Citroën C5 Aircross 1.5 HDi 130 EAT8 Shine
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Prošlo ljeto vozili smo top model Citroënove trenutne perjanice – C5 Aircross, vrh ponude kojeg je pokretao najjači motor u ponudi, dizelaš od 180 KS. Ako su vam apetiti ipak nešto manji ili vam se jednostavno budžet ne rasteže preko 300.000 kn, a treba vam veliki i atraktivan auto, onda uz jednako bogatu opremu možete odabrati 50 KS slabiji model.
Time ćete ugrubo uštedjeti 3.000 eura u startu (ako gledamo jednako opremljene model), što nikako nije zanemariva cifra. A na dulji rok kroz održavanje nakupit će se još i više.
Dobra je stvar što je nemoguće prepoznati što se nalazi ispod prednjeg poklopca. Vanjština C5 Aircrossa izgleda potpuno isto, moćno, robusno i prostrano što i ne čudi obzirom na gabarite. Duljina je 4.5 metara, visina skoro 1.7 m i širina s retrovizorima od 2.1 m. Koliko je zapravo velik C5 Aircross najbolje se vidi kada se zna da su ovo kotači od 19“ koji su opcija, a ne izgledaju nimalo predimenzionirano. Kako su SUV vozila i dalje najpopularniji izbor, ne čudi forsiranje proizvođača da u svakom segmentu budu zastupljeni jednim svojim modelom.
Naravno, estetski dojam je prvenstveno u očima promatrača, no evidentno je da je dizajnerima uspjelo napraviti prepoznatljiv Citroën i totalnu distinkciju u odnosu na mehaničkog brata blizanca Peugeota 3008. Iako sivo-crna kombinacija nije tako upadljiva kao bijelo-crna kakvu ste vidjeli u prvom testu, mnogi još uvijek vole ovu i slične boje zbog praktičnosti, odnosno rijetke potrebe za pranjem. Karoserija je 23 cm od podloge, što je više nego dovoljno da bi se C5 Aircross okarakteriziralo kao SUV.
Nedostatak pogona na sve kotače pritom nije od velike štete jer ionako 1% svih SUV-ova ikada isproba nešto drugo osim asfalta. A za penjanje na rubnjake u centru jednom kada se život opet normalizira i krene se na subotnje kave na špici itekako će dobro doći izdignuta karoserija. Ako se ipak odlučite za vožnju makadamom ili blatom, okretanjem Grip control gumba odabrat ćete najbolje postavke pogona, mjenjača i ESP sustava za tu podlogu.
Interijer je pravi Citroënov, razigran i poseban. Veliki ekran skriva se u instrumentnoj ploči gdje možete odabrati koje informacije i kakav izgled instrumenata želite gledati. Drugi se nalazi u sredini kabine i preko njega se upravlja navigacijom, infotainmentom i svim ostalim funkcijama.
Sjedala su udobna i presvučena kožom, volan je normalnih dimenzija (za razliku od Peugeotovog minijaturnog) i odgovarat će ljubiteljima klasike. Ručica mjenjača tipična je za nove modele iz PSA grupacije, a rukovanje njom zahtjeva kratak period prilagodbe jer uvijek stoji u istoj poziciji. Isto tako je i s uključivanjem M moda gumbom na njoj. Nakon toga možete u potpunosti kontrolirati izmjene stupnjeva polugicama iza upravljača.
Iako vas C5 Aircross neće na to navesti, jer nije baš od sportskih gena… Puno više mu odgovara laganija vožnja u normalnom automatskom modu u kojem krstari uz minimalnu potrošnju i maksimalnu udobnost.
Motor u testnom modelu bio je dobro već znani 1,5-litreni HDi od 130 KS. Iako djeluje malo za auto od 1.6 tona, kombinacija s osamstupanjskim automatikom daje odlične rezultate. U gradskoj vožnji potrošnja se kretala oko 7,3 litre, dok na otvorenom držeći se propisa možete bez problema možete proći s još litru do dvije manje. 300 Nm dovoljno je za brzo pokretanje poprilične karoserije pa tako za ubrzanje do 100 km/h nećete trebati ni 11 sekundi.
Ako se nađete na praznoj autocesti potegnut će skoro do 190 km/h. Realno, malo tko će trebati nešto više od ovoga. Ipak, glavne karakteristike Citroëna uvijek su bile udobnost, a manje performanse. I na ovom C5 Aircrossu ugrađeni su hidraulički graničnici amortizera koji bi trebali podariti udobnost kakvu su nekad imale Citroënove krstarice s hidropneumatskim ovjesima. To naravno nije slučaj. Djelomični krivac za to su naravno i niskoprofilne gume na velikim kotačima koji neminovno utječu na udobnost vožnje.
Druga stvar, klasični ovjes ni uz ovakve dodatke ne može zamijeniti pravu hidrauliku. Zato je osjećaj u vožnji ipak puno sličniji normalnim automobilima. Visoko težište ubrzo će vas upozoriti da ne pretjerujete ako se zanesete dok ste sami u njemu, a upravljač, iako dovoljno direktan ne daje baš puno informacija o tome što se događa pod prednjim kotačima. Sve je u C5 Aircrossu prilagođeno laganijoj vožnji pa ćete na odredište stići možda koju minutu kasnije, ali uz puno ležernije putovanje i manje stresa.
S cijenom od 254.775 kn, koliko treba izdvojiti za ovakav C5 Aircross s automatikom radi se o svakako konkurentnoj ponudi. U usporedbi s jačim bratom, 1.5 motor drži se više nego dobro i predstavlja onaj sweet spot ponude koji će zasigurno odabrati većina kupaca.
Za: velik, praktičan, štedljiv i relativno pristupačan auto za obitelj
Protiv: ovjes je ipak kompromis između udobnosti i kontrole naginjanja pa ne očekujte čuda