BMW X5 M50d
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Što vam prvo pada na pamet kada čujete za motor s četiri(!) turbo punjača i pogon na sve kotače? Vjerojatno Bugattijevi modeli, EB 110, Veyron i Chiron. Ali ima i BMW svoga konja za utrku, barem kada su te brojke u pitanju.
Nakon (pre)dugog čekanja, na test smo dobili jedan BMW. Ali kakav… Zahvaljujući ljubaznim djelatnicima BMW-a iz Slovenije na test smo dobili ni manje ni više nego X5 M50d. Najjači dizelaš u ponudi bavarskog proizvođača dodatno je pomaknuo granice mogućeg, jer su inženjeri u Münchenu uspjeli iz trolitarskog šesterocilindričnog motora izvući okruglih 400 KS i teško pojmljivih 750 Nm okretnog momenta. No, krenimo redom.
X5 spada već u klasike SUV modela i prvi je kojim je BMW zakoračio u taj segment. Prvotno vrlo popularan u SAD (tamo su se i radili prvi BMW i Mercedes SUV-ovi), no već odavno ta se moda preselila i u Europu, čemu svjedočimo svaki dan na cestama. Nema više proizvođača koji nema bar nekoliko SUV-ova u ponudi, pa makar to značilo da neki „klasični“ modeli potpuno ispadaju iz ponude.
Kako bi održao svoj premium rejting, BMW sa svakom novom generacijom pomiče granice snage, smanjenja potrošnje i emisije CO2. Izvana je riječ o tipičnom BMW-u koji će svaki laik na ulici prepoznati i koji (na sreću) još nije potpao pod novi vizualni identitet marke s predimenzioniranim bubrezima na nosu. Iako pozamašnih gabarita, ne djeluje glomazno na prvi pogled, a još manje u vožnji. Plavi detalji na Laser svjetlima i plava kočiona kliješta jasno daju do znanja da se u relativno civilnom odijelu skriva prava zvijer.
Da bi se nedvojbeno brz SUV sigurno zaustavljao na restrikcijama neopterećenim autobahnovima, ugrađene su i impresivne M kočnice koje su jasno vidljive iza pozamašnih kotača. Dovoljno je reći da su felge promjera 22 inča, a gume na njima bile su širine 315 mm i da usprkos tome nisu izgledali preveliko na njemu. Diskretne ispušne cijevi su prave, a ne fejk kao kod nekih konkurentskih modela pa će čak i oni neupućeni odmah znati što ih je preteklo.
Naravno, o završnoj obradi i kvaliteti materijala u unutrašnjosti ne treba previše trošiti riječi, dovoljno je pogledati slike. Recimo samo da je ručica mjenjača napravljena od Swarovski kristala, da držači za piće imaju funkciju hlađenja i grijanja vaše kave ili vode itd. Previše vremena uzelo bi nabrajanje opreme kojom nas je tjedan dana tetošio ovaj X5.
Upravljač je fantastično oblikovan i prave debljine pa jednostavno mami na brzu vožnju. Nenavikli na najnovije trendove mogli bi provesti dane čitajući uputstva samo da otkriju sve funkcije kojima se upravlja preko njega. A onda još koji tjedan za korištenje velikog ekrana na središnjoj konzoli. Ukratko, riječ je o autu nakrcanom najmodernijom tehnologijom, što ćete definitivno obožavati ako ste techno geek, no nešto manje ako imate 50 ili više godina, jer ovakva količina high tech opreme stvarno može zbuniti novog vlasnika.
No, krenimo mi na ono bitno što kupci BMW-a jedino žele, a to je vožnja. Brojke smo već naveli i moramo priznati da ne bi htjeli biti u koži inženjera koji su radili motor. Samo zamislite koliko crijeva je moralo biti isprepleteno da bi na šest cilindara uglavili četiri turbo punjača. O hladnjacima potrebnim za hlađenje svih tih generatora topline da i ne govorimo. Ali jedino što je bitno je kako to funkcionira u praksi. Jednom riječju – savršeno.
Bez obzira u kojem modu se vozili, X5 lagano klizi i nikad se ne osjeća da bi mu možda Eco mod narušio suverenost, bilo na autocesti ili izvan nje. Zanimljivo je da bez obzira na masu od preko dvije tone, otpor kotrljanja koji si teško možemo i pojmiti zbog takvih guma, te 400 KS snage, na putu od Ljubljane do Zagreba vozili smo se sa 7,7 litara potrošnje! To je oko litre manje nego što smo najmanje uspjeli potrošiti s 220 KS slabijim Discovery Sportom! Smatramo to i većim uspjehom nego one cifre o konjskim snagama i okretnom momentu koje su impresivne same po sebi.
Mjenjač u laganoj vožnji radi meko i skoro neprimjetno, no kada prebacite u sportski mod i nagazite ga, stupnjeve mijenja kao brzometni top. Tada se i volan ukruti i postane direktniji, ovjes bitno stvrdne i osjetite kao se cijeli auto napeo poput sprintera na startu utrke. Trenutno odgovara na povlačenje desne ručice iza upravljača i istog trenutka osjetiti udarac u leđima. Ovakva efikasnost manifestira se i u performansama.
Na semaforu kada ga stisnete postoji trenutak zadrške dok sva ta računala obrade podatak da ste stisnuli gas do kraja, da bi zatim druga računala pokušala prenijeti tih 750 Nm na sve kotače na najefikasniji način. To u prijevodu znači da bez obzira na taj trenutak zadrške, do stotke stižete za okruglih pet sekundi i da ubrzanje neće prestati sve do umjetno ograničenih 250 km/h. Ovaj X5 M50d pravi je alat u rukama znalca koji će izazvati glavobolje i kod vlasnika superportskih automobila. Na nekoj lokalnoj cesti teško je zamisliti auto koji vas može prestići.
Ipak, fizika se ne može prevariti pa mu oštri, sporiji zavoji nisu forte. Više težište i pozamašna masa od čak 2350 kg ne mogu se sakriti, no čim vidite kraj zavoja bez problema možete nagaziti na gas i ostaviti u prašini sve one iza vas. Upravljač je vrlo direktan i precizan, poželjeli smo mrvicu više povratnih informacija s njega. Zato u gradu kada se naviknete na dimenzije njime možete odrađivati sva prestrojavanja i parkiranja kao da se nalazite u dva broja manjem vozilu. Kad smo već kod grada recimo da je potrošnja u takvim, nejnepoželjnijim uvjetima se kretala oko 11,5 litara. Ako opet povučemo paralelu sa Disco Sportom, to je oko 7 decilitara više što je opet zanemarivo i još impresivnije za BMW. Ovakvi rezultati više govore o tome koji su još skriveni kapaciteti u dizelskim motorima bez obzira na politiku i marketing koji na sve načine guraju struju u aute, a dizelaše pribijaju na stup srama.
Vjerujemo da vas je sve što ste vidjeli na slikama i što ste pročitali zaintrigiralo. Pri kraju uvijek dolazimo do onog dijela kada vas moramo upoznati s cijenom. Recimo da bez dodataka koji su brojni (i skupi), X5 M50d kod nas košta 970.000 kn. Od toga 200.000 kn je PDV, a 154.000 kn otpada na PPMV. Treba li što dodati? Ako to usporedimo recimo s Njemačkom (92.500 Eura) ili Velikom Britanijom (72.490 GBP), opet je jasno da je kod nas zbog nebuloznih davanja X5 M50d skuplji skoro 300.000. Zaigrate li se dodacima, možete navedenu cijenu dići bez problema za još koji 100 ili više tisuća kuna. Naravno da kupcima ovakvih modela to nije neki problem, ali za naše jadno tržište je samo još jedan jako dobar pokazatelj kako država uništava tržište novih automobila.
To naravno nije greška BMW-a. Treba im odati priznanje da su iz kombinacije najnezahvalnijeg aerodinamičkog oblika, ogromne snage motora i velikog otpora kotrljanja uspjeli izvući ono najbolje i stvorili skoro pa savršeno obiteljsko prijevozno sredstvo. Šteta je samo što su vrlo rijetke obitelji koje će si to moći i priuštiti.
Za: fantastične performanse, izuzetno efikasan i štedljiv motor, luksuzna oprema, ponašanje u vožnji
Protiv: fizika, 2.35 tona s visokim težištem nikad neće biti sportski auto. Cijena (posebno kod nas)