KIA Sorento 2.2 CRDi EX Platinum A/T
Novi Sorento bez ikakve je dvojbe najbolja KIA ikad napravljena. Točka.
Veliki SUV pod KIA značkom pojavio se prvi put 2002. godine i označio iskorak Kije iz segmenta malih i jeftinih autića, groznih dizajnom i još gorih u vožnji. Takve Kije kupovali su uglavnom Amerikanci kojima vozne karakteristike nisu uopće bitne, već su samo htjeli doći do najjeftinijeg novog auta. Od tada do danas puno toga se promijenilo, dizajn i kvaliteta poboljšani su nekoliko puta, a Sorento je i dalje uvjerljivo na čelu Kijinog programa. Treća generacija doslovno je poboljšana na svim poljima, pa iako nije toliko upadljiva i revolucionarna kao prva, pred vama je auto koji nema veze s ničim što znate ili mislite o Kiji.
U Hrvatskoj ako želite Sorento, nećete puno razbijati glavu oko modela koji ćete uzeti. U ponudi je samo jedan, top model Executive Platinum s 2,2-litrenim dizelskim motorom od 200 KS, automatskim mjenjačem i pogonom na sve kotače. Što se tiče opreme, mogli bismo reći all inclusive, jer nema toga što ovaj Sorento ne nudi. Maksimalna oprema, sedam sjedala (dodatnih 3000 kn) i sedam godina garancije, uz sve ranije navedeno lako bi vas doveli u napast, ali ima jedna „caka“, a to je cijena. Za Sorento ćete izdvojiti ni manje ni više nego 442.000 kuna (plus 3040 kn za metalik ili bisernu boju). Dakle, 450.000 kn ili 59.000 Eura za Kiju. Treba duboko udahnuti i malo razmisliti o toj činjenici. Do tada čitajte dalje, da vidite čime KIA opravdava ovu cijenu za koju se nude već i SUV-ovi premium marki.
Motor je već stari znanac iz prošle generacije, ali i iz Santa Fe-a, kućnog im konkurenta Hyundaia. Osim impresivne snage, treba znati da su vam na raspolaganju punih 441 Nm okretnog momenta, što je više nego dovoljno za bilo koju situaciju u kojoj bi se mogli naći s potpuno opterećenim Sorentom. Na drugim tržištima nudi se ručni mjenjač, a mišljenja smo da je zastupnik pametno odlučio nuditi „Soreta“ samo s automatikom. Ako već želite imati zaista top model, onda navlačenje ručice mjenjača svakih par sekundi nikako ne pristoji jednoj zapravo prestižnoj krstarici, što Sorento svakako jest.
Kakav je iznutra?
Ako vam ne treba treći red sjedala, imat ćete ogroman prtljažnik od 605 litara na raspolaganju, a u prednja dva reda moći ćete smjestiti i košarkaše bez imalo problema. Materijali u kabini kao i izrada dignuti su na potpuno novu razinu, a za upoznavanje sa svim opcijama s kojima ovaj Sorento dolazi morate savladati gradivo iz uputstva za uporabu, za što će vam trebati par dana čitanja. Ako kažemo da sve što KIA može ponuditi nalazite u Sorentu, to možda ne zvuči impresivno, ali vjerujte da je. Od tri nivoa grijanja i ventiliranja kožnih sjedala, koja su naravno električno podesiva (vozačko u osam smjerova, s lumbalnom potporom) Infinity premium audio sustavom s 10 zvučnika i posebnim pojačalom, adaptivnim tempomatom, kamerama za pogled od 360 stupnjeva da vidite što je oko vas dok se parkirate, detekcijom auta u mrtvom kutu, samostalnim parkiranjem, pametnim prtljažnim vratima koja se otvaraju sama ako mu se približite s ključem u džepu, LED svjetlima sprijeda i straga te brojnih drugih detalja koji čine jedan auto zaista prestižnim vozilom.
Naravno da za ulaz u premium treba i nešto više od same opreme. Prvi dojam je iznimno važan, a to je kvaliteta interijera i tu je očit napredak. Iako su nam neki detalji oblikom poznati iz jeftinijih modela, ovdje su uklopljeni u vrlo moderan kokpit s velikim ekranom osjetljivim na dodir, navigacijom i svim ostalim blagodatima koje možete očekivati u vrhunskom autu.
Krenimo onda konačno i na vožnju.
I ovdje moramo priznati jednu činjenicu – tek tjedan kasnije, kada smo sjeli u sličan SUV drugog dalekoistočnog proizvođača, sa sličnim četverocilindričnim dizelskim motorom, primijetili smo koliko je zapravo Sorento dobro zvučno izoliran. Motor je u principu neprimjetan dok ga stvarno ne „nagazite“. Inače, u svakodnevnim putešestvijama po gradu ili u laganom cruisingu autocestom zaista ćete uživati u prvoklasnom zvuku surround sustava bez ometanja izvana, poput brundanja dizela ili šumova guma s ceste. Izolacija je na Sorentu jedan od glavnih aduta udobnosti i očito je da su lekcije iz prošlosti naučene. U vožnji ćete isto tako primijetiti vrlo lagani upravljač, koji je definitivno dobrodošao kada s ogromnim SUV-om kormilarite uskim gradskim ulicama ili se pokušavate uparkirati u naša (pre)mala mjesta u javnim garažama. No, pri bržoj vožnji poželite i malo izravnije upravljanje, što se može riješiti prelaskom u sportski mod vožnje koji smanjuje asistenciju serva na upravljač i daje više osjećaja i „težine“ što je dobrodošlo u bržoj vožnji zavojima. Tu do izražaja dolazi i dobra kontrola karoserije, bez previše neugodnog naginjanja. Obzirom na veličinu, ne čudi da su u ponudi 19 inčni kotači koji svakako podižu Sorento i vizualno, no na lošijim i popucalim cestama dolazi do udaraca i poskakivanja. No, Sorento je stvoren u razvijenim zemljama gdje takvih problema nema, pa je jasno da nisu previše razmišljali o toj problematici.
Kombinacija motor-mjenjač odlično se nadopunjava. Ukoliko baš želite biti prvi na semaforu, dovoljno je samo nagaziti gas i držati volan. Do stotke će Sorento stići za 9 sekundi. Ako vam se jako žuri, potegnut će i preko 200 km/h, no najugodnije se osjeća oko 140, što je brzina s kojom možete doslovno voziti i na kraj svijeta uz minimalnu potrošnju i impresivan doseg. Mjenjač je brz i uglađen, bez previše nesigurnosti i pri niskim brzinama gotovo i neprimjetan. Da su se potrudili dovesti sve do maksimuma pokazuje i to da i veliki Sorento, s ne baš lakom karoserijom, pogonom na sve kotače i automatikom troši manje od 10 litara dizela u gradu. Impresivan rezultat koji zaokružuje ovu priču.
Kome je namijenjena najbolja KIA do sada? Teško pitanje. Ne zato jer nešto ne valja, već zato što bi svaka obitelj koja ima dvoje ili više djece, kućnog ljubimca i puno opreme za slobodne aktivnosti poželjela Sorento. Isto tako i poslovni čovjek neće se nimalo osramotiti ako na sastanak ili po partnere na aerodrom dođe Sorentom. Iako u takvim prilikama zamišljamo prvenstveno njemačke automobile, činjenica je da se ova KIA nema ničega stidjeti pred njima. OK, susjedi vas neće gledati s dozom zavisti kao u tim slučajevima, a nećete zapeti za oko ni onima koji ne bi trebali znati kakav auto vozite i koliko ste ga platili. Ako još razmišljate o prednostima u odnosu na „Nijemce“ recimo da je neki dan objavljena statistika po kojoj je (u njemačkom magazinu) objavljeno da je upravo KIA najpouzdaniji marka koju možete kupiti (dijeli prvo mjesto s Mazdom, ispred Honde). I sad se vraćamo na početak i onih skoro 60.000 Eura. Za taj novac možete kupiti garsonijeru ili mali stan. No, ta logika nikada nije držala vodu, jer onaj koji diže kredit na 30 godina da kupi stan ne sanja o autima koji koštaju isto toliko. Da kupaca takve kupovne moći ne nedostaje, vidite svaki dan oko sebe, ni ne primjećujete brojne Audije i BMW-e na semaforima oko vas koji koštaju dva ili tri puta više od Sorenta. A isto nam govore i u Kiji. Očito je Sorento s protekle dvije generacije stvorio dovoljno dobar imidž da ni drastično povećanje cijene (iako opravdano) očito ne utječe na vjerne kupce. Uz to, KIA nudi i sedmogodišnje jamstvo što nijedan od ovih konkurenata koje navodimo ne nudi, a o bogatstvu opreme da i ne pričamo. Jednako opremljeni SUV iz svetog trojstva sigurno bi vas unazadio za dvostruko veću cifru. U tom svjetlu, onda se ova cijena i ne čini pretjeranom. Držanje vrijednosti sigurno nije kao kod sveprisutnih Nijemaca ili Šveđana, no sedmogodišnje jamstvo garantira miran san i dobar adut kod daljnje prodaje (obično vlasnici ovakvih auta mijenjaju vozilo nakon tri ili četiri godine, što znači da će sljedeći vlasnik dobiti još tri godine garancije, gotovo kao da kupuje novo vozilo).
Za: kvalitativan pomak za Kiju, uvjerljiva perjanica korejskog proizvođača. Izuzetno bogata oprema, snažan i štedljiv motor, dobar automatski mjenjač, prostrana kabina, sjajan audio sustav, kompletna sigurnosna oprema zajedno s adaptivnim tempomatom, kamerama za čitanje znakova, upozorenjem za mrtvi kut itd. Sedmogodišnje jamstvo (ili 150.000 kilometara). Udobna vožnja, vrlo uglađen, može poslužiti i kao poslovna limuzina. Neće pobuditi pažnju susjeda ni Porezne.
Protiv: vrlo visoka cijena za KIA okvire. Prelagan upravljač bez osjećaja pri bržoj vožnji (sport mod to ispravlja donekle), podrhtavanje na lošijim podlogama ako su 19 inčni kotači u pitanju. Ne može se reći da cijena nije opravdana, ali novi Volvo XC60 možete dobiti za 70.000 kuna manje, a ako trebate pravi terenac koji može poslužiti i za svakodnevnu vožnju onda imate Land Cruiser za 35.000 kuna manje…