Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDM 180 RWD Super
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
107 godina trebalo je da Alfa Romeo na tržište izbaci prvi SUV. Marka koja je kroz svoju povijest izgradila imidž prvenstveno na stazama diljem svijeta, konačno se priključila trendu proizvodnje i zarađivanja od trenutno najlukrativnijeg segmenta uopće.
Obzirom da je povijest milanske marke neraskidivo vezana uz motorsport, usprkos svojevrsnoj suprotnosti između sportske vožnje i SUV automobila, sa zebnjom su Alfisti iščekivali prve recenzije i dojmove o vožnji nove Alfe. Neki su proizvođači poput Porschea sa svojim Cayenneom, a kasnije još više i Macanom pokazali da SUV ne mora nužno biti trom i lijen auto s kojim vam ne gine morska bolest ako se zaputite nekom lokalnom cestom do mora. A o emocijama koje neki drugi primjerci njemačkih brendova prekopiranih u tri veličine (ne)pobuđuju, da ne govorimo.
Zato je Alfa vrlo ozbiljno pristupila kreiranju novog modela. S nedavno predstavljenom Giuliom bilo je jasno da je vrag odnio šalu i da za Alfa Romeo više nema nazad. Ili će raditi vrhunske vozačke aute u skladu sa svojom filozofijom i prebogatom tradicijom ili će nestati. Kako je Giulia napravila pravi dar-mar u svojoj kategoriji s nekim rješenjima koje još nitko nije upotrijebio, i time pokazala da Talijani još uvijek znaju napraviti pravi vozački auto kada to hoće, tako je i Stelvio krenuo tim stopama. Nazvan po legendarnom planinskom prijevoju od 48 serpentina između Italije i Švicarske, koji se smatra Mekom za sve vozače entuzijaste, Stelvio već i imenom govori o svojoj namjeni. Manje ljudi zna da se na tom prijevoju od 1929. do 1939. godine vozila brdska utrka kojom su kroz sve te godine dominirale upravo Alfe.
Stelvio je kao i Giulia stvoren na novoj Giorgio platformi s dvostrukim poprečnim ramenima naprijed, koja garantiraju idealnu geometriju kotača u odnosu na podlogu bez obzira kako se vozili, što svakako ima izvanredan utjecaj na ležanje auta i reakcije na vozačeve komande. Straga je naravno multi-link koji brine za siguran kontakt pogonskih kotača s podlogom u svakom slučaju. Zahvaljujući kardanskom vratilu od karbona (!) i drugim mjerama uštede na težini, uvjerljivo je najlakši SUV te kategorije i nadmašuje BMW X3 za 145 kg, a Macan za čak 185 kg. U skladu s time, jasno je da su performanse kao i potrošnja osjetno bolji od slično motorizirane konkurencije.
Dizajnerski je Stelvio prepoznatljiva Alfa posljednje generacije. Mnoštvo zaobljenih linija te karakteristična svjetla, kao i nezamjenjive „telefonke“ od 19 inča u našem slučaju (doplata sa serijskih 18-ica u varijanti Super) i laiku će biti odmah prepoznatljive kao Alfine. Sličnosti s Giuliom su vidljive na svakom koraku, a koliko je Stelvio bitan za Alfu pokazuje i podatak da se Giulia neće raditi kao karavan koji je bio vrlo popularan i kod 156-ice i 159-ke, već će smatra da će i taj segment Alfinih kupaca odabrati Stelvio zbog svojih praktičnih, a ne samo vozačkih svojstava.
U kabini će se udobno smjestiti četiri odrasle (ali stvarno odrasle osobe), dok će prtljažnik progutati 525 litara prtljage. Ako ste vozili Giuliu, interijer će vam biti poznat, s crno-srebrnim elegantnim naglascima, odlično profiliranim volanom i velikim srebrnim ručicama mjenjača iza njega. Sve u svemu, vrlo lijepo i odmjereno, bez pretjerivanja. Središnjom konzolom dominira ručica osambrzinskog automatskog mjenjača, DNA sustav odabira načina rada motora i vožnje te upravljač infotainment sustava.
Motor se pali u Ferrarijevom stilu, pritiskom na gumb na volanu. Ako ste do tada bili skeptični o vozačkim mogućnostima Stelvia, sve dvojbe će s prvim prijeđenim metrima pasti u vodu. Naš testirani model pokretao je početni motor u ponudi od 180 KS sa samo stražnjim pogonom. Jače izvedbe imaju Q4 pogon, ali također s naglaskom prijenosa na zadnju osovinu, dok se prednja uključuje samo kada to stvarno zatreba. Prvo što ćete primijetiti je ekstremno direktan volan. Bez obzira iz kojeg auta sjeli u Stelvio (osim Giulie) trebat će vam malo vremena da se naviknete na brzinu kojom Stelvio reagira na inpute volana, kao i koliko ga malo treba pomaknuti za skretanje u zavoj. Iako se u Stelviu sjedi 19 cm više od Giulie, talijanskim je inženjerima pošlo za rukom prenijeti većinu dojmova iz sportske limuzine u SUV. Jasno je da su hodovi opruga dulji nego kod normalnih automobila, no zahvaljujući dovitljivosti uspjeli su u onom najbitnijem za Stelvio.
Nema ljuljanja u zavojima, auto prati i sluša sve što vozač može staviti pred njega. Iako ovjes čvrsto drži Stelvio zalijepljen za podlogu, nije pretvrd i odlično upija poprečne neravnine koje ga ne izbacuju iz zadane putanje. Stražnji pogon naravno znači da se na prednjoj osovini, odnosno volanu ne osjeća nikakav utjecaj pogona. Prednji kotači služe za skretanje, a stražnji za pogon – davna je to filozofija koju mnogi mlađi vozači tek trebaju upoznati. Osambrzinski mjenjač radi besprijekorno pri laganoj vožnji, izmjene su neprimjetne, više se čuje razlika u radu motora nego što se osjeti promjena stupnja.
Ako ste sami, onda sa Stelviom možete zaista iskoristiti svaki zavoj na način kakav ne očekujete od 1.67 m visokog auta. Nema zavoja u kojem ćete morati maknuti ruke s volana da biste ga savladali, a zahvaljujući dobro pozicioniranim i dugačkim (Renault, gledaj i uči) ručicama mjenjača čak ni u zavojima nije problem mijenjati stupnjeve ručno.
Autocesta je druga priča, tamo zahvaljujući okretnom momentu možete krstariti uz minimalnu buku u osmom stupnju prijenosa, ali nikad nećete biti opušteni. Vrlo direktan volan u kombinaciji s čvrstim ovjesom svaki pa i najmanji pomak upravljača pretvaraju u instantni pomak na cesti pa ako ste mislili ljenčariti do mora, zaboravite. Stelvio od vas traži budnost i koncentraciju na svakom koraku, kao što i priliči jednom ipak sportski nastrojenom vozilu.
Preporuka je voziti se u N modu DNA sustava jer omogućava mekše kretanje s mjesta, a i smanjuje broj otkucaja srca u gradskoj vožnji. Kada vas baš primi žuta minuta, okrenite na D i uvjerite se koliko je zapravo 180 KS moćno (ili što znači 450 Nm iz prve ruke). Pitamo se kako onda ide jači dizelaš od 210 KS kada s ovim Stelvio juri više nego dovoljno za sve prohtjeve. O vrhu ponude s Ferrarijevim V6 od 510 KS da i ne govorimo… Upravo to i je najbolji pokazatelj koliko zapravo Stelvio još ima rezerve u sebi po pitanju ovjesa, ali i ostaloga.
Ako ste do sada vozili jurilice, a neminovno je došlo vrijeme za obitelj ili jednostavno veći komfor bez kompromisa po pitanju vožnje, onda Stelvio svakako mora biti na vašoj listi. Isto tako, do sada su se Alfe kupovale isključivo srcem, ovo je po svemu prva za koju navija i zdrav razum. Osim što je atraktivan, praktičan, štedljiv (u gradu nismo nikada prešli 9 litara), Stelvio predstavlja i dobru protuvrijednost za uložen novac. Jedini SUV koji smo do sada vozili da se može mjeriti sa Stelviom po pitanju dinamike je Porsche Macan, koji je dvostruko skuplji u svojoj najjeftinijoj izvedbi. Slično opremljeni i motorizirani konkurenti iz njemačkog trolista osjetno su skuplji, a da ne govorimo da sličan novac sada već možete izdvojiti i za malo bolje izvedbe korejskih SUV-ova. Kada u to ubrojite Stelviov izgled te petogodišnje jamstvo ili 120.000 km, stvari se naglo okreću u Alfinom smjeru.
Za: dizajn, prostranost, uređenje kabine, vozna svojstva, snažan, a štedljiv motor, odličan automatik
Protiv: izvanredno direktan volan zna biti preosjetljiv na autocesti