o uključenim potrošačima. Drugim riječima, ako trebate klimu i ventilaciju da odmagli prednje staklo, doseg će vam u sekundi uključenja istih pasti za 25 km. Pa ako trebate brisače, svjetla, grijanje stražnjeg stakla i slično, onih 120 kilometara s početka priče brzo će se istopiti. Vožnja nizbrdo ili pametnom uporabom mjenjača izvući će koji dodatni kilometar u dosegu, a ako postane kritično, uključit će se Eco mod u kojem je snaga ograničena na 18 kW ili oko 25 KS pa ćete vjerojatno ipak stići do prve utičnice.

Sve je podređeno što nižim otporima u vožnji pa su tako i gume vrlo uske i niskog otpora kotrljanja što funkcionira na suhoj podlozi. No, ako padne kiša, pazite posebno na tramvajskim šinama jer lako će prokliznuti pri ubrzanju ili svakom malo jačem kočenju. U zavojima na vlažnoj podlozi vrlo brzo će krenuti preko nosa, tako da je zaista potreban oprez u takvim uvjetima jer su prednje gume širine svega 145 mm. Naravno, nitko neće kupiti i-MiEV da bi jurcao zavojima, no granice gripa zaista su niske u takvim uvjetima i treba paziti. Zato je tu standardan ESP koji će vam pomoći da budete sigurniji u takvim situacijama.

Kakav je iznutra?
Vidljivost je dobra, a kabina prozračna. No, dok se vozačevo sjedalo podešava po visini, upravljač je fiksni pa će neki vozači teže pronaći udobnu poziciju. Kokpit ima jednostavne kontrole, ali tipke na radio uređaju su prilično „traljave“ i nisu na dohvat ruke pa će se vozač morati protegnuti do njih.
Automobil je predviđen za četiri osobe, ali teško da će četiri odraslih putnika biti udobno smješteno. Prostor za glavu nije problem, ali odrasli na stražnjem sjedalu će biti uskraćeni za dovoljno prostora za koljena, dok će pritom onima na prednjim sjedalima gurati leđa.

Trebam li ga kupiti?
Bogato opremljen i-MiEV kakav vidite na fotografijama ima „osnovnu“ opremu Intense koja sadrži sve što vam može zatrebati, od automatske klime, Bi-LED svjetala, daljinskog upravljanja grijanjem, odnosno hlađenjem kabine itd. I sve dobijete za cijenu od 205.000 kuna. Ukoliko želite još navigaciju s ekranom osjetljivim na dodir i Bluetooth, koji smo ipak očekivali u seriji te aerodinamičke detalje na karoseriji morat ćete uzeti Intense Plus verziju za 219.900 kuna.
Sigurno je da još neko vrijeme nećemo viđati puno i-MiEV-a i sličnih po našim cestama. Kroničan manjak infrastrukture punionica kao i visoka cijena te nemogućnost da ga se koristi kao jedini auto za obitelj, definitivno smanjuju krug potencijalnih kupaca. No, sigurno je i to da ova poboljšana verzija uz relativno pristojnu cijenu ima određenu budućnost za nekoga tko svakodnevno provodi pola sata do sat vremena u gradskim gužvama na putu prema poslu i natrag. Uz uvjet da ga imate gdje puniti kod kuće, naravno.

Za Nema štetnih emisija obzirom da ga pokreće struja, prilično je brz i okretan u gradu, nisli troškovi. Nudi i pristojan doseg za gradske potrebe.
Protiv Jeftina plastika u kabini i nemogućnost podešavanja volana nisu u skladu s cijenom te djeluje jeftino. Osjetljiv je na bočni vjetar, a i stabilnost bi trebala biti bolja. Odlazak na dulji put nije moguć.
Mišljenje Električni automobili možda i jesu budućnost, no samo dobro potkoženi kupci mogu si trenutno priuštiti taj vid štednje goriva i čuvanja prirode u vidu drugog ili trećeg auta u obitelji.