Milano Autoclassica 2015.
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Na 50.000 kvadrata, više od 1000 automobila, 321 izlagača, 43.000 posjetitelja… Zaista impresivne brojke. Obzirom da je iz godine u godinu sve bogatiji po pitanju izlagača, odnosno automobila, oduševljenje ni ove godine nije izostalo.
Počevši od Ferrarijeve i Maseratijeve muzejske postave, preko Aston Martina One-77 i Lamborghini Aventadora LP 750-4 Superveloce pa sve do cijele ergele Lancie Stratos, ovogodišnji salon se pokazao u zaista najboljem svijetlu do sad.
Imali smo prilike vidjeti i čuti na samoj stazi legendarnu Lanciu Stratos, Fiat 131 Abarth i mnoge druge. Svakako treba spomenuti ovogodišnje “Tre Regine del Salone”, odnosno tri kraljice salona – Ferrari 340 Scaglietti MM Spyder, Ferrari 500 TR i Maserati A6 GCS. Proslavilo se nekoliko rođendana, 80 god. Jaguara, 60 god. Citroëna DS, 60 god. Fiata 600…
Posjetitelji su imali prilike proći kratku školu vožnje u Maserati Gibhliju, a na izdvojenom dijelu staze moglo se isprobati ono najzanimljivije iz FCA grupacije – Alfu Romeo 4C i Giuliettu, Fiat 500 Abarth ili Jeep Renegade.
Lancia Stratos uživa kultni status ne samo kod talijanskih ljubitelja automobila i relija. Legendarna ikona nastala je početkom 70-ih godina prošlog stoljeća i naslijedila je Lancijine gene pobjeđivanja u Svjetskom prvenstvu u reliju. Nakon Fulvie Coupé, trebalo je svježi auto za reli natjecanja, a odgovoran za izgled Stratosa je, uz Bertonea čija je ideja to i bila, Marcello Ghandini koji je do tada napravio Lamborghini Miuru i Countach. Stratos se ovjenčala titulama 1974., 1975. i 1976. u rukama Sandra Munarija i Björna Waldegarda. 1977. godine Munari je sa Stratosom osvojio i FIA kup za reli vozače, preteču WRC titule. Stratos se proizvodio od 1972 do 1974., a napravljeno je 492 primjeraka ukupno. Za pogon 980 kg lake cestovne jurilice bio je zadužen središnje smješten Ferrarijev V6 motor, poznat iz Ferrarija Dino 246 sa 190 KS.
Svakako jedan od najljepših coupéa 70-ih godina prošlog stoljeća je ovaj BMW 3.0 CSL. Ovaj put u civilnoj varijanti, a ne kao općepoznati Batmobile s utrka. Kao takav predstavlja pravo oličenje njemačke elegancije i prvi je korak minhenske marke prema elegantnim i luksuznim coupéima kojima će BMW kroz naredna desetljeća izazivati zazubice drugih vozača diljem svijeta, ali i konkurencije. Skraćenica C(oupé) S(portlich) L(eicht) koristi samo BMW, no tu filozofiju smanjenja težine prihvatile su brojne druge marke (GT3 RS, Superleggera, GTA, Challenge Stradale, Scuderia, Speciale…). Za pokretanje je bio zadužen linijski 6-cilindraš od tri litre zapremine, koji je razvijao 180 ili 200 KS u cestovnoj izvedbi, dok je komplet spojlera potrebnih za homologaciju bio toliko ekstreman da su ga isporučivali UZ auto, a ne montiran. Tako je svatko prema svom nahođenju mogao imati civilnu ili polutrkaću varijantu. Napravljeno je 1208 primjeraka ukupno.
Aston Martin DB4 pamtimo po jednom filmu (i ne, nije iz serijala o Jamesu Bondu). Dobar posao u Italiji, originalna verzija s Michaelom Caineom osim Minija, Jaguara E-type, Fiata Dino i naravno Lamborghinija Miure u Alpama, ima dosta scena upravo s DB4 u Volante izvedbi. Danas basnoslovno skupi ručno rađeni klasik i onda je koštao više nego dvostruko od E-typea, no bio je to pravi gentleman’s car. Karoseriju je napravio Milanski Touring (Superleggera), dok je za pogon bio zadužen redni 6-cilindraš od 3.7 litara i 240 KS. Proizvedeno ih je ukupno 1210 u svim karoserijskim izvedbama (Coupé, Volante, Vantage i DB4 GT Zagato). Proizvodio se od 1958. do 1963., kada ga je naslijedio famozni DB5.
Za sve poznavatelje Alfa Romea, Milano je neiscrpan izvor zanimljivosti i rariteta iz prebogate natjecateljske povijesti slavne marke. Bezbrojne GTA, Juniorke, Giulie, Giuliette itd. pravi su mamac za oči. Nama je za oko zapela i ova brutalna Alfa 75 koju je vozio Alessandro Nannini s kolegom Loubetom. Iz 1988. godine, br. šasije je AutoDelta 012, a „proizvodnja“ je bila zadatak Alfa Corse po pravilniku za IMSA natjecanja. Dvolitreni turbo motor razvija 430 KS. Svakako nije najljepša Alfa koju smo vidjeli, ali to joj nije ni bio cilj.
O Stratosu je već bilo riječi na početku, no vidjeti i čuti jednu u akciji uživo zaista je poseban doživljaj. I to ne u nekoj demo vožnji već u punom galopu kao i prije četrdeset godina. Za sve koji razmišljaju možda krenuti u vode sakupljača oldtimera i ovakvih klasičnih natjecateljskih vozila, za potpisnika ovih redaka najlakši odabir bio bi Lancia Fulvia HF Coupé i Alpine A110, jer su to vozila koja su još dostupna običnom smrtniku (jedna Fulvia se prodavala za 6000 Eura na AutoClassici), a povijest i šarm izbijaju iz svakog milimetra oba automobila. Potpuno različiti koncepti (Lancia motor sprijeda, prednji pogon, Alpine motor straga, stražnji pogon), no i jedan i drugi su pokazatelji kako su se nekad radili sportski automobili, bez stotina konjskih snaga, ali s fenomenalnim voznim osobinama i nefiltriranim osjećajem u vožnji. Najbolje uzeti oba…
Toliko elegancije i povijesti na jednom mjestu teško se može doživjeti negdje drugdje. Pritom ne mislimo samo na automobile, jer je lijepo vidjeti i motocikle za čiji pogon se koristi motor Fiata 500, stare kamione koji su bili zaduženi za transport natjecateljskih automobila 60-ih godina ili skromne motorhome-ove u kojima su „uživale“ tadašnje vozačke zvijezde. Bilo je i prijevozničkih transportera na kojima su novi Fiati 500 bili dostavljani diljem Italije i izvan nje, kombija prateće ekipe za Alfa Corse klijente (davno prije nego je Ferrari izmislio Clienti Corse uslugu za svoje najbogatije kupce) i prije nego su počeli masovni odlasci na track day događanja.
Ako volite automobile, a posebno one klasične, Milano biste morali posjetiti jer će vam to zasigurno biti nezaboravno iskustvo.