Abarth 595
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: G. V. / Abarth
Dočekali smo i taj dan… Mjesec dana nakon Giulie iz FCA koncerna stiže nam još jedan bombon. Konačno smo sjeli za upravljač Abartha 595.
Za one koji ne znaju, Abarth je ime neraskidivo povezano s markom FIAT, ali i nekim drugima. Ono što je svim bilo zajedničko je da su pod tim znakom (škorpiona) auti išli puno brže, osvajali nebrojene utrke i dan danas drže neke brzinske rekorde postavljene prije 50 ili više godina. Više o povijesti Abartha pročitajte ovdje.
Carlo Abarth, čovjek je izuzetno zanimljive životne priče. Rođen u Austriji 1908. godine, peterostruki prvak Europe u motociklizmu, 1934. se oženio tajnicom Ferdinanda Piecha, 1938. skoro poginuo u nezgodi u Ljubljani, prebacio se na automobilizam pa je neko vrijeme živio i radio na našim prostorima, da bi kasnije postao Talijan i uz obiteljskog prijatelja Ferryja Porschea i Tazia Nuvolarija odlučio raditi trkaće automobile.
Kako uskoro vladavina horoskopskog znaka škorpiona, koji je zaštitni znak malih i brzih Fiata, tako je i hrvatski zastupnik marke Abarth sada odlučio predstaviti novu tzv. 4. generaciju novog 500 Abartha. Riječ je o modificiranoj 500-ki koju pokreće dobro znani motor od 1.4 litre s turbo punjačem i tri varijante snage – 145, 165 i 180 KS. Naravno, osim vizualno znatno atraktivnije karoserije, većih kotača, boljih kočnica te sportskih sjedala, 595 je zadržao sve glavne značajke serijskog modela. No, svatko s imalo benzina u krvi itekako dobro zna što znači imati škorpiona sa svake strane auta i pod prednjim poklopcem. I u najslabijoj verziji 595 Abarth stiže do stotke za manje od 8 sekundi, jača verzija 595 Turismo treba 7.3, a najjači 595 Competizione od 180 KS svega 6.7 sekundi.
Iz ovoga se može zaključiti da se ovdje radi o ozbiljnoj jurilici u slatkom odjelcu. No, talijanski majstori znaju što treba da se iz malog autića napravi cestovni monstrum pa tako Abarthi imaju Konijev ovjes s posebnim amortizerima, Brembo kočnice, i naravno sportski ispuh, zaštitni znak Abartha kojima se firma i proslavila. Za one kojima ni to nije dovoljno, u ponudi je poseban ispušni sustav Record Monza koji se može dobiti uz doplatu na 595 i Turismu, dok na Competizione verziji dolazi u seriji.
Imali smo prilike isprobati dva 595 Competizione, s automatskim i manualnim mjenjačem. Ono što iz kratke vožnje Zagrebom možemo reći, Talijani su opet dokazali da im nema premca po pitanju igranja emocijama ovisnika o oktanima. Već nakon paljenja motora sve je jasno, ovdje je riječ o punokrvnom sportskom autu kakvih danas ima sve manje i manje. U najjačoj verziji dolaze i posebna Sabelt školjkasta sjedala koja vas doslovno zagrle i teško da ćete ikada poželjeti izaći van. Uz otvoren prozor napravili smo kratki krug Maksimirskom ulicom oko stadiona i slušali fućkanje turba i grgljanje iz, ni manje ni više nego četiri ispušne cijevi. Po karakteru, Competizione podsjeća na staru školu turbaka s popriličnom turbo rupom, no kada kazaljka manometra pojuri ka oznaci od 1.5 bara, treba se dobro držati volan i brzinski se vratiti mislima u 80-te godine pravih jurilica.
Ono što možemo reći je da je ovjes odlično pogođen. Gume Pirelli P Zero Nero odlično drže i na slinavoj podlozi, no još je važnije da na neravninama neće ostati bez plombi u zubima, što nije slučaj kod nekih današnjih hot-hatcheva.
Stoga, ako vas zanima ovako nešto, pravac saloni i isprobajte. Cijene počinju od 152.876 kn, a završavaju na 233.624 kn za 595 Competizione u kabrio izvedbi. Uskoro ćete čitati i prave dojmove s testa. Jedva čekamo.