Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Alfa Romeo
Prije nešto više od tjedan dana imali ste priliku uživo pratiti predstavljanje prvog Alfinog SUV-a nazvanog Stelvio. Ovaj nesumnjivo izuzetan automobil pokazuje da se Alfa nakon izvrsne Giulie vraća na velika vrata na tržišta Europe i SAD, no Stelvio predstavlja korak u nepoznato, barem što se milanskog proizvođača tiče.
Alfa Romeo, inače poznata po sportski nastrojenim limuzinama, kompaktima ili dvosjedima, po prvi puta ulazi u segment SUV-ova. Evidentna popularnost koju takva vozila uživaju diljem svijeta u posljednjih dvadeset godina navela su sve europske, ali i dalekoistočne proizvođače da u svoje game uvrste bar poneki model. U skladu s time, Sergio Marchionne je dao zadatak svojim inženjerima da naprave dizajnerski jedinstven, poželjan i prije svega sportski nastrojen SUV. Iako to „S“ u skraćenici dolazi od Sports Utility Vehicle, malo se koji pripadnik tog segmenta može zaista i nazvati sportskim. No, kod Alfe je očito to bio prioritet pa je kao i kod Giulie prvo predstavljena top izvedba, pokretana ni manje ni više nego 510 KS snažnim V6 biturbo motorom s više nego značajnim Ferrarijevim potpisom.
Samo ime Stelvio dolazi od vjerojatno najpoznatijeg prijevoja između Italije i Švicarske (i drugog po visini), 20 km duge alsfaltne trake sa 75 serpentina koja se proteže do 2758 m/nm, ceste koja je mokri san svakog entuzijasta s benzinom u venama. U skladu s time morale su biti i performanse nove Alfe, ali još i više kontrola silne snage, prijenos iste na podlogu u svim uvjetima i osjećaj vožnje kakav se ne može doživjeti u nijednom vozilu sličnih gabarita.
Da bi Stelvio bio to što jest, moralo se poštovati pet postulata zadanih Alfinim naslijeđem: prepoznatljiv talijanski dizajn, inovativni motori najviše tehnologije, idealna raspodjela težine, jedinstvena tehnička rješenja i izvanredan odnos snage i težine.
Razvoj se odvijao u Modeni, srcu „auto doline“ Italije u prestižnom Alfinom razvojnom centru. Proizvodnja će se odvijati u nedavno obnovljenoj tvornici Cassino, gdje će se proizvoditi svi novi modeli Alfa Romea. To uključuje i sjajnu Giuliu zaslužnu za novi zamah brenda koji je toliko nedostajao u sivilu hiperprodukcije više ili manje bezličnih modela. Upravo ti sastojci poznati nam iz Giulie koji su potakli maštu brojnih kupaca i zaljubljenika nalaze se i u revolucionarnom Stelviu, prilagođeni naravno drugačijim zahtjevima kakvi se stavljaju pred vozila ove klase – njegove proporcije, snagu, dinamiku i kompaktnost. Duljina od 468 cm, visina od 168 te širina od 216 cm jasno govore o dinamici i skrivenim svojstvima koje Stelvio skriva ispod lijepo oblikovane karoserije. Pogled s boka pokazuje da Stelvio više podsjeća na kompakt nego na SUV, dok stražnji spojler zadužen za povećanje downforcea nagoviješta buru koja se skriva ispod prednjeg poklopca. A nje ne nedostaje.
Motor nam je već poznat iz najjače Giulie, no osim suhih brojki i Ferrarijevog potpisa, tu je i inovativna tehnologija gašenja cilindara da bi usprkos visokoj snazi Stelvio u normalnoj vožnji bio i izuzetno efikasan te ekološki prihvatljiv. Naravno, prepoznatljiv talijanski bariton dolazi serijski kako i priliči majstorima s Apeninsko poluotoka. Osambrzinski automatski mjenjač proizvod je njemačkog ZF-a i zadužen je za prijenos silne snage, a u Race modu DNA sustava izmjene obavlja za svega 150 milisekundi. U skladu s tradicijom, ali i očekivanjima vozača, elektronski sustavi koji vas čuvaju nikada ne smiju biti preprisutni i primjetni u vožnji kako ne bi narušili doživljaj vožnje. Upravo zbog toga vozači će biti u mogućnosti istraživati granice bez straha od pretjerivanja, a opet bez da ta sigurnosna „mreža“ smanji dojam kakav će na vozača ostaviti sjajan i minuciozno projektiran ovjes.
Što se tiče pogona, on je naravno na sve kotače, nazvan Q4 kao i prije, no ono što je bitno je da sada može podešavati prijenos snage između prednje i stražnje osovine u stvarnom vremenu. Prioritet su bile performanse, a podešen je tako da u većini slučajeva daje osjećaj vožnje stražnjeg pogona. I opet je prioritet (kao i kod motora i karoserije) kod sustava pogona bio na maksimalnoj uštedi težine pa su svi dijelovi sustava napravljeni u najmanjim mogućim gabaritima i uz uporabu aluminija gdje god je to bilo moguće. Q4 sustav stalno nadzire brojne parametre kako bi optimizirao raspodjelu okretnog momenta između stražnje i prednje osovine, ovisno o tome što se događa s autom i na kakvoj se podlozi vozi. Takva tehnologija može predvidjeti gubitak gripa jednog ili više kotača i trenutno reagirati na način da se snaga prebaci na kotače s boljim prianjanjem. U normalnoj vožnji 100% snage ide na stražnje kotače, a ako se ukaže potreba na prednje će otići 50% snage. Kombinirajući po prvi puta Q4 tehnologiju s Alfa Torque Vectoring sustavom, koji se sastoji od dvaju kvačila smještenih u stražnjem diferencijalu, Stelvio kontrolira snagu koju prenosi pojedini kotač stražnje osovine. Na taj način, čak i u vožnji na granici prianjanja ostvaruje se efikasniji prijenos snage na podlogu. To čini Stelvio zabavnim, ali i sigurnim u svim modovima vožnje, bez neželjenih upadica od strane sigurnosnih sustava.
Sve navedeno govori o tome da Stelvio baca rukavicu u lice puno starijim i etabliranijim imenima koja su već „pustila korijenje“ u SUV kategoriji, posebno što se tiče sportske vožnje. Upravo je to cilj nove generacije Alfa Romeo modela, da dobrano uzdrma establishment i ponovno ponudi vozački užitak za koji smo već pomalo zaboravili da možemo imati. S 3.9 sekundi koliko će Stelviu u Quadrifoglio izvebi trebati do 100 km/h, jasno je da konkurencija ako će i postojati jednog dana, neće imati nimalo lagan zadatak da nadmaši do sada neviđenu dinamiku vožnje jednog SUV-a.