BMW Art Car 2016.
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: BMW
S izložbama u hongkonškom Centru Pompidou, BMW-ovom muzeju u Münchenu i na Concorso d’Eleganza Villa d’Este na jezeru Como, BMW je obilježio prva četiri desetljeća umjetničkih kreacija inspiriranih motosportom.
Prije 40 godina BMW 3.0 CSL pojavio se na gridu 24 sata Le Mansa. Oslikao ga je Alexander Calder i time je započela jedna od najneobičnijih, ali i najslavnijih priča vezanih uz BMW i utrke. Pod imenom BMW Art Cars Collection nastala je ideja tadašnjeg trkača Hervea Poulaina koji je 1975. pozvao Caldera da mu „doda umjetničku perfekciju već ionako savršenom predmetu“, u tom slučaju učesniku Le Mansa. Uz blagoslov Jochena Neerpascha, voditelja BMW Motorsporta tako je nastao prvi BMW Art Car.
Od tada, 17 BMW-ovih modela doživjelo je tu čast da ih ukrase i individualiziraju najpoznatiji umjetnici poput Andyja Warhola, Roya Lichtensteina, Davida Hockneya i Jeffa Koonsa. Vrhuncima se smatraju BMW 3.0 CSL Franka Stellae iz 1976., zatim M1 Group 4 Andyja Warhola iz 1979. godine, 850CSi iz 1995. Davida Hockneya i upadljivi M3 GT2 iz 2010. Jeffa Koonsa.
BMW-ovi Art Cars predstavljaju jedinstvenu i uzbudljivu poveznicu između automobila, tehnologije, dizajna, umjetnosti i motorsporta, riječi su Maximiliana Schöberlea višeg potpredsjednika korporativnih poslova BMW Grupe. 40-godišnja povijest naših kotrljajućih skulptura jedinstvena je kao i umjetnici koji su ih stvorili.
Posljednji u nizu Art Carsa upravo je predstavljeni M6 GTLM u viziji „majstora američke konceptualne umjetnosti“ Johna Baldessarija. Otkriven je u Miamiju, zajedno s ostalim Art Cars, a natjecat će se u siječnju u Daytoni.
Do sada sam samo jednom radio nešto vezano uz aute, i to je bila slika. S projektom Art Cars ušao sam na potpuno nepoznati teritorij i morao se prebaciti iz dvodimenzionalne umjetnosti u trodimenzionalnu – objašnjava Baldessari. Ideje su došle same od sebe, crvena točka na krovu, da ju vidite odozgo, natpis FAST s jedne strane i slika auta s druge. Volim tu dvosmislenost dvodimenzionalnosti i trodimenzionalnosti u isto vrijeme. Smatram da je auto ikona modernog života pa je moj koncept ispao satiričan, ali istovremeno naglašava moje poznate ideje koje koristim. Može se reći da je ovaj BMW Art Car svakako tipično Baldessarijevo djelo, i svakako najbrži umjetnički rad koji sam ikada napravio.
Da je to zaista istina potvrđuje i ono što se ne vidi na prvi pogled. Ispod poklopca skriva se 4,4-litreni V8 turbo s oko 580 KS koji tjera 1250 kg laku karoseriju. Prema tome, o brzini ne treba dvojiti. No, je li zaista cool? U usporedbi s Calderovim ili Stellinim 3.0 CSL , odnosno Warholovim M1?