Hyundai IONIQ
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: kojiauto.hr / Hyundai
Ove godine u Ženevi i par tjedana kasnije u Zagrebu, imali smo prilike uživo vidjeti novi IONIQ. Model je to koji bi po tvrdnjama Hyundaievih marketinških stratega trebao izmijeniti doživljaj vožnje automobila pokretanog strujom ili njegovim izvedenicama poput hibrida i plug-in hibrida.
Dobro ste shvatili, IONIQ se nudi u ni manje ni više nego tri varijante, čime e-mobilnost dobiva potpuno novu dimenziju u jednom modelu s tri izvedbe pogona. To su električni IONIQ i hibrid, dok će treća verzija plug-in doći tek sljedeće godine.
Prošli smo tjedan u Amsterdamu i Utrechtu imali priliku isprobati električni IONIQ. Krenuli smo sa Schipola, amsterdamskog aerodroma, kroz prelijepe predjele Nizozemske. Vozili smo se bešumno i u skladu sa svim propisima koji su tamo prilično strogi, u savršenoj tišini i tempu poput svih drugih sudionika u prometu. Nikakvih problema ni nedostataka u temperamentu nismo zamijetili, a i svega tri crtice koliko smo potrošili iz „spremnika“ od Amsterdama do Utrechta pokazuje da one tvrdnje o dosegu s punom baterijom nisu bez osnova.
Potpuno električni model nudi motor snage 120 KS i doseg od 280 kilometara, što je vrijednost do sada nedostižna za bilo kojeg konkurenta. To bi trebalo iz temelja promijeniti percepciju kod vozača koji su skeptični prema isključivo strujom pokretanim modelima, koji su uglavnom u najboljem slučaju mogli postići pola od ove deklarirane vrijednosti. Hyundai s IONIQ-om želi predstaviti potpuno novi pristup ovakvim automobilima pa osim ekološke komponente nadodati u takvu vožnju i zadovoljstvo vozača, no o tome nešto kasnije. Recimo i to da uz standardno petogodišnje jamstvo koje poznajemo, baterija ima garanciju od osam godina ili 200.000 kilometara. Idealan auto za krstarenje prelijepim ravnicama Nizozemske među bezbrojnim biciklistima i brodovima.
Za sve one koji ipak ne mogu bez benzina, postoje dvije opcije – hibrid i plug-in hibrid. Njih pokreće 1,6-litreni Kappa GDI benzinski motor snage 105 KS i 147 Nm i elektro motor snage 43.5 KS te 170 Nm okretnog momenta. Ukupno to daje 141 KS i 265 Nm. Baterija je smještena ispod stražnjeg sjedala, a pametnom arhitekturom težište ovog IONIQ-a je niže od onoga Golfa GTI, što već samo po sebi govori da se razmišljalo i o tome kako se IONIQ vozi, a ne samo o minimaliziranju potrošnje. Kada još spomenemo da ove verzije IONIQ-a straga imaju multi link osovinu, očito je da su i kod hibrida počeli puhati neki novi vjetrovi (ili da su proizvođači konačno shvatili da hibride ne voze samo amerikanci), odnosno, ako se žele dopasti europskim kupcima, da moraju ponuditi i neko zadovoljstvo u vožnji.
Najveće iznenađenje je svakako mjenjač. Riječ je o mjenjaču 6DCT s dvije spojke ili, kako je to kod nas poznato, DSG-u. Da, IONIQ je prvi hibrid koji nema CVT mjenjač, inače rak rana i ubojica bilo kakvog gušta u vožnji. Ovim potezom Hyundai je eliminirao onaj efekt skutera o kojem smo često pisali kod testova automobila s CVT mjenjačem. Drugim riječima, kada dodate gas, motor se više neće „zavrtjeti“ u prazno, da bi ubrzanje došlo kroz sekundu ili dvije i to potpuno neovisno o tome koliko ste stisnuli pedalu gasa. Ovako brzina raste s okretajima i moramo priznati da je IONIQ prvi hibrid koji stvarno nudi neki doživljaj vožnje.
Naravno, prvo pitanje na pressici je bilo ima li mogućnosti mijenjanja brzina na volanu, no do toga još ipak nije došlo. IONIQ neće biti sportski auto, no ne vidimo razloga zašto ne bi ugradili polugice i omogućili i taj dio vozačkog gušta. Ono zbog čega se hibridi rade je redukcija potrošnje i emisije CO2. U ovoj verziji IONIQ razvija 185 km/h, a do stotke u sportskom modu rada stiže za 9.9 sekundi. Sve to uz deklariranu potrošnju od 3,4 litre i emisiju CO2 od svega 79 g/km.
Plug-in verzija trebala bi uz sve to nuditi i 50 kilometara dosega na isključivo električni pogon, čime potrošnja i emisije dodatno „padaju“ na 34 g/km. Njegov elektromotor razvija 61 KS pa bi u skladu s tim i performanse trebale biti još bolje. I jedna i druga verzija hibrida nude dva modaliteta vožnje, ECO i Sport. U Sportu mjenjač dulje drži niži stupanj prijenosa te kombinira snagu oba motora (benzinskog i električnog) omogućavajući bolja ubrzanja, dok se iznutra promjena moda vidi po različitoj grafici komandne ploče koja u tom slučaju pokazuje okrugle mjerače okretaja i koji okružuje brzinomjer. U ECO modu mjenjač ranije mijenja u viši stupanj i na taj način omogućava najbolje vrijednosti potrošnje u ovoj klasi, a TFT ekran simulira klasičnu iglu brzinomjera.
Možemo slobodno reći da je Hyundai s IONIQ-om zaista hrabro zagazio na teritorij kojim trenutno vlada Toyota. No, način na koji su izveli svoju viziju e-mobilnosti nam se dopao, posebno zato jer su srušili neke od postulata koji su do sada vladali u kategoriji hibrida kao neprikosnoveni, a koji su mnogima smetali (uključujući i auto novinare).
IONIQ stiže na hrvatsko tržište, prvi električni primjerak već je tu, dok se hibridi očekuju do kraja godine, a plug-in tek krajem sljedeće godine. Cijene još nisu poznate, ali zna se da bi morale biti niže od Toyote Prius. Nećemo spekulirati o poticajima za kupnju električnih i hibridnih vozila za koje se još uvijek ne zna hoće li ih biti i u kojem iznosu, no bez obzira na to IONIQ će sigurno unijeti pomutnju u taj dio tržišta, kako u Europi tako i kod nas.