Dacia Duster 1.5 dCi 110 EDC Laureate
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Prije godinu dana u Parizu, malo tko je na Dacijinom štandu uočio Dustera koji je tamo predstavljen s EDC mjenjačem. I dok je taj Renaultov odgovor na DSG, DCT, S-tronic i druge nazive za mjenjače s dvije spojke već zaživio u nekim Renualtovim modelima, kod Dacije stvari ipak idu nešto polakše.
Dacija, nekadašnja lošija sestra Renaulta sada već dosta dugo živi svoju drugu mladost, i to ne samo na siromašnim tržištima istočne Europe za koje je prvenstveno bila namijenjena, već zapažene uspjehe postiže i na zapadu. Niska cijena (za one koji imaju normalni europski standard) i dobar imidž koji je Dacija izgradila zadnjih godina, rezultirali su dobrom prodajom pa se sada i najnovija tehnologija polako useljava i u njihove modele.
Upravo je EDC, odnosno Efficient Dual Clutch mjenjač s dvije spojke glavni adut ovog auta. Možda se to više ne čini kao veliki iskorak, no mirne savjesti možemo reći da je ovo najbolja Dacija koju smo do sada vozili. EDC se može dobiti samo u ponudi s najjačim dizelskim motorom iz Dustera, 1,5-litrenim common rail motorom od 110 KS i prednjim pogonom te najbogatijom opremom Laureate. I dok je Duster izvana ostao isti, u unutrašnjosti je jedina promjena upravo ručica mjenjača. Materijali su i dalje robusni i ne baš u vrhu ponude kakvu danas nalazimo u sličnim automobilima, no to se ni ne očekuje. Dacija mora nuditi odličnu vrijednost za uložen novac, a ako se krene sa šminkerskim detaljima poput meke plastike gdjegod nam ruka seže, onda će i cijena rasti proporcionalno s time. Sjedala su udobna, presvučena tkaninom i pružaju dovoljno potpore za vaše bokove. Upravljač fino leži u rukama, no i dalje mu nedostaje podešavanje na kakvo smo navikli kod konkurenata. Danas nezaobilazni infotainment s R-Linkom nudi dobru povezivost s pametnim telefonima, ali i sve ostalo što se očekuje od današnjih automobila. Ali glavni razlog ovog testa je naravno mjenjač i kako se on ponaša.
Rekli smo da je ovo najbolja Dacija koju smo do sada vozili (a bilo ih je), prema tome jasno je da je ovo dobitna kombinacija ako si ju možete priuštiti. I inače Duster s ovim motorom nudi solidne performanse, no EDC mu daje i dozu prestiža. U gradu je vrlo uglađen i vožnja je vrlo mirna. Ako se vozite s malo gasa, nećete ni primijetiti izmjene koje mjenjač odrađuje, ali ćete vidjeti kako padaju okretaji kod svakog uključivanja višeg stupnja prijenosa. Otkad su se pojavili, velika prednost svih mjenjača s dvije spojke je smanjenje potrošnje, a jedan od glavnih razloga za to je što u svom softwareu imaju zapisano da pri malom gasu odmah prebacuju u sljedeći stupanj dokle god je to moguće. Iz tog razloga Duster EDC, ako ga vozite lagano, u šesti stupanj dolazi već pri 80 km/h što s ručnim mjenjačem sigurno nikada ne biste napravili. Stoga potrošnja u gradu od 6,5 litara zaslužuje pohvale, ali i ne treba čuditi upravo zbog ranije navedene karakteristike. Druga velika prednost u gradu je bitno opuštenija vožnja koju osigurava EDC mjenjač. Nema stresa prilikom kretanja, zaustavljanja, sve ide glatko i lagano čak i za početnika. Kada se sjetimo Sandera s Easy-R mjenjačem, čini se da je razlika između ta dva auta po ponašanju barem 20 godina, a razlika je samo u tehnologiji mjenjača.
Sve ostalo što smo i inače govorili o Dusteru vrijedi i dalje. Riječ je o praktičnom autu s puno iskoristivog prostora, velikim prtljažnikom i materijalima za koje nećete brinuti ako ga djeca isprljaju ili ako u njemu prevozite bicikl s kojim ste se netom spustili sa Sljemena. Temperament je više nego zadovoljavajući i u praksi se čini boljim od onoga što iskazuju brojke (npr. 11,9 sekundi do stotke). Ako baš poželite izvući i posljednji atom snage iz 110 KS koji su vam na raspolaganju, onda možete ručno mijenjati brzine, ali ne polugicama iza upravljača, već sekvencijalno povlačenjem ručice naprijed ili nazad. Iako vam to možda ne bi palo na pamet, ali treba probati jer se lako navučete i na to, a razlog je što je za pohvalu raspored tih izmjena. Prema naprijed se mijenja u niži stupanj, a prema sebi u viši, kao kod reli ili trkaćih automobila. Pa ako se ipak predomislite i umjesto na biciklu krenete na Sljeme s Dusterom, lako ćete se priviknuti i unijeti u takav način vožnje. Sreća je što snage nema previše pa ćete sigurno moći maksimalno iskoristiti sve što Duster može pružiti. Naravno, u tom slučaju će potrošnja biti nešto viša, ali ipak ne pretjerana. Ako pak prepustite sve EDC-u da radi za vas, i uputite se u lagani izlet prema moru, potrošnja će bez problema pasti i ispod pet litara, što za ipak popriličan auto kao što je Duster predstavlja odličan rezultat.
Sve u svemu, jasno je da je Duster EDC najbolje što Dacija trenutno nudi. I ne samo to, nego nema baš ni neku konkurenciju, posebno ako se uzme u obzir EDC, jer automobili s automatskim mjenjačima s dvije spojke obično koštaju dvostruko ili trostruko više nego što Dacija traži za Duster EDC, a to je 140.500 kn. Uz ponešto dodatne opreme koju je imao testirani model, cijena se popela na još uvijek vrlo prihvatljivih 151.412 kn. Uzevši u obzir četiri godine garancije koju Dacija nudi, jasno je zašto se mnogi hrvatski, ali i europski kupci sve više odlučuju upravo za njihove modele.
Za: prostran, praktičan, zahvaljujući EDC mjenjaču vrlo ugodan i štedljiv u vožnji
Protiv: u interijeru materijali ipak zaostaju za konkurentima, šteta je što se EDC nudi samo u verziji s prednjim pogonom
Cijene doplata na testnom vozilu
Paket Look: Mat krom vanjska osvrtna ogledala, uzdužni krovni nosači, ukrasni prag i zaštitna SUV obloga sprijeda/straga, dodatno zatamnjena stakla, ukrasni kromirani završetak ispušne cijevi – 3.300 kn
Kartografija istočne Europe – 750 kn
Paket Media NAV Evolution: multimedijski sustav Media NAV Evolution sa zaslonom osjetljivim na dodir i komandama na upravljaču, kartografija Adriatik – 2.200 kn
Stražni parking senzori + kamera za vožnju unatrag – 2.200 kn
Metalik boja Cosmos plava – 3.400 kn