Dacia Sandero Stepway 0.9 tCe Prestige
Tekst: Goran Vrhovec
Osvježeni Sandero je s redizajnom, osim klasičnog zatezanja bora, dobio i par tehnoloških detalja koje do sada nismo imali prilike vidjeti kod tog popularnog modela.
Sandero je prošao dalek put, od predmeta sprdnje u starom Top Gearu kada je May u svakoj epizodi govorio o novitetu tada tek pristiglom na Otok, do jednog od stupova prodaje na kojem se bazira uspjeh ove budget marke francuskog Renaulta. Stoga je na bogatim tržištima trebalo dosta vremena da se Dacia etablira, prvenstveno zbog smiješno niskih cijena zbog kojih je i bilo nedoumica kod kupaca kakav se to novi auto može kupiti primjerice za 6.000 funti. Zato mi nismo imali takvih problema, kao ni zemlje u popularnom „regionu“ koje su objeručke prihvatile Renaultovu provjerenu tehnologiju zapakiranu u nešto drugačiji omot. Ali s uspjehom u prodaji došle su i nove verzije pa tako skoro svaki model u Dacijinoj ponudi ima sada i Stepway izvedbu.
Malo podignuta karoserije s plastičnim štitnicima blatobrana koji vizualno, ali i funkcionalno od normalnog auta čine neki kvazi SUV (za sve one koji si ne mogu priuštiti Dustera) kojim će se bez problema moći uputiti u svoj vinograd ili polje, bez da se ošteti donji postroj. Tu su još i krovni nosači koji također podižu ukupan dojam cijelog vozila te sivi vanjski retrovizori. Ono što je nekad davno bila „četvorka“ koju i dan danas koriste istarski tartufari, to bi mogao uskoro postati Sandero Stepway, auto za svaki dan koji može poslužiti i kao radno vozilo.
Dizajnerski osim navedenih razlika u odnosu na normalni Sandero baš i nema. S redizajnom došla su nova svjetla koja sad imaju i LED-ice i modernija maska, dok se u interijeru dogodila jedna veća promjena. Truba više nije kao u nekadašnjim Renaultima na ručici pokazivača smjera, već kao i kod 99% drugih automobila, u središtu upravljača. Sjedi se i dalje dosta visoko kao i kod običnog Sandera, no uz malo vježbe i truda oko namještanja svatko će ubrzo naći pogodnu poziciju za vožnju. Ipak, malo više mogućnosti podešavanja, posebno upravljača ne bi bilo naodmet, ali negdje se očito mora i štedjeti da bi cijena i dalje ostala prihvatljiva širokim narodnim masama. Interijer vas neće oboriti s nogu svojim uređenjem i tvrdom plastikom, ali u Daciji bi bilo pogrešno očekivati nešto drugačije od toga. Za šminku ima puno drugih modela na tržištu, onaj tko bira iz Dacijinog izloga zna zašto to radi i što očekuje za svoj novac, a za njega se dobiva dosta.
Nekad je Dacija bila korištena za reciklažu, odnosno korištenje zaostalih motora i ostalih mehaničkih dijelova iz Renaultove game koji više nisu bili za uporabu u novim modelima pa su motori uglavnom bili jednu ili dvije generacije stariji od onih u Cliu. Danas to više nije slučaj pa u ovom Sanderu kuca vrlo moderno trocilindrično srce osnaženo turbo punjačem. Iz njegovih 900 ccm izvučeno je 90 KS, što litarsku snagu stavlja na više nego solidnih 100 KS po litri obujma. Ono što je još važnije je da je s tim motorom Sandero Stepway vrlo živahan i zabavan autić. U gradu mu gotovo nema premca, jer nešto dulji hod amortizera idealno odgovara naših razrovanim prometnicama i cijelom dijapazonu „ležećih policajaca“ kojima obiluje Bandić City.
I dok s drugim autima morate pažljivo pristupiti svakome od njih, za Sandero nijedan ne predstavlja problem. Ista stvar je i s penjanjem na rubnjake. Gume s dosta visokim profilom za današnje standarde bez problema će savladati sve urbane prepreke koje možete staviti pred njih. Sa solidnim temperamentom (11 sekundi do stotke) ovaj Sandero je skoro idealno prijevozno sredstvo za grad. Kažemo skoro, jer mu do idealnog nedostaje šesti stupanj prijenosa. Zbog tog nedostatka peti je neprirodno produžen kako bi se okretaji i potrošnja držali u razumnim okvirima kada izađete na autocestu pa ako vam dođe da iz „četvrte“ prebacite u „petu“ u gradu, to možete napraviti na svega nekoliko mjesta, jer ispod 80 km/h motor se jednostavno uguši na turama ispod 2000 okretaja.
Iz tog razloga „četvrtu“ treba malo više rastegnuti, a tada ste već u opasnoj zoni prekršaja na skoro svim gradskim prometnicama. Zato je gradska potrošnja nešto veća nego što bi se očekivalo od ove inače dobro pogođene kombinacije karoserije i motora. 7,3 litre bila je neka norma u gradskoj vožnji, dok se dobrim držanjem tempa, kako bi peti stupanj bio u upotrebi na otvorenoj cesti potrošnja može smanjiti za još dvije litre od navedene brojke.
Ukupan dojam Sandera Stepway svakako je pozitivan. Za okruglih 100.000 kuna, s uračunatim dodacima poput parking senzora, kamere za vožnju unazad, Media Nav Evolution infotainment sustavom s kartama Adriatika i istočne Europe, ovakav Sandero stvarno predstavlja dobru vrijednost za uloženo. Ako tražite solidnog suputnika kroz svakodnevan život i povremeno silazite i s asfalta, onda je stvarno teško sjetiti se bolje ponude od ove iz Dacije.
Za: atraktivan izgled, živahan motor, upotrebljivost i izvan asfalta, povoljna cijena za to što nudi
Protiv: malo zastarjeli interijer s tvrdim plastikama, mogućnosti podešavanja upravljača, nedostatak šestog stupnja prijenosa